Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Effie on Suomen luovin kilpailu

Eka Ruola Effie Awards
16.11.2018
Jaa:FacebookXLinkedin

Ensimmäinen tietokoneeni oli VIC-20. Se oli kultakimpale. Jumalainen laite. Hurahdin täysin. Niistä iltapimeän näppäimistöralleista ja pelien koodauksista on jo tovi, vaikka pidän itseäni vieläkin nuorehkona miehenä. Tänään ympärilläni on poikkeuksellinen määrä erilaisia teknologisia härveleitä, ja tätäkin kirjoittaessa joku jossakin keksii jo seuraavia täyttä höyryä. Kehityksessä olemme eksponentiaalisella käyrällä. Ja se on parasta ikinä. Mahdollisuuksia on miljoonia. Ja nimenomaan siksi, että yleisömme, ihka elävät ihmiset, ovat näihin namiskuukkeleihin tarttuneet.

Ammatillisesti ajatellen ehkä eniten tässä ajassa nautin siitä, että luovuuden merkitys on kasvanut äärimmilleen. Koskaan aikaisemmin markkinoinnin maailmanhistoriassa meidän ei ole ollut pakko olla yhtä luovia kuin nyt. Samalla luovuus on edelleen kaikkein käytännönläheisin instrumentti brandille saada aikaan kasvua. Luovuus alallamme on vain moninaisempaa kuin koskaan aikaisemmin. Ja se on hienoa se. Kyse ei ole mainos- tai viestintäluovuudesta, on olemassa korkeampi taso – bisnesluovuus, joka levittää siipensä luonnollisesti myös meidän päällemme ja joskus me olemme siinä katalyyttinä.

Effiestä on puhuttu tuloskilpailuna ja kampanjakilpailuna. Juu, eivät nuo määritelmät vieläkään väärin ole, mutta ensisijaisesti Effie on luovuuskilpailu. Enemmän kuin mikään muu markkinointialan kilpailu maassamme. Mainonta on pieni osa markkinointiviestintää, joka taas on pieni osa markkinointia. Ja markkinoinnin pirtaan kuuluu mm. asiakasymmärrys, tuotepäätökset, hinnoittelu, jakelu ja toki se viestinnällinen osuus. Strategisen asiakas-insightin löytäminen on luova prosessi. Samoin tuotteen kehittely sen pohjalta. Puhumattakaan jakelutiestrategian rakentamisesta modernissa maailmassa. Eräs kuntosali maailmalla laskutti asiakkaitaan vain siitä ajasta, jolloin he eivät ole kuntosalilla. Hinnoittelu. Luovuutta yhtä kaikki. Ja edelleen on olemassa markkinointiviestinnällinen luovuus ja mainosluovuus. Yhä moninaisempana, modernina tarinankerrontana. Kaikki nämä luovuuden ulottuvuudet ovat merkittävä osa menestyvää Effie-työtä. Ja sitten on vielä se dokumentin tekeminen. Aivan oma luova prosessinsa, joka hyvin tehtynä kirkastaa mitalin väriä.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole dissata mainonnan luovuuskilpailuita. Ei lainkaan. Vaan kääntää katse sen totuuden suuntaan, että kaikki ongelmat, myös liiketoiminnan ongelmat, ratkaistaan luovuudella. Ja parhaimmissa Effie-töissä nimenomaan luova ongelmanratkaisu, kyky nähdä toisin, on vahvasti esillä.

Minä en kaipaa VICciäni. Silti joskus kaiholla mietin, miten syvälle pelin tarinaan voi uppoutua, vaikka grafiikkaa ei ole lainkaan – vain tietokoneen kirjoittama lause ruudulla Draculan linnan yhdessä huoneessa olevista tavaroista. Olivatpa välineet mitä tahansa, luovuus on edelleen se, joka ihmisiä liikuttaa.

Eka Ruola
Toimitusjohtaja, hasan & partners Group

Lue lisää – Effie Awards Finland

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland