Ulkokehältä markkinoijan luottokumppaniksi

Tero Huovila
Mediajargonin sijaan keskustelemme asiakkaiden kanssa tavoitteista ja strategiasta, Tero Huovila kirjoittaa.

Olen työskennellyt pitkään markkinoinnin ja median saralla. Tänä aikana lähes kaikki on muuttunut tai vähintäänkin kehittynyt valtavasti: tavat suunnitella ja tehdä liiketoimintaa, markkinointia ja jakeluteitä. Tai hinnoitella. Dynaamisesta hinnoittelusta ei aikoinaan kukaan tiennyt mitään. Markkinoinnin alueella myös markkinoija – mainostoimisto – mediatoimisto – media -akseli on muuttunut rajusti. Roolit ovat lähentyneet toisiaan ja ovat osaksi myös päällekkäisiä. Lisäksi kenttään on tullut paljon uusia rooleja. Kaikki on kompleksisempaa ja hyvä niin. Kauppoja ei tehdä saunan lauteilla, vaan yhteistyö perustuu ammattimaiseen otteeseen, jossa joukko yhteistyökumppaneita työskentelee yhdessä asiakkaan hyväksi – nimenomaan hyväksi, yhteisillä mittareilla.

Johdan työkseni Suomen suurimman mediatalon B2B-myyntiä ja markkinointia. Olen saanut kunnian viedä läpi hienon porukan kanssa ison muutoksen, jossa purimme mediaryhmäkohtaiset myyntiorganisaatiot ja rakensimme asiakaslähtöisen mallin. Asiakkaalla on oman yhteyshenkilön lisäksi käytössään mediaosaajia ja asiantuntijoita sekä erilaisia kyvykkyyksiä, joiden avulla voimme vastata tämän päivän liiketoiminnan ja markkinoinnin haasteisiin. Asiakkaidemme haasteisiin.

Tulokset ovat olleet käsin kosketeltavia. On ollut hienoa nähdä, miten aikaisemman mediajargonin sijaan keskustelemme asiakkaiden kanssa tavoitteista ja strategiasta ja olemme aikaisemmassa vaiheessa suunnittelua mukana: miten tunnistamme uutta potentiaalia, miten kohdennamme heille, miten käytämme dataa, miten hurmaamme heidät. Yleensä teemme tätä yhdessä media- ja mainostoimiston kanssa. Erityisesti digitaalinen maailma kehittyy niin vauhdilla, että ilman tämänkaltaista yhteistyötä parhaat tulokset eivät olisi mahdollisia. Ilman yhteisiä suunnitelmia ja usein myös yhteisiä kehitysroadmappeja asiakkaamme eivät saa parhaita tuloksia. Onneksi tämä on tätä päivää. Opimme joka päivä, koko porukka.

Kriittisin resurssi on yleensä aika. Arvostakaamme asiakkaittemme ja yhteistyökumppaneidemme aikaa, sillä jos emme kumppanina tuo lisäarvoa, emme myöskään pääse juttusille. Olemme valmiit tekemään tulevasta vuodesta markkinoinnin kaikkien aikojen vuoden. Yhdessä kanssanne. Markkinoija, nyt on sinun aikasi – meidän aikamme! 

Tero Huovila toimii Sanoman B2B-myynnistä vastaavana johtajana.

Katso myös:

Markkinoija, nyt on sinun aikasi