Pidetään Effie hengissä

Tarja Virmala
Ville mainostoimistosta otti minuun yhteyttä vajaa vuosi sitten. Hän halusi saada lukea mallikelpoisen Effie-kilpailutyön. Hän halusi käyttää kilpailutyötä esimerkkinä tavoitteellisesta markkinoinnista ja viedä sen asiakkaalleen, jotta heti alusta saakka tehtäisiin markkinointia niin kuin sitä kuuluu tehdä.

Wau! Ensiksi peukku sille, että Effie mielletään esimerkillisen markkinoinnin kilpailuna. Toinen peukku sille, että asiakasta halutaan kannustaa tekemään tavoitteellista ja hyvin johdettua markkinointia.

Vuoden 2018 Effie-palkinnot jaettiin 7. helmikuuta. Sanomatalossa oli paljon onnellisia kasvoja. He saivat kunniakirjoja ja Effie-pokaaleja. Ja tietysti joukossa oli myös heitä, jotka pääsivät hienosti finaaliin, mutta näytöt eivät riittäneet podiumille saakka – tai niin kuin urheilutoimittaja sanoisi: ”Eivät yltäneet voittokantaan.” Jo shortlistalle yltäminen on Effiessä kunniakas saavutus.

Villen kysymyksen ”missä niitä voitokkaita töitä voisi katsella, jotta oppisi”, esittää vuoden varrella tosi moni.

Miten palkintoon yltävää markkinointia tehdään? Kilpailuympäristö ja lähtötilanne tarkastellaan kunnolla, markkinoinnille asetetaan tarkastelun perusteella tavoitteet, jotka määritellään markkina-, kilpailu-, tuote/palveluanalyysien sekä omien kilpailuetujen perusteella. Tavoitteille annetaan mitattavat mittarit, liiketoiminnalle omansa ja markkinoinnille sen alamittarit.

Sen jälkeen tulee haastavin rasti eli asiakkaan bisneksen syvään ymmärrykseen perustuva luova ratkaisu ja toteutus – se on se toimistojen tuottama hedelmä. Sitten tehdään mieliin ja tunteisiin painuva toteutus, ja  mitataan toteutuivatko tavoitteet vai eivät.

Yksinkertaisen itsestään selvää. Eikä kuitenkaan ole.  Siksi taitavan markkinoinnin tekemistä olisi syytä meidän avata ja tämän eteen tulemme ponnistelemaan. Haluamme jakaa onnistuneita Effie-caseja yhä useammille.

On myös toisenlaista markkinointia kuin edellä kuvattu. Sitä, joka osaa tarttua hetkeen ja hyödyntää tarjolle tulleen mahdollisuuden, ilmiön.  Hyvä markkinoija kulkee kahta polkua ja tekee molempia.

Se, että Ville otti yhteyttä ja halusi käyttää Effie-kilpailutyötä esimerkillisen markkinoinnin sapluunana, on Effien kannalta erinomaista. Kilpailu tunnetaan tuloksellisen ja luovan markkinoinnin kisana. Tämän vuoden kaikkien aikojen korkein osallistujamäärä kertoo Effien merkityksen kasvusta.

Meillä on ajatus. Ajattelimme pitää Effien hengissä koko vuoden ajan, eikä vain deadlinen ja palkintojenjaon välissä. Toivottavasti saamme hyvän ajatuksemme toteutukseen saakka. Seuraa kanaviamme.

Tarja Virmala
MTL:n toimitusjohtaja

Lue lisää – Effie Awards Finland