Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Ensitreffeiltä elämänmittaiseen suhteeseen: Kestävä kasvu tehdään suunnitelmallisella brändityöllä

brandityolla_elamanmittaiseen_suhteeseen_hero.jpg
11.2.2020
Jaa:FacebookXLinkedin
brandityolla_elamanmittaiseen_suhteeseen_hero.jpg

Brändin rakentamisesta on oppaita ja teorioita netti pullollaan. Tiivistimme brändin rakentamisen kuuteen askeleeseen, joiden merkit ovat yllättävän samanlaiset parisuhteen askelmerkkien kanssa. Kun suunnittelet brändin rakentannustyöhön ryhtymistä, mieti hetki, miten valmistautuisit tapaamiseen uuden ihmisen kanssa.

Ensivaikutelma on mahdollista luoda vain kerran

Kun perusasiat, yrityksen tuotteet ja palvelu, ovat kunnossa, teistä ei puhuta pahaa työpaikkojen lounaspöydissä tai netin keskustelupalstoilla. Yritys ei aina ole läsnä siinä hetkessä, kun ensimmäinen kohtaaminen sen ja asiakkaan välillä tapahtuu. Työkaveri voi kertoa toiselle rentouttavasta kampaajakäynnistään, nettitilauksen tekemisessä kohtaamistaan vaikeuksista tai aamiaiseksi ostamastaan myslistä, jossa terveyslupauksesta huolimatta on sokeria enemmän kuin karkkipussissa. Kuulija muodostaa ensivaikutelman tuotteesta tai palvelusta kertojan kokemuksen perustella.

Aitouden tunnistaa brändeistä aika pian, ihan niin kuin ihmisistäkin

Esittäminen ja päälle liimaaminen ei pitkälle kanna, vain aito ja oikea viesti kestää aikaa. Vahvimmat tarinat löytyvät yrityksen arjesta. Mikä sinun yrityksessäsi on se juttu, joka saa asiakkaissa aikaan positiivisen tunteen ja jättää kohtaamisesta lämpimän muistijäljen? Jokapäiväisestä tekemisestä kumpuavilla tarinoilla tuodaan brändiin sisältöä ja luodaan positiivisia mielikuvia yrityksen nimen ympärille ihmisten mielissä.

Samanlaiset arvot nousevat esiin, kun etsitään pitkän parisuhteen salaisuutta

Tänä päivänä arvokeskustelu käy ehkä kuumempana kuin koskaan aiemmin. Millaiset arvot sinun asiakkaillasi on?

Se, että yrityksesi arvomaailma kohtaa asiakkaan arvomaailman ja onnistuu koskettamaan häntä, mahdollistaa asiakkaan samaistumisen yrityksesi arvoihin ja saa hänet valitsemaan tuotteesi muiden tarjoajien ohi. Sanahelinä ei riitä, sanojen on yllettävä tekoihin saakka. Energiatehokkuus, helppokäyttöisyyys, edullisuus, ajattomuus – mikä tuotteisiin tai palveluun liitettävä mielikuva on sellainen, jonka haluat asiakkaillesi välittää? Onko tuotteesi ekologinen valinta, arjen helpottaja, säästämisen mahdollistaja vai ripauksen luksusta päiviin tuova? Millaiseksi haluat asiakkaasi tuntevan itsensä ja minkälaista kuvaa antavan itsestään yrityksesi tuotteita tai palveluita käyttäessään?

Arvomaailman viestiminen persoonallisella tavalla erottaa yrityksesi kilpailijoista

Persoonallisuus ja karismaattisuus ovat jotain sellaista, mitä ei voi matkia toiselta. Ne kumpuavat ihmisestä ja yrityksestä itsestään ja saavat vahvistusta hänen tunnistettavasta viestinnästään. Joku on nokkela, vauhdikas ja hauska, joku rauhallinen ja äärimmäisyyksiin asti asiallinen, joku taas aina valmis auttamaan, vaikka kädestä pitäen. Näistä kukaan ei ole toista parempi tai huonompi. Ihminen tai brändi voi olla monella tapaa karismaattinen.

Mutta mitä vahvempi ja linjanmukaisempi brändi on, sitä vahvemmin se kestää matkan varrella väistämättä tulevat kolhut. A-sarjan Mersu kaatui kuluttajatesteissä muutamia vuosia sitten. Mercedes-Benziin personoitu laadukkuus ja turvallisuus olivat ihmisten päissä vahvan brändin ansiosta niin vaikuttava mielikuva, että tuotteen virheet sallittiin korjata ja brändiin luotettiin uuden auton isoista ongelmista huolimatta. Miten olisi vähemmän vahvalle brändille ja sen tuotteelle kohun seurauksena käynyt?

Rakastettavan brändinrakentamisen askeleet

Ensivaikutelma: Onhan tuote ja palvelu kunnossa?
Aitous: Vahvimmat tarinat löytyvät arjesta.
Arvot: Merkityksellisyys koskettaa. Samaistuttavuus saa valitsemaan.
Persoonallisuus: Vahva brändi kiinnostaa ja kestää kolhut.
Vuorovaikutus: Kerro, kuuntele ja ymmärrä. oikeissa kanavissa.
Sitoutuminen: Brändinrakentaminen on jatkuvaa, mitattavaa työtä.

Kun brändin aitous, arvot ja persoonallisuus on tunnistettu, on yrityksesi viestittävä itsestään valitulla tavalla potentiaalisille asiakkaille. Asioiden esille tuomiseen ei ole vain yhtä oikeaa kanavaa. Brändin rakentaminen ja positiivisten mielikuvien luominen on useiden erilaisten kanavien yhtäaikaista hallintaa. Markkinointiviestintä sosiaalisen median sivuilla ja nettikeskustelupalstoilla on erilaista kuin viestintä blogiyhteistöiden kautta. Tai mainonta valtakunnan päämedioissa, lehdissä, tv:ssä ja radiossa. Tai sisällöt yrityksen omilla nettisivuilla. Kaiken viestinnän linjan on silti oltava yhtenäinen ja brändi-ilmeen mukainen, persoonaan ja arvomaailmaan sopiva. Luotetussa mediassa julkaistujen sisältöjen jakaminen lisää yrityksen oman sivuston luotettavuutta hakukoneiden optimoinnissa ja sosiaalisen median algoritmien laskentakaavoissa.

Vuorovaikutus on toinen pitkän suhteen peruspilareista

Toista osapuolta on kuunneltava ja ymmärrettävä, häneltä on opittava ja hänelle kerrottava asioita itsestämme, jotta hedelmällinen yhteiselo on mahdollista. Se, miten yritys reagoi saamaansa asiakaspalautteeseen ja ottaa tai ei ota osaa heistä käytävään somekeskusteluun, vaikuttaa vahvasti asiakkaiden mielipiteen muodostamiseen tuotteen tai palvelun tarjoajasta.

Kuuteen askeleeseen tiivistettynä brändin rakentaminen ei kuulosta vaikealta, eikä se sitä olekaan. Se on jatkuvaa ja mitattavaa työtä, jonka suuntaa pitää tarvittaessa olla valmis muuttamaan haluttuihin päämääriin päästäkseen. Hei, se kuudes askel, sitoutuminen! Brändin rakennustyö vaatii sitoutumista, siitä ei voi pitää lomaa. Yksien treffien jälkeen ei voi istua puhelimen viereen odottamaan ostavien asiakkaiden syöksyvän perään kirkuvan fanilaumanlailla. Massojen liikkeelle saamiseen vaaditaan pitkäkestoista, suunnitelmallista tekemistä.

Ensitreffeiltä elämän mittaiseen suhteeseen, siihen kaikki tähtää, kun askelmerkit mätsää.
Pitkäaikainen asiakassuhde on se, millä myynti tehdään ja kestävä kasvu saadaan aikaiseksi.

  • Uskalla kokeilla ja epäonnistua, oppia ja menestyä, ja sitten kertoa siitä.
  • Älä oleta, että itselle tuttu ja itsestään selvä erikoisosaaminen olisi sitä toisille.
  • Jos esillä on epäkohtia, ota osaa keskusteluun ja kerro mitä yrityksesi jo tekee asian taklaamiseksi.
  • Lievitä yleistä pelkoa, aseta vallitseva kohu mittakaavaan.
  • Ystävällinen ja läsnä oleva ele vie aikaasi saman verran kuin tympeä vuorovaikutus. Jos tavoittelet positiivista brändimielikuvaa, tee positiivisia tekoja.
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland