Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut

Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta

Tältä sivulta löydät tietoa poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan rajoituksista sekä ohjeita ko. mainonnan tekijöille.
 

Poliittinen mainonta

Lue lisää

Yhteiskunnallinen mainonta

Lue lisää

Poliittinen mainonta

EU:n uusi asetus Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä 10. lokakuuta 2025 alkaen. 

Poliittiset mainostajat voivat mainostaa Sanoman printtimedioissa. Monikanavaiset, eli diginäyttöjä sisältävät mainosmuodot, eivät ole toistaiseksi mahdollisia. Muut mediaryhmät tulevat saataville myöhemmin.

Kun aiot ostaa poliittista mainontaa, huomioi nämä seikat: 
  • Varaa aina ensin mediakampanjasi
    Tee varaus yhteyshenkilöltäsi tai sähköpostitse osoitteeseen yrityspalvelu@sanoma.fi.
    Poliittinen mainonta on tällä hetkellä mahdollista printtituotteissamme.
  • Tarkista viestin luonne
    Oletko poliittinen toimija, kuten puolue, ehdokas tai kampanjaorganisaatio? Tai sisältääkö mainos aineksia, jotka liittyvät vaaleihin, äänestämiseen tai lainsäädäntöön?
    Varmista, että viesti luokitellaan oikein.
  • Kokoa tarvittavat tiedot
    Ilmoita kampanjan rahoittaja, kesto, budjetti tai varojen lähde sekä kohdentamisen periaatteet.
  • Suunnittele aikataulu huolellisesti
    Varaa riittävästi aikaa avoimuuslomakkeen täyttämiseen ja mainosaineistoon tarvittavien merkintöjen lisäämiseen.
  • Hyödynnä asiantuntija-apua
    Tarjoamme tukea sisällön ja formaatin suunnitteluun, jotta kaikki vaatimukset täyttyvät sujuvasti ja tehokkaasti.
    Meiltä voit ostaa palveluna myös aineistonvalmistuksen.

Tutustu poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimuksiin alta. 
 

Mikä on poliittista mainontaa?

Mainonta on poliittista, kun sen rahoittajana on poliittinen toimija itse tai hänen puolestaan joku muu, TAI mainonnan viesti suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin.

Esimerkkinä poliittisesta toimijasta ovat  poliittinen puolue tai poliitikko, esimerkiksi kansanedustaja tai -ehdokas, kunnallispoliitikko tai kuntavaaliehdokas.

Mikä ei ole poliittista mainontaa?

Poliittista mainontaa eivät ole luonteeltaan puhtaasti yksityiset kaupalliset viestit, kuten esimerkiksi poliitikkojen asuntomyynti-ilmoitukset.  

Poliittista mainontaa eivät ole esimerkiksi ilmoitukset vaalien ennakkoäänestyspaikoista eivätkä yleishyödyllisten hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruukampanjat.

Mainoksessa tulee olla:

  • "POLIITTINEN MAINOS" -teksti selkeästi, lihavoituna ja visuaalisesti erottuvana.
  • Rahoittajan nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) – ilmoitettava suoraan mainoksessa. Jos rahoittaja ja sen määräysvaltaa viime kädessä käyttävä taho ovat eri, molemmat on mainittava .
  • Rahoittajan määräysvaltaa käyttävän tahon nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) – Tieto on ilmoitettava, jos rahoittaja on jonkin sellaisen tahon määräysvallassa, jolla on ratkaiseva vaikutusvalta sen elinten kokoonpanon, äänestysten tai päätösten suhteen (esim. konsernin emoyhtiö).
  • Aihe – esim. vaalit (”Eduskuntavaalit 2025”), kansanäänestys, lainsäädäntöhanke tai sääntelyaloite, johon mainos liittyy.
  • Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, josta löytyy tarkemmat tiedot mainoksesta ja sen rahoituksesta ja maksajasta.

POLIITTINEN MAINOS
Rahoittaja on [nimi]
Eduskuntavaalit 2025
[avoimuusilmoituksen www-osoite] tai QR-koodi

POLIITTINEN MAINOS
Rahoittaja on [nimi]
Määräysvaltaa käyttää [nimi]
Eduskuntavaalit 2025
[avoimuusilmoituksen www-osoite] tai QR-koodi

Lisähuomiot:

Merkintöjen ei ole pakko olla suuraakkosin, mutta selkeä lihavointi ja erottuva tausta ovat suositeltavia.

Merkinnät ja avoimuusilmoitus (tai linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen) tulee esittää yksittäisessä laatikossa, joka erottuu taustasta. QR-koodin suositeltu minimikoko on 20 x 20 mm.

Esimerkkejä:

Poliittisen mainonnan merkitseminen - esimerkki 3
Poliittisen mainonnan merkitseminen - esimerkki 2

Poliittiseen mainokseen tulee sisällyttää avoimuusilmoitus, joka sisältää tiedot mm. mainoskampanjan rahoittajasta, budjetista ja varojen alkuperästä.

Avoimuusilmoitus tulee toimittaa hyvissä ajoin ennen kampanjan julkaisupäivää täyttämällä avoimuusilmoituslomake osoitteessa media.sanoma.fi/avoimuusilmoitus/lomake

Tämä lomake koskee vain Sanoman medioissa julkaistavia poliittisia mainoksia.

Tee avoimuusilmoitus

Aineisto tulee toimittaa valmiina ja merkittynä ohjeiden mukaisesti.

Jos mainoksesta puuttuu vaadittavat merkinnät tai se on muuten vaillinainen tai virheellinen, julkaisijalla on oikeus jättää mainos julkaisematta.

Suosittelemme lähettämään aineiston tarkistettavaksi hyvissä ajoin ennen suunniteltua julkaisua. 

Yhteiskunnallinen mainonta

Yhteiskunnallinen mainonta on Sanoman kanavissa edelleen mahdollista tietyin rajoituksin. Yhteiskunnallinen mainonta määritellään mainoksen sisällön, ei mainostajan mukaisesti.
 

Mainostajat, joiden mainokset käsittelevät yhteiskunnallisia aiheita, voivat edelleen mainostaa aiempaan tapaan seuraavissa Sanoman medioissa:

  • Printti 
  • Videomainonta (poislukien uutismediavideo)
  • TV ja radio
  • Näköislehdet
  • Kiinteät natiiviratkaisut rajatusti ilman muuta ohjaavaa mainontaa:
    • 1päivä IS.fi (etusivu), 1 viikko IS.fi (etusivu + konteksti) ja 2 päivää HS.fi (etusivu), 1 viikko HS.fi (etusivu + konteksti)

    • 3 päivää Aamulehti.fi (etusivu), 1 viikko / 2 viikkoa / 4 viikkoa Aamulehti.fi

    • 3 päivää Satakunnankansa.fi / 1 viikko / 2 viikkoa / 4 viikkoa Satakunnakansa.fi 

EU:n uusi asetus tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä10. lokakuuta 2025 alkaen. Sanoman kansainvälinen kumppani Microsoft ja sen mainonnanhallinnan järjestelmä, jonka kautta jakelemme display-mainontaa, on tehnyt oman tiukemman tulkintansa asetuksesta. Tämän vuoksi joudumme meistä riippumattomista syistä toistaiseksi rajoittamaan poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa digitaalisissa kanavissamme.  

Ei-poliittiset mainokset ovat sallittua mainontaa

  • Kaupalliset kampanjat: tuotteiden ja palveluiden myynti, myös jos tuotot ohjataan hyväntekeväisyyteen.
  • Yleinen varainkeruu: jos tarkoitus on kerätä varoja ilman yhteiskunnallisia tai poliittisia viestejä.

Sallituissa mainoksissa ei oteta kantaa yhteiskunnalliseen ongelmaan tai poliittiseen päätöksentekoon.

Kiellettyä mainontaa ovat poliittisiksi sisällöksi tulkitut mainokset

Seuraavat aiheet katsotaan aina poliittisiksi ja ovat EU:ssa kiellettyjä Microsoftin alustoilla:

  • Sosiaaliset kysymykset ja oikeudenmukaisuus: perheväkivalta, lasten suojelu, köyhyys, tasa-arvo.
  • Ihmisoikeudet: kampanjat, jotka käsittelevät yksilön tai ryhmien oikeuksia.
  • Ympäristö ja energia: ilmastonmuutos, fossiilisten polttoaineiden vähentäminen.
  • Terveys: terveydenhuollon uudistukset, julkisen terveyden edistäminen.
  • Työllisyys ja talouspolitiikka: erityisesti nuorten työllistäminen, jos viitataan politiikkaan tai sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen.
  • Vaalit ja hallinto: poliittiset vaalit, myös osuuskuntien sisäiset äänestykset tai hallintokysymykset.
  • Ulkopolitiikka ja turvallisuus: kaikki ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvät tapahtumat, konferenssit tai kannanotot.

Tulkinnanvaraiset tapaukset

Seuraavat aiheet voivat olla sallittuja tai poliittisia riippuen sisällöstä:

  • Sallittu, jos viesti keskittyy pelkästään apuun (ruoka, vaatteet, lääkkeet).
    • Poliittinen, jos viitataan sotaan, hallituksiin tai ulkopoliittisiin kantoihin.
    • Humanitaarinen apu ja varainkeruu (esim. kriisialueille)
  • Kansainväliset teemapäivät (esim. International Girls Day)
    • Sallittu, jos kyse on neutraalista juhlapäivän huomioimisesta.
    • Poliittinen, jos mainos ajaa tasa-arvopolitiikkaa tai sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
  • Hyväntekeväisyysjärjestöt
    • Sallittu, jos viesti keskittyy yleiseen lahjoittamiseen ilman poliittista sävyä.
    • Poliittinen, jos viesti ajaa sosiaalista tai poliittista muutosta.

Tulkinnanvaraisissa sisällöissä iso merkitys on sävyllä, sana- ja lausevalinnoilla. Niitä muuttamalla kielletty sisältö saattaa hyvinkin helposti muuttua sallituksi. Asiakas voi avata asiaa tarkemmin sivuillaan, jonne Microsoftin rajoitukset eivät yllä. 

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland