Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
Tältä sivulta löydät tietoa poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan rajoituksista sekä ohjeita ko. mainonnan tekijöille.
Poliittinen mainonta
EU:n uusi asetus Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä 10. lokakuuta 2025 alkaen.
Poliittiset mainostajat voivat mainostaa Sanoman printtimedioissa. Monikanavaiset, eli diginäyttöjä sisältävät mainosmuodot, eivät ole toistaiseksi mahdollisia. Muut mediaryhmät tulevat saataville myöhemmin.
Kun aiot ostaa poliittista mainontaa, huomioi nämä seikat:
- Varaa aina ensin mediakampanjasi
Tee varaus yhteyshenkilöltäsi tai sähköpostitse osoitteeseen yrityspalvelu@sanoma.fi.
Poliittinen mainonta on tällä hetkellä mahdollista printtituotteissamme. - Tarkista viestin luonne
Oletko poliittinen toimija, kuten puolue, ehdokas tai kampanjaorganisaatio? Tai sisältääkö mainos aineksia, jotka liittyvät vaaleihin, äänestämiseen tai lainsäädäntöön?
Varmista, että viesti luokitellaan oikein. - Kokoa tarvittavat tiedot
Ilmoita kampanjan rahoittaja, kesto, budjetti tai varojen lähde sekä kohdentamisen periaatteet. - Suunnittele aikataulu huolellisesti
Varaa riittävästi aikaa avoimuuslomakkeen täyttämiseen ja mainosaineistoon tarvittavien merkintöjen lisäämiseen. - Hyödynnä asiantuntija-apua
Tarjoamme tukea sisällön ja formaatin suunnitteluun, jotta kaikki vaatimukset täyttyvät sujuvasti ja tehokkaasti.
Meiltä voit ostaa palveluna myös aineistonvalmistuksen.
Tutustu poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimuksiin alta.
Yhteiskunnallinen mainonta
Yhteiskunnallinen mainonta on Sanoman kanavissa edelleen mahdollista tietyin rajoituksin. Yhteiskunnallinen mainonta määritellään mainoksen sisällön, ei mainostajan mukaisesti.