Vuosi 2021 on Effie Awards -kilpailun 20. juhlavuosi

"Effie Suomi on kasvanut vuosittain, ja myös mainonnan ostajien kiinnostus kilpailua kohtaan on kasvanut. Odotamme tänäkin vuonna laadukkaita kilpailutöitä"

– Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland

 

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Kansalliset voittajat voivat osallistua Effie Worldwiden kansainvälisiin kilpailuihin.

Kilpailun voittoon vaaditaan hyvän idean, selkeiden tavoitteiden ja oivaltavan luovan toteutuksen lisäksi hyvät tulokset.

Katso Effie 2020 -palkitut

Katso virtuaaligaalan tallenne kokonaisuudessaan

Effie Awards Finland 2020 shortlist

Effie Awards Finland 2020 -palkintojenjako

Effie Awards Finland

Kuka haluaa tehdä markkinointia, josta ei tule sanomista? Eivät Effien arvoisten kampanjoiden tekijät ainakaan.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Se arvioi sekä mainonnan tehokkuutta että luovaa ratkaisua. Voittoon tarvitaan suunnittelun, markkinatutkimuksen, median, luovuuden ja projektihallinnan saumatonta yhdistämistä.

Katso Effie Awards Finland 2020 -finalistit

Palaa Effie Awards Finland 2019 -tunnelmiin

Jos julkaiset kuvia, lisääthän julkaisuun @petrimastphotography
effie logot
MTL ja Marketing Finland yhdistyivät vuoden alusta muodostaen näin entistä vahvemman markkinoinnin ja viestinnän yhteisön. Vuodesta 2021 alkaen Effie Awards Finland -kilpailua järjestää Marketing Finland.

Tuomaristo

Tuomaristo

Effie-tuomaristoon kutsutaan suomalaisia markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta, markkinointitoimistoista, korkeakouluista ja mediasta. Tänä vuonna tuomaristossa on 41 markkinoinnin kokenutta näkijää ja tekijää.

Tuomarointi muuttuu tänä vuonna kaksivaiheiseksi. Kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Ensimmäisen kierroksen tuomaristo valitsee finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Tänä vuonna tuomaristot kokoontuvat virtuaalisesti.

Tutustu tuomaristoon

Ajankohtaista Effiestä

Effie Awards Finland palkintokuva

Effie 2020 -finaaliin 21 markkinointityötä

Vuoden 2020 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti toiselle tuomarointikierrokselle 21 markkinointityötä, joista kuusi on useammassa kategoriassa.

Effie 2020 -finaaliin 21 markkinointityötä
Tarja Virmala

Osallistuja saa Effiestä nyt enemmän

Effie yhtenäistyy globaalisti. Tuomarointiprosessi muuttuu monivaiheiseksi. Osallistujalla on mahdollisuus täydentää työtään ja hän saa työstään jokaiselta tuomarilta palautteen.

Osallistuja saa Effiestä nyt enemmän
Effie Awards Finland palkintokuva

Effie-kilpailu yhtenäistyy globaalisti

Effie Awards -kilpailun tuomarointi muuttuu. Tuomarointia ohjaa ohjausryhmä, tuomaristoja on kaksi ja kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Effie-kilpailu yhtenäistyy globaalisti

Effie-näkökulmat

Mika Hayrinen Effie.jpg

Kaikki paitsi tehokas markkinointi on turhaa

Kun perustin reilut vuosikymmen sitten mediatoimisto Virran, missionamme oli integroida digimarkkinointi kanavasuunnitteluun. Nyt ilmiselvää, mutta tuolloin moni kyseenalaisti koko digin ja piti meitä vinksahtaneina, Mika Häyrinen kirjoittaa.

Kaikki paitsi tehokas markkinointi on turhaa
Eka Ruola Effie Awards

Effie ei ole peffiestä

Effiessä ensisijaista eivät ole ne pystit, vaan se ”kirja” – shortlistatut ja palkitut työt, jotka ovat olleet jollakin tavoin erityisiä, kirjoittaa Eka Ruola.

Effie ei ole peffiestä
Effie Awards 2018

Tarina Grand Effien takana

Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen kertoo, miksi ja miten The Land of Free Press -kampanja tehtiin.

Tarina Grand Effien takana

Effie Masterminds

Jokaisella brändillä on tarina, kertomus sen synnystä tai tarkoituksesta. Tarinoiden tavoitteena on saada aikaan tuloksia: tunnettuutta, käyntejä, muutoksia mielikuvissa ja myyntiä. Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin, joista tuli sanomista. 

Jokaisella brändillä on tarina.

Luovuus on tulevina vuosina ratkaisevan tärkeää yksilöille ja organisaatioille. Effie Masterminds -videosarja tuo esiin markkinoinnin onnistumistarinoita Suomessa. Se tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä tulokselliseen markkinointiin.

Inspiraationa kasvupolku.

Yhteistyö ja rohkeus tehdä vaikuttavia valintoja siivittivät Lidlin kampanjat menestykseen, kun sekä Korttikampanja että Elä kuin viimeistä kesäpäivää lunastivat palkinnot Effie 2018 -kisassa. Molemmissa vaikuttava konsepti syntyi oivalluksesta ihmisten käyttäytymisessä. Suomalaiset kun ovat korttikansaa ja kesällä irtaudutaan arjesta ja eletään kuin - no, viimeistä kesäpäivää.

Myyntiä. Suostuttelua. Perustelua.

Toteutus vaati uskaliaisuutta, mutta sillä saatiin aikaan jotain poikkeuksellista. Hasan & Partners ja Valio voittivat Grand Effie -palkinnon "En ole koskaan juonut maitoa." -kampanjalla, jossa pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Lopputuotannon aikana tullut suruviesti legendan poismenosta sekoitti suunnitelmat ja mainoselokuva käännettiin kunnianosoitukseksi tähdelle.

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön.

SOK ja Sanoma toteuttivat Hihna 24/7 -livelähetyksen, jossa kuvattiin Prisman asiakkaiden ostoksia ja samalla viestittiin pidennetyistä aukioloajoista. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla sekä Effie Silver -palkinnolla.

Upea klassikon paluu.

Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pala aitoa Olympiastadionia.

Olympiastadion suljettiin joulukuussa 2015 mittavan peruskorjaus- ja uudistamistyön alta. Ennen ovien sulkemista ihmisille tarjottiin tilaisuus sahata itselleen pala urheiluhistoriaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa.