Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Pidetään Effie hengissä

Ville mainostoimistosta otti minuun yhteyttä vajaa vuosi sitten. Hän halusi saada lukea mallikelpoisen Effie-kilpailutyön. Hän halusi käyttää kilpailutyötä esimerkkinä tavoitteellisesta markkinoinnista ja viedä sen asiakkaalleen, jotta heti alusta saakka tehtäisiin markkinointia niin kuin sitä kuuluu tehdä.
Tarja Virmala
13.2.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Wau! Ensiksi peukku sille, että Effie mielletään esimerkillisen markkinoinnin kilpailuna. Toinen peukku sille, että asiakasta halutaan kannustaa tekemään tavoitteellista ja hyvin johdettua markkinointia.

Vuoden 2018 Effie-palkinnot jaettiin 7. helmikuuta. Sanomatalossa oli paljon onnellisia kasvoja. He saivat kunniakirjoja ja Effie-pokaaleja. Ja tietysti joukossa oli myös heitä, jotka pääsivät hienosti finaaliin, mutta näytöt eivät riittäneet podiumille saakka – tai niin kuin urheilutoimittaja sanoisi: ”Eivät yltäneet voittokantaan.” Jo shortlistalle yltäminen on Effiessä kunniakas saavutus.

Villen kysymyksen ”missä niitä voitokkaita töitä voisi katsella, jotta oppisi”, esittää vuoden varrella tosi moni.

Miten palkintoon yltävää markkinointia tehdään? Kilpailuympäristö ja lähtötilanne tarkastellaan kunnolla, markkinoinnille asetetaan tarkastelun perusteella tavoitteet, jotka määritellään markkina-, kilpailu-, tuote/palveluanalyysien sekä omien kilpailuetujen perusteella. Tavoitteille annetaan mitattavat mittarit, liiketoiminnalle omansa ja markkinoinnille sen alamittarit.

Sen jälkeen tulee haastavin rasti eli asiakkaan bisneksen syvään ymmärrykseen perustuva luova ratkaisu ja toteutus – se on se toimistojen tuottama hedelmä. Sitten tehdään mieliin ja tunteisiin painuva toteutus, ja  mitataan toteutuivatko tavoitteet vai eivät.

Yksinkertaisen itsestään selvää. Eikä kuitenkaan ole.  Siksi taitavan markkinoinnin tekemistä olisi syytä meidän avata ja tämän eteen tulemme ponnistelemaan. Haluamme jakaa onnistuneita Effie-caseja yhä useammille.

On myös toisenlaista markkinointia kuin edellä kuvattu. Sitä, joka osaa tarttua hetkeen ja hyödyntää tarjolle tulleen mahdollisuuden, ilmiön.  Hyvä markkinoija kulkee kahta polkua ja tekee molempia.

Se, että Ville otti yhteyttä ja halusi käyttää Effie-kilpailutyötä esimerkillisen markkinoinnin sapluunana, on Effien kannalta erinomaista. Kilpailu tunnetaan tuloksellisen ja luovan markkinoinnin kisana. Tämän vuoden kaikkien aikojen korkein osallistujamäärä kertoo Effien merkityksen kasvusta.

Meillä on ajatus. Ajattelimme pitää Effien hengissä koko vuoden ajan, eikä vain deadlinen ja palkintojenjaon välissä. Toivottavasti saamme hyvän ajatuksemme toteutukseen saakka. Seuraa kanaviamme.

Tarja Virmala
MTL:n toimitusjohtaja

Lue lisää – Effie Awards Finland

Tagit

Vieraskynä Effie
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland