Effie Awards Finland

Effie Awards Finland

Aina tulee sanomista.

Siitä seuraa huomiota, kiinnostusta, mielipiteiden vaihtoa, kauppaa ja palkintoja menestyneimmille. Yksi asia on varma: kun tehdään jotain ainutlaatuista, aidosti luovaa ja rohkeaa, saadaan aikaan poikkeuksellisia tuloksia. Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Se arvioi sekä mainonnan tuloksellisuutta että luovaa ratkaisua. Voittoon tarvitaan suunnittelun, markkinatutkimuksen, median, luovuuden ja projektihallinnan saumatonta yhdistämistä.

Suomessa kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

Tutustu ja ilmoittaudu

Katso tunnelmia palkintojenjakotilaisuudesta >

Effie Masterminds

Jokaisella brändillä on tarina, kertomus sen synnystä tai tarkoituksesta. Tarinoiden tavoitteena on saada aikaan tuloksia: tunnettuutta, käyntejä, muutoksia mielikuvissa ja myyntiä. Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin, joista tuli sanomista. 

Jokaisella brändillä on tarina.

Luovuus on tulevina vuosina ratkaisevan tärkeää yksilöille ja organisaatioille. Effie Masterminds -videosarja tuo esiin markkinoinnin onnistumistarinoita Suomessa. Se tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä tulokselliseen markkinointiin.

Inspiraationa kasvupolku.

Yhteistyö ja rohkeus tehdä vaikuttavia valintoja siivittivät Lidlin kampanjat menestykseen, kun sekä Korttikampanja että Elä kuin viimeistä kesäpäivää lunastivat palkinnot Effie 2018 -kisassa. Molemmissa vaikuttava konsepti syntyi oivalluksesta ihmisten käyttäytymisessä. Suomalaiset kun ovat korttikansaa ja kesällä irtaudutaan arjesta ja eletään kuin - no, viimeistä kesäpäivää.

Myyntiä. Suostuttelua. Perustelua.

Toteutus vaati uskaliaisuutta, mutta sillä saatiin aikaan jotain poikkeuksellista. Hasan & Partners ja Valio voittivat Grand Effie -palkinnon "En ole koskaan juonut maitoa." -kampanjalla, jossa pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Lopputuotannon aikana tullut suruviesti legendan poismenosta sekoitti suunnitelmat ja mainoselokuva käännettiin kunnianosoitukseksi tähdelle.

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön.

SOK ja Sanoma toteuttivat Hihna 24/4 -livelähetyksen, jossa kuvattiin Prisman asiakkaiden ostoksia ja samalla viestittiin pidennetyistä aukioloajoista. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla sekä Effie Silver -palkinnolla.

Upea klassikon paluu.

Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pala aitoa Olympiastadionia.

Olympiastadion suljettiin joulukuussa 2015 mittavan peruskorjaus- ja uudistamistyön alta. Ennen ovien sulkemista ihmisille tarjottiin tilaisuus sahata itselleen pala urheiluhistoriaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa.

Tuomaristo

Effie Awards -kilpailussa etsitään maan tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari hasan & partnersin toimitusjohtaja Eka Ruolan lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristoon kutsuttiin 24 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

"Pidän tärkeänä, että vuosittain maamme parhaat caset dokumentoidaan johdonmukaisesti – tämä auttaa tekemään meistä parempia. Näen Effien myös ensisijaisesti luovuuskilpailuna, mutta markkinointiviestinnällisen luovuuden ohella kilpailussa on kyse myös strategisesta luovuudesta ja jakelutieluovuudesta ja näiden avulla syntyneistä poikkeuksellisista tuloksista."

– Eka Ruola, toimitusjohtaja, hasan & partners


Tutustu tuomaristoon

 

Eka-Ruola-Effie.png

Eka Ruola (päätuomari)
CEO, ECD
hasan & partners

Anna-Holtari-Effie.png

Anna Holtari
toimitusjohtaja
dynamo&son

Taina-Mustamo-effie.png

Taina Mustamo
markkinointi- ja viestintäjohtaja
Kiinteistömaailma

Lauri-Toivonen-effie.png

Lauri Toivonen
markkinointijohtaja
SOK

Heikki-Karjaluoto-effie.png

Heikki Karjaluoto
markkinoinnin professori
Jyväskylän yliopisto

Mika-Kaarto-effie.png

Mika Kaarto
toimitusjohtaja
Orkla Care Oy & Pierre Robert Group

Mikko-Hovi-effie.png

Mikko Hovi
strategiajohtaja
Frankly Partners

Toni-Perez-effie.png

Toni Perez
toimitusjohtaja
OSG Viestintä

Mikko-Bäckström-effie.png

Mikko Bäckström
Head of Marketing and Brand Communications
Vincit

Karri-Ahonen-effie.png

Karri Ahonen
johtaja
Sanoma Media Finland

Senni-Niemi-effie.png

Senni Niemi
markkinointijohtaja
Meltwater

Jani-Niipola-effie.png

Jani Niipola
uutispäällikkö
Markkinointi & Mainonta

Teemu-Eskola-effie.png

Teemu Eskola
Chief Digital Officer
SMOY

Mathias-Kivikoski-effie.png

Mathias Kivikoski
myynti- ja markkinointijohtaja
Tokmanni

Krista-Elopuro-effie.png

Krista Elopuro
toimitusjohtaja
Dagmar

Matti-Ristola-effie.png

Matti Ristola
markkinointijohtaja
Hartwall

Jussi-Lindholm-Effie.png

Jussi Lindholm
CEO
Vepsäläinen

Sari-Karjalainen-effie.png

Sari Karjalainen
markkinointipäällikkö
Alko

Hanna-Länsivuori-effie.png

Hanna Länsivuori
markkinointi, viestintä ja asiakaskokemus -yksikön johtaja
Fennia

Tanja-Vesala-Varttala-Effie.png

Tanja Vesala-Varttala
markkinoinnin ja viestinnän yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Heli-Jimenez-effie.png

Heli Jimenez
Senior Director
Business Finland

Minna-Hämäläinen-effie.png

Minna Hämäläinen
Head of Marketing
Neste

Anna-Lehtisalo-Effie.png

Anna Lehtisalo
toimitusjohtaja, osakas,
Villivisio

Daniela-Tjeder-Effie.png

Daniela Tjeder
CMO
Framery

Timo-räisänen-effie.jpg

Timo Räisänen
Head of Theatrical Distribution Finland
SF Film

Effie-näkökulmat

Ajankohtaista