Ohjelmayhteistyön uudet muodot: TV-ohjelmista brändättyyn sisältöön
”Ohjelmayhteistyöt koetaan jälleen kiinnostavina tekemisen muotoina. Markkinoijien kanssa tehdään tänä vuonna niin TV-formaatteja kuin omia branded content -ohjelmia”, kertoo Sanoma Creativesin Business Manager Piia Lähteenmäki.
Esimerkiksi Valion kanssa on tuotannossa kuusiosasinen Yllätys yhdessä pöydässä -sarja. Ohjelma nostaa esiin tarinoita nuorista aikuisista, jotka haluavat yllättää läheisensä yhteisellä aterialla.
TV-ohjelmiin ja ilmiöihin linkittyminen näkyy vahvasti ohjelmayhteistyön sisällöissä. Isot ilmiöohjelmat, kuten esimerkiksi The Voice of Finland, Temptation Island, Selviytyjät ja Big Brother voidaan valjastaa kaupallisesti houkuttelevaksi ratkaisuksi.
Tämän kevään The Voice of Finland -kauden sponsoreina toimivat Kotipizza ja Pepsi Max tarjosivat esimerkiksi äänestysmahdollisuuden hybriditv:ssä suorissa lähetyksissä. Äänestäjät saattoivat samalla osallistua lahjakorttien arvontaan.
Syksyllä alkavan Big Brotherin kumppanuus kauppakeskus REDIn kanssa tuo kiinnostavia mahdollisuuksia itse ohjelman sisältöön. Kauppakeskus palveluineen tuo uudenlaisia mahdollisuuksia vaihtelevan sisällön tuomiseen BB-talon asukkaiden arkeen.
Näkyvyys ilmiöohjelmien kumppanina on taattu. Ilmiöohjelmien ennakkomarkkinointiin panostetaan ja niiden katsojamäärät pystytään ennustamaan tarkkaan eri kanavissa.
”Oman suosikkiohjelman yhteistyökumppanit jäävät mieleen pitkäksi aikaa ohjelman jälkeen. Hyvin toteutettu tuotesijoittelu ei tunnu päälle liimatulta, vaan ohjelmaan aidosti kuuluvalta”, luova strategi Mervi Niittynen toteaa.
Nokkela oivallus ja luova toteutus kantavat pitkälle. Esimerkiksi Temptation Islandin kumppanin Subwayn Kaikkia houkutuksia ei tarvitse vastustaa -slogan tukee hienosti ohjelman sisältöä.
Aina ei ole tarpeen ottaa koko isoa ohjelmaa haltuun. Kelluva ohjelmayhteistyö juuri markkinoijan kohderyhmille suunnatuissa ohjelmissa toimii erinomaisesti, kun brändi kaipaa nopeasti lisää tunnettuutta.
”Kelluva ohjelmayhteistyö on kustannustehokas tapa saada laajaa näkyvyyttä. Mainontaa voi kohdentaa perinteisten ikä- ja sukupuolikohderyhmien lisäksi myös kiinnostuksen alueisiin, kuten esimerkiksi ruoanlaittoon, matkailuun, terveyteen tai muotiin ja kauneuteen”, Mervi Niittynen kertoo.
Monimediallisuus ja toisto eri kanavissa lisäävät kampanjan huomioarvoa. Sanoman ratkaisuissa koko paletti suunnitellaan kerralla talon omien asiantuntijoiden avulla luovista ratkaisuista televisioon, printtiin, digiin ja radioon.
Kuva: Kiinnostaako ohjelmayhteistyö? Sanoma Creativesin Mia Kantakoski, Antti Pehkonen, Mervi Niittynen, Liisa Palomäki ja Piia Lähteenmäki auttavat TV:n ja radion luovissa ratkaisuissa.