Effie Awards Finland

Effie Awards Finland

Kuka haluaa tehdä markkinointia, josta ei tule sanomista? Eivät Effien arvoisten kampanjoiden tekijät ainakaan.

Tänä poikkeuksellisena vuonna markkinointi on ollut tärkeämpää kuin koskaan. Markkinoinnin tehtävänä on ollut luoda, ylläpitää ja elvyttää kysyntää aikoina, jotka ovat olleet vaikeampia kuin mitkään aiemmin koetut monella toimialalla. Tässä tehtävässä onnistuneet markkinointiteot ansaitsevat kaiken tunnustuksen ja arvostuksen.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Se arvioi sekä mainonnan tehokkuutta että luovaa ratkaisua. Voittoon tarvitaan suunnittelun, markkinatutkimuksen, median, luovuuden ja projektihallinnan saumatonta yhdistämistä. 

Suomessa kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

Teitkö viimeisen vuoden aikana vaikuttavaa markkinointia? Nyt on aika todentaa se ja osallistua alan tärkeimpään kilpailuun!

Lue lisää ja ilmoittaudu 
 

Palaa Effie Awards Finland 2019 -palkintojenjakotilaisuuden tunnelmiin >

Jos julkaiset kuvia, ole hyvä ja lisää julkaisuun kuvaaja: @petrimastphotography

effie logot

Effie-näkökulmat

Effie Masterminds

Jokaisella brändillä on tarina, kertomus sen synnystä tai tarkoituksesta. Tarinoiden tavoitteena on saada aikaan tuloksia: tunnettuutta, käyntejä, muutoksia mielikuvissa ja myyntiä. Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin, joista tuli sanomista. 

Jokaisella brändillä on tarina.

Luovuus on tulevina vuosina ratkaisevan tärkeää yksilöille ja organisaatioille. Effie Masterminds -videosarja tuo esiin markkinoinnin onnistumistarinoita Suomessa. Se tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä tulokselliseen markkinointiin.

Inspiraationa kasvupolku.

Yhteistyö ja rohkeus tehdä vaikuttavia valintoja siivittivät Lidlin kampanjat menestykseen, kun sekä Korttikampanja että Elä kuin viimeistä kesäpäivää lunastivat palkinnot Effie 2018 -kisassa. Molemmissa vaikuttava konsepti syntyi oivalluksesta ihmisten käyttäytymisessä. Suomalaiset kun ovat korttikansaa ja kesällä irtaudutaan arjesta ja eletään kuin - no, viimeistä kesäpäivää.

Myyntiä. Suostuttelua. Perustelua.

Toteutus vaati uskaliaisuutta, mutta sillä saatiin aikaan jotain poikkeuksellista. Hasan & Partners ja Valio voittivat Grand Effie -palkinnon "En ole koskaan juonut maitoa." -kampanjalla, jossa pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Lopputuotannon aikana tullut suruviesti legendan poismenosta sekoitti suunnitelmat ja mainoselokuva käännettiin kunnianosoitukseksi tähdelle.

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön.

SOK ja Sanoma toteuttivat Hihna 24/7 -livelähetyksen, jossa kuvattiin Prisman asiakkaiden ostoksia ja samalla viestittiin pidennetyistä aukioloajoista. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla sekä Effie Silver -palkinnolla.

Upea klassikon paluu.

Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pala aitoa Olympiastadionia.

Olympiastadion suljettiin joulukuussa 2015 mittavan peruskorjaus- ja uudistamistyön alta. Ennen ovien sulkemista ihmisille tarjottiin tilaisuus sahata itselleen pala urheiluhistoriaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa.

Ajankohtaista

Tuomaristo

Effie Awards -kilpailussa etsitään maan tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Effie Awards -kilpailun tuomarointi muuttuu vuonna 2020. Tuomarointia ohjaa ohjausryhmä ja tuomaristoja on kaksi. Kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Ensimmäisen kierroksen tuomaristo valitsee finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Tänä vuonna tuomaristot kokoontuvat virtuaalisesti.

Tämän vuoden päätuomari on Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

"Päätuomarin tehtävä näissä karkeloissa on toimia liikennepoliisina, joka ohjaa erilaisilla kypärillä liikkuvia tuomareita yhteiseen määränpäähän, yhteisiä liikennesääntöjä noudattaen. Tänä vuonna tuomareita on aiempaa enemmän, mutta uskon silti, että liikenne sujuu mallikkaasti ja ilman pullonkauloja. Sen verran osaavia ja markkinoinnin valtateitä nähneitä kuskeja tuomareiksi on saatu valjastettua. Hienoa päästä partioimaan näissä puitteissa."

– Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland


Tutustu tuomaristoon tarkemmin 

Ohjausryhmä

Minna Hämäläinen, Head of marketing, Neste
Mika Häyrinen, toimitusjohtaja, IPG Mediabrands
Kati Kivimäki, toimitusjohtaja, Mall of Tripla
Tommi Kortesniemi, luova johtaja, Sherpa
Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja ja osakas, Villivisio Oy
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja, Kotipizza Group
Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland
Jani Niipola, uutispäällikkö, Markkinointi & Mainonta -lehti
Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot
Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava
Satu Yrjänen, toimitusjohtaja, Kantar

Tuomaristo 1.kierros

Aki Linnanahde, Toimittaja, Bauer Media
Aleksi Salminen, Johtaja, REDI
Aleksi Virkkunen, Maajohtaja, Byggmax
Anu Niemonen, Senior creative, hasan&partners
Ari Laitinen, Tuottaja & toimitusjohtaja, Otto Tuotanto Oy
Eeva Ignatius, Head of long drink and cider business, Hartwall
Elina Bono, Head of Marketing, B2B, Sanoma Media Finland
Emilia Valtola, COO, Kuulas Helsinki, IPG Mediabrands
Hanna-Mari Parkkinen, Chief Client Officer, Business Finland
Helmi Korpinen, Luova johtaja, Ryhmä Creative
Hermanni Kanerva, Art Director, Bob the Robot
Jaakko Veijola, Senior creative, Wörks
Jari Lähdevuori, Creative director, Kurio
Jukka Tolvanen, Tutkija, Deeply Research
Jutta Nordblad, Head of Brands and Portfolio, Coffee, Paulig
Kirsti Juusti, Head of b-to-b marketing and sponsorship, LähiTapiola
Outi Lindberg, Head of marketing Finland, Valio
Panu Laaksonen, Toimitusjohtaja, Ida Fram
Saana Mannerhovi, Marketing manager, Synlab
Saila Saraniemi, Professori, Oulun Yliopisto
Teppo Juuvinmaa, COO, Kulma Creative

Tuomaristo 2.kierros

Anna Holtari, Head of Brand and Customer Touchpoints, Aktia
Antti Kärävä, Toimitusjohtaja, Salomaa
Hanna Maula, Viestintä- ja brändijohtaja, UPM
Heidi Taina, Luova johtaja & osakas, TBWA\Helsinki
Henri Weijo, Apulaisprofessori, Aalto Yliopisto
Jonna Varhama, Partneri, Viestintätoimisto Manifesto
Karri Ahonen, Johtaja, Sanoma Media Finland
Kati Litmanen, Markkinointi-, digi- ja valikoimajohtaja, Instru Optiikka
Laura Mertano, Client Group Director & Deputy Managing Director, Bob the Robot
Mikael Nemeschansky, Luova johtaja, hasan&partners
Mikko Hakkarainen, Luova johtaja, Miltton Creative
Mikko Koskinen, Brändijohtaja & Co-Founder, Kyrö Distillery Company
Niklas Lilja, Creative Lead & consultant, Independent
Raisa Summanen, Senior Client Director, Dagmar
Reetta Noukka, Operatiivinen johtaja, Finnish Design Shop
Seppo Niemelä, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Verkkokauppa.com
Suvituuli Tuukkanen, Brändi- ja markkinointijohtaja, Veikkaus
Tatu Ahonen, CCO, Ahooy Creative
Teemu Neiglick, CEO Finland, Omnicom Media Group
Tommi Tervanen, Toimitusjohtaja, Kotipizza