Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.
Annika Boström Alalla somejako
28.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Olen aina halunnut tehdä nimenomaan markkinointia, joten kauppiksessa pääainevalinta oli selvä. Markkinoinnissa minua kiehtoi alun perin psykologia ja tarinankerronta: Millaisia olemme ihmisinä ja miten hyvällä viestinnällä voidaan vaikuttaa ihmisiin. Yksi kiinnostukseni taustalla oleva syy on se, että kasvoin länsirannikolla ja katsoin paljon Ruotsin tv:tä, jossa tv-mainonnassa oli koukuttavan viihdyttävä ote – siitä se kipinä lähti. Kauppiksen jälkeen päädyin elintarviketeollisuuteen, jonka parissa olen viettänyt koko urani. Tähän yhdistyy toinen intohimoni, eli ruoka.

Mitä työhösi kuuluu?

Vedän Raisiolla markkinoinnin organisaatiota, johon kuuluu kaksi kolmesta strategisesta fokusalueestamme, viljatuotteet ja kasviproteiinit. Viljatuotteiden brändit ovat ikoninen Elovena, Sunnuntai, Torino ja Nalle. Kasviproteiinipuolen brändi on Beanit, ja sen tunnetuin tuote Härkis. Sen lisäksi, että vedän näitä tiimejä, tontilleni kuuluvat kuluttajainsight, kuluttajadialogi ja yritysviestintä.

Mikä on parasta työssäsi?

Työni suola on tulevaisuus, jota markkinoinnissa ollaan käytännössä luomassa. Olen herkästi innostuva luonne, ja tulevaisuuden tekeminen on aina kiehtonut. Monet näkevät tulevaisuudessa paljon synkkiä kuvia. Itse näen tosi paljon mahdollisuuksia ja toivoa. Halu olla rakentamassa jotain parempaa on selkeästi oma ajurini.

Toisena ovat ihmiset. Kiinnostuin tästä alasta alun perin kuluttajakäyttäytymis- ja viestintänäkökulmasta. Ihmismieli ja -luonne kiehtovat minua yhä enemmän. Oli kyse sitten kuluttajista, asiakkaista tai työyhteisöstä. Minulla on ollut onni saada supermahtava tiimi, jonka kanssa pääsee jatkuvasti oppimaan ja innostumaan.

Kolmantena on merkityksellisyys. Siitä saa paljon voimaa, että kokee tekevänsä aidosti parempia ratkaisuja.

Olette Raisiossa tehneet paljon työtä vastuullisen elintarviketuotannon puolesta. Miten vastuullisten valintojen tekeminen tehdään kuluttajille helpommaksi?

Vastuullisen valinnan pitää olla vähintään yhtä hyvä ja helppo kuin perinteisen vaihtoehdon. Aina löytyy pelkästään arvopohjaisesti ja vastuullisesti toimivia kuluttajia, mutta he eivät ole vielä enemmistö. Jotta enemmistön saa houkuteltua mukaan, tuotteiden ja ratkaisujen täytyy olla mieluiten vielä parempia kuin vanhojen totuttujen.

Kuluttajalle ei pidä sysätä liikaa vastuuta. Koko yhteiskunnan normeja ja tapoja tulisi kehittää niin, että vastuullisten valintojen tekemisestä tulee helppoa. Suomessa kauppa on tehnyt hyvää työtä siinä, miten vastuulliset tuotteet ovat esillä ja miten helppo niitä on löytää. On hyvä pohtia myös, mikä ruoka on ensimmäisenä ruokalistalla, ovatko vegeruuat listalla erikseen, mitä ruokaa tarjotaan ensimmäisenä vaihtoehtona lounasravintolan linjastossa tai mitä vaihtoehtoja kouluruokailu tarjoaa. Tässä koko yhteiskunnalla on tärkeä rooli.  

Miten poikkeuksellinen aika on näkynyt teillä Raisiossa?

Ruoka-alalla poikkeusaika on näkynyt kuluttamisessa: ensin hamstrattiin, käperryttiin koteihin ja kaikki kodin ulkopuolinen syöminen jäi, mikä toi isoja vaikutuksia liiketoimintaamme. Ukrainan sodan myötä eletään uutta poikkeusaikaa, joka vaikuttaa isosti ruoka-alaan. Rajuja asioita, kuten keskustelu huoltovarmuudesta, nousee pintaan. Uskon, että sota tulee vaikuttamaan paljon myös ihmisten kulutustapoihin ja -valintoihin.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Paljon näkee tuoteparannuksiin keskittyvää tai ”näytämme arvomme Pridessa” -tyyppistä vastuullisuusviestintää. Nämä ovat toki parhaimmillaan hienoja asioita, mutta onko itse asia silloin keskiössä? Pikamuotiakin voi tehdä vastuullisemmin, mutta tekeekö se pikamuodista vastuullista? Fiskarsin pannuhuolto, jossa kannustetaan tuomaan myymälöihin entisöitäväksi vanhat paistinpannut, on aidosti rohkea. Myös anti Black Friday -kampanjat vaativat aitoa arvopohjaisuutta. Kun koko muu maailma menee ostoshysteriaan, ihailen niitä, jotka uskaltavat tehdä toisin.

Mediallisista markkinointiteoista ihailun kohteeni on Vuoden harmain päivä. Siinä on valtavan hieno tarinallisuus ja tyhjästä luotu sesonki. Prisman Antti Tapanissa on hyvä tuoteoivallus: kun supertavis Prisma yhdistetään Antti Tuiskun gloriaan, molemmat hyötyvät toisistaan. Liiketoiminnasta lähtien se on markkinointiteko parhaimmillaan.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Toivoisin, että tartuttaisiin enemmän ytimeen. Siihen, että tuote tai palvelu olisi ylipäätään vastuullinen, eikä vain se, miten sitä tehdään. Uskon, että lähivuosina tullaan näkemään iso muutos. Kysytään enemmän ”mitä” sen lisäksi, että kysytään ”miten”. Uskallusta, rohkeutta ja huumoriakin voisi käyttää paljon enemmän.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Minni Jaakolalla, joka on Prisman Antti Tapani -kampanjan takana. Minnillä on hyvä ote työhön, ja Antti Tapani on mielenkiintoinen case.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland