Effie Awards Finland

Effie Awards Finland

Kuka haluaa tehdä markkinointia, josta ei tule sanomista? Eivät Effien arvoisten kampanjoiden tekijät ainakaan.

Tänä poikkeuksellisena vuonna markkinointi on ollut tärkeämpää kuin koskaan. Markkinoinnin tehtävänä on ollut luoda, ylläpitää ja elvyttää kysyntää aikoina, jotka ovat olleet vaikeampia kuin mitkään aiemmin koetut monella toimialalla. Tässä tehtävässä onnistuneet markkinointiteot ansaitsevat kaiken tunnustuksen ja arvostuksen.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Se arvioi sekä mainonnan tehokkuutta että luovaa ratkaisua. Voittoon tarvitaan suunnittelun, markkinatutkimuksen, median, luovuuden ja projektihallinnan saumatonta yhdistämistä. 

Suomessa kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

Teitkö viimeisen vuoden aikana vaikuttavaa markkinointia? Nyt on aika todentaa se ja osallistua alan tärkeimpään kilpailuun!

Lue lisää ja ilmoittaudu 
 

Palaa Effie Awards Finland 2019 -palkintojenjakotilaisuuden tunnelmiin >

Jos julkaiset kuvia, ole hyvä ja lisää julkaisuun kuvaaja: @petrimastphotography

effie logot

Effie Masterminds

Jokaisella brändillä on tarina, kertomus sen synnystä tai tarkoituksesta. Tarinoiden tavoitteena on saada aikaan tuloksia: tunnettuutta, käyntejä, muutoksia mielikuvissa ja myyntiä. Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin, joista tuli sanomista. 

Jokaisella brändillä on tarina.

Luovuus on tulevina vuosina ratkaisevan tärkeää yksilöille ja organisaatioille. Effie Masterminds -videosarja tuo esiin markkinoinnin onnistumistarinoita Suomessa. Se tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä tulokselliseen markkinointiin.

Inspiraationa kasvupolku.

Yhteistyö ja rohkeus tehdä vaikuttavia valintoja siivittivät Lidlin kampanjat menestykseen, kun sekä Korttikampanja että Elä kuin viimeistä kesäpäivää lunastivat palkinnot Effie 2018 -kisassa. Molemmissa vaikuttava konsepti syntyi oivalluksesta ihmisten käyttäytymisessä. Suomalaiset kun ovat korttikansaa ja kesällä irtaudutaan arjesta ja eletään kuin - no, viimeistä kesäpäivää.

Myyntiä. Suostuttelua. Perustelua.

Toteutus vaati uskaliaisuutta, mutta sillä saatiin aikaan jotain poikkeuksellista. Hasan & Partners ja Valio voittivat Grand Effie -palkinnon "En ole koskaan juonut maitoa." -kampanjalla, jossa pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Lopputuotannon aikana tullut suruviesti legendan poismenosta sekoitti suunnitelmat ja mainoselokuva käännettiin kunnianosoitukseksi tähdelle.

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön.

SOK ja Sanoma toteuttivat Hihna 24/7 -livelähetyksen, jossa kuvattiin Prisman asiakkaiden ostoksia ja samalla viestittiin pidennetyistä aukioloajoista. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla sekä Effie Silver -palkinnolla.

Upea klassikon paluu.

Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pala aitoa Olympiastadionia.

Olympiastadion suljettiin joulukuussa 2015 mittavan peruskorjaus- ja uudistamistyön alta. Ennen ovien sulkemista ihmisille tarjottiin tilaisuus sahata itselleen pala urheiluhistoriaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa.

Effie-näkökulmat

Ajankohtaista

Tuomaristo

Effie Awards -kilpailussa etsitään maan tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Effie Awards -kilpailun tuomarointi muuttuu vuonna 2020. Tuomarointia ohjaa ohjausryhmä, tuomaristoja on kaksi ja kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

"Effien uusi, kansainvälinen tuomarointitapa tuo lisähaasteita järjestäjille, mutta osallistujille uudistus on positiivinen. Entryihin paneudutaan entistäkin syvemmin ja useamman tuomarin voimin. Uskon myös, että uudistukset edesauttavat ehdotonta puolueettomuutta ja lisäävät luottamusta siihen, että kaikki entryt ovat samalla lähtöviivalla."

– Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot


Tutustu ohjausryhmään