Haastavina aikoina markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan. Markkinoinnin tehtävä on ollut luoda, ylläpitää ja elvyttää kysyntää aikoina, jotka ovat olleet vaikeampia kuin mitkään aiemmin koetut monella toimialalla. Tässä tehtävässä onnistuneet markkinointiteot ansaitsevat kaiken tunnustuksen ja arvostuksen.

Effie Awards Finland -kilpailun voittoon vaaditaan hyvän idean, selkeiden tavoitteiden ja oivaltavan luovan toteutuksen lisäksi hyvät tulokset.

Katso Effie 2020 -palkitut

Katso virtuaaligaalan tallenne kokonaisuudessaan

Effie Awards Finland 2020 shortlist

Effie Awards Finland 2020 -palkintojenjako

Effie Awards Finland

Kuka haluaa tehdä markkinointia, josta ei tule sanomista? Eivät Effien arvoisten kampanjoiden tekijät ainakaan.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Se arvioi sekä mainonnan tehokkuutta että luovaa ratkaisua. Voittoon tarvitaan suunnittelun, markkinatutkimuksen, median, luovuuden ja projektihallinnan saumatonta yhdistämistä.

Katso Effie Awards Finland 2020 -finalistit

Palaa Effie Awards Finland 2019 -tunnelmiin

Jos julkaiset kuvia, lisääthän julkaisuun @petrimastphotography
effie logot
MTL ja Marketing Finland yhdistyivät vuoden alusta muodostaen näin entistä vahvemman markkinoinnin ja viestinnän yhteisön. Vuodesta 2021 alkaen Effie Awards Finland -kilpailua järjestää Marketing Finland.

Tuomaristo

Tuomaristo

Effie-tuomaristoon kutsutaan suomalaisia markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta, markkinointitoimistoista, korkeakouluista ja mediasta. Tänä vuonna tuomaristossa on 41 markkinoinnin kokenutta näkijää ja tekijää.

Tuomarointi muuttuu tänä vuonna kaksivaiheiseksi. Kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Ensimmäisen kierroksen tuomaristo valitsee finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Tänä vuonna tuomaristot kokoontuvat virtuaalisesti.

Tutustu tuomaristoon

Ajankohtaista Effiestä

Effie-näkökulmat

Effie Masterminds

Jokaisella brändillä on tarina, kertomus sen synnystä tai tarkoituksesta. Tarinoiden tavoitteena on saada aikaan tuloksia: tunnettuutta, käyntejä, muutoksia mielikuvissa ja myyntiä. Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin, joista tuli sanomista. 

Jokaisella brändillä on tarina.

Luovuus on tulevina vuosina ratkaisevan tärkeää yksilöille ja organisaatioille. Effie Masterminds -videosarja tuo esiin markkinoinnin onnistumistarinoita Suomessa. Se tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä tulokselliseen markkinointiin.

Inspiraationa kasvupolku.

Yhteistyö ja rohkeus tehdä vaikuttavia valintoja siivittivät Lidlin kampanjat menestykseen, kun sekä Korttikampanja että Elä kuin viimeistä kesäpäivää lunastivat palkinnot Effie 2018 -kisassa. Molemmissa vaikuttava konsepti syntyi oivalluksesta ihmisten käyttäytymisessä. Suomalaiset kun ovat korttikansaa ja kesällä irtaudutaan arjesta ja eletään kuin - no, viimeistä kesäpäivää.

Myyntiä. Suostuttelua. Perustelua.

Toteutus vaati uskaliaisuutta, mutta sillä saatiin aikaan jotain poikkeuksellista. Hasan & Partners ja Valio voittivat Grand Effie -palkinnon "En ole koskaan juonut maitoa." -kampanjalla, jossa pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Lopputuotannon aikana tullut suruviesti legendan poismenosta sekoitti suunnitelmat ja mainoselokuva käännettiin kunnianosoitukseksi tähdelle.

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön.

SOK ja Sanoma toteuttivat Hihna 24/7 -livelähetyksen, jossa kuvattiin Prisman asiakkaiden ostoksia ja samalla viestittiin pidennetyistä aukioloajoista. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla sekä Effie Silver -palkinnolla.

Upea klassikon paluu.

Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pala aitoa Olympiastadionia.

Olympiastadion suljettiin joulukuussa 2015 mittavan peruskorjaus- ja uudistamistyön alta. Ennen ovien sulkemista ihmisille tarjottiin tilaisuus sahata itselleen pala urheiluhistoriaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa.