Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Head of Strategy Sanni Karvonen

Alalla-juttusarjassa työstään kertoo tällä kertaa mediatoimisto IPG Mediabrandsin Sanni Karvonen, joka innostuu mistä vain, mutta erityisesti asiakkaan bisneshaasteiden ratkaisemisesta.
Sanni Karvonen jako
2.2.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Olen aina ollut kiinnostunut markkinoinnista. Psykologinen näkökulma kiehtoo. Erityisesti se, miksi kuluttajat toimivat tietyllä tavalla, mikä heitä motivoi, ja miten markkinoinnilla voidaan ratkaista erilaisia bisneshaasteita. Uran alussa oli mielessä kaksi vaihtoehtoa, mediatoimisto tai mainostoimisto. Koin, että mediatoimistossa tehdään enemmän tutkimusta kuluttajaymmärryksestä, joten se veti puoleensa. Kuva oli tietenkin aika mustavalkoinen ja toki kenttäkin on muuttunut vuodesta 2008 aika paljon.

Mikä inspiroi sinua työssäsi?

Olen luonteeltani sellainen, että innostun mistä vain. Eniten inspiroidun asiakkaan bisneshaasteiden ratkaisemisesta. Vaikein ja motivoivin osuus strategiatyössä on tutkia asiakkaan liiketoimintaa, sen haasteita ja kaikkia kokonaisuuteen vaikuttavia palikoita.

Toki myös hienot caset, tiimityö, hyvä suunnittelu ja niihin liittyvät keskustelut inspiroivat.

Mitkä ovat tärkeimpiä huomioitavia asioita, kun autat asiakkaita heidän strategiatyössään?

Kaikki alkaa asiakkaan liiketoiminnasta. Ongelmien rajaaminen on kaikkein hankalin osuus. Yrityksellä on usein haasteita oikealla ja vasemmalla, ja punaisen langan löytäminen on  vaikeinta.

Kokonaisuuteen liittyy paljon tietoa markkinasta, kilpailijoista ja brändistä sekä niissä olevista haasteista ja trendeistä, jotka ovat vaikuttaneet tai tulevat vaikuttamaan jollain aikavälillä. Pitää ymmärtää tosi laajaa kenttää ja erilaisia lainalaisuuksia, jotta pystyy oikeasti ratkaisemaan asiakkaan haasteita. On vaatinut monta vuotta ja paljon duunia, että osaan hahmottaa haasteita ja laittaa palaset paikoilleen. Ajattelen, että jokainen case on minulle haaste henkilökohtaisesti.

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi?

Palasin vanhempainvapaalta töihin elokuussa, ja tein aluksi töitä toimistolta käsin. Työssäni on tiimi on tärkeä, tätä duunia ei voi tehdä yksinään. Nyt teen töitä sataprosenttisesti kotoa, kun työtavat on saatu hiottua toimiviksi. Kaipaan kyllä tosi paljon tapaamisia ja tiimiä ympärilleni. Välillä teen yhden hyvän työparini kanssa niin, että hän tulee meille himaan, ja työstämme caseja yhdessä. Etätyö helpottaa arkea ja tuo ajansäästöä, mutta koska olen luonteeltani ekstrovertti, siinä on myös kärsimyspuolensa.

Minkä kampanjan tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Ihailen sellaisia töitä, joiden insight on niin hyvä, että alkaa ärsyttää, ettei keksinyt niitä itse. Toimiva idea on simppeli ja liiketoiminnan kannalta merkityksellinen. Meillä Virta UM:ssä on asiakkaana Lidl, jonka tekemisessä ihailen rohkeutta ja insightin hyödyntämistä. Olisin halunnut olla mukana niissä pöydissä, joissa valittiin Lidlin markkinoinnin linja ja keskusteltiin taustalla olevista strategisista päätöksistä. Ikäväkseni nuo päätökset tehtiin ennen yhdistymistämme Virran kanssa. Muuten olisin tunkenut itseni mukaan noihin pöytiin.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Rohkeutta. Maailma on niin täynnä viestejä, ettei keskinkertaisuudella kauhean hyvin pärjää. Kampanjoita ei pidä tehdä vain kampanjoiden takia. Väitän tunnistavani hyvän ajattelun kampanjatoteutuksissa. Kaipaisin Suomeen lisää sitä, että strateginen työ taustalla on tehty kunnolla. Se säästää myös rahaa.

Kenellä on sinun mielestäsi aina sanomista?

Dentsun Heidi Vuoriolla.

Heidi Vuorion kuulumisia on luvassa Alalla-juttusarjan seuraavassa osassa.

Katso myös: 

Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä

 

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland