Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Minni Jaakola Alalla somejako
9.8.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päätyit alalle?

Lukioon mennessäni olin pitkään varma, että minusta tulee rikospoliisi. Sponsorointi tuli tutuksi oman urheiluharrastuksen kautta, ja sitä kautta markkinointi laajemmin. Päädyin opiskelemaan kaupallista alaa ja koin vahvasti, että markkinointi on minun lajini. Olen ollut aina esteetikko ja kiinnostunut kaikesta visuaalisesta. Tunne siitä, että haluan tehdä juuri tätä, on ajan myötä vain vahvistunut. 

Mitä työhösi kuuluu?

Johdan S-ryhmässä marketpuolen käyttötavaroiden markkinoinnin suunnittelua ja operaatiota. Käytännössä teen työtä Prisma ja Prisma Rauta -brändien parissa. Vedän isoa tiimiä, joka koostuu sisäisistä asiantuntijoistamme sekä kumppaniverkostostamme. Tehtävämme on palvella liiketoiminnan tavoitteita rakentamalla vahvaa sidettä brändeihimme sekä vahvistamalla kilpailukykyä markkinoinnin keinoin. Markkinointia ei tehdä markkinoinnin takia, vaan meillä on yhteiset tavoitteet liiketoiminnan kanssa. Raportoin itse suoraan liiketoimintaan.

Mikä on työssäsi parasta?

Olen intohimoinen brändi-ihminen. Brändit, joiden parissa teen töitä, ovat kaikille tuttuja ja ne ovat iso osa suomalaisten päivittäistä arkea. Käyttötavarapuolen kaupassa kilpailu on globaalia verkon myötä, joten haasteita ja tekemistä riittää.

Olen ollut SOK:lla reilut neljä vuotta, jona aikana täällä on tehty merkittävää markkinoinnin kulttuurin muutosta. Vielä kahdeksan vuotta sitten SOK Media oli puhtaasti mainonnan tuotantopumppu ja tänä päivänä olemme modernin markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio. On ollut erittäin opettavaista olla muutoksessa mukana. Pidän siitä, että meillä on markkinoinnissa kova kunnianhimon taso. Haluamme olla Euroopan paras retail-markkinoija.

Saan valtavasti energiaa ihmisistä. Minulla on tosi mahtavat ja ammattitaitoiset kollegat. Olen aidosti heistä ylpeä.

Edellinen Alalla-sarja haastateltava, Annika Boström, piti Prisman Antti Tapania erinomaisena tuoteoivalluksena. Mitä Antti Tapanille kuuluu nyt?  

Antti Tapani on meillä vahvassa fokuksessa edelleen. Markkinoinnin tunnuslukujen valossa lanseeraus on onnistunut erinomaisesti ja vaatebrändin tunnettuus on kovaa luokkaa, vaikka se on vasta muutaman vuoden ikäinen.

AT:n valikoimaa ja mallistoa optimoidaan jatkuvasti kun opitaan, mitä asiakkaat haluavat. Brändi on yksinoikeudella myynnissä kaikissa Prisman myymälöissä sekä verkkokaupassa. Antti Tapanin myötä olemme saaneet uutta kohderyhmää Prisman asiakkaiksi, mikä olikin yksi isommista tavoitteistamme Prisman pukeutumisen valikoimamielikuvan parantamisen rinnalla.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Korona-aika näkyi isosti liiketoiminnassamme. Ihmiset keskittivät ostamistaan ja hypermarketit olivat silloin luontaisia ostospaikkoja. Nyt käyttötavarakaupassa on havaittavissa, että maailmantaloudelliset epävarmuustekijät ovat tehneet kuluttajista varovaisempia ja toisaalta ihmiset haluavat panostaa nyt taas matkustamiseen ja liikkumiseen kotoilun sijaan.

Oman työn osalta poikkeusaika oli sitä samaa kuin monilla muillakin: teams-putkea päivästä toiseen. Itse kaipaan ihmisiä ympärilleni. Olen tosi iloinen, että se on nyt taas mahdollista. Markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, ettei vain huudeta läppäreille, vaan ollaan yhdessä ja otetaan aikaa sparrailuun ja luovaan ideointiin.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Ihailen Elisan Hintasaarnaajia. Markkinointi on maratonlaji. Elisa teki Hintasaarnaajilla todella pitkäjänteistä brändinrakennusta. Konsepti on ollut kompakti, moniulotteinen ja viihteellinen. Sen kautta Elisa on varmasti saanut kerrottua hyvin sen, minkä halusivat. Hintasaarnaajia kohtaan syntyi kuluttajien keskuudessa odotusarvoa ja se on itsessään todella arvokas asia.

Toinen ihailun kohteeni on HOK-Elannon Alepojen Korttelitoive, jossa ihmiset saavat esittää toiveitaan oman lähikaupan valikoimiin. Aikoinaan ihmiset kertoivat toiveistaan suoraan henkilökunnalle ja rustasivat niitä paperille. Sitten palautetta ruvettiin keräämään järjestelmällisemmin Facebookin chatbot-toiminnon ja Korttelitoive-sivujen kautta.

Palvelun ajatuksena on rakentaa ja vahvistaa valikoimamielikuvaa. Sen pohjalta jokaisen Alepan valikoima on vähän erilainen ja juuri vaikutusalueen asiakkaille räätälöity. Idean myötä Alepoista on tullut asiakkaidensa näköisiä lähikauppoja ja toteutuneita korttelitoiveita on jo yli 150 000. Myös muissa S-ryhmän kaupoissa, kuten Prismassa, S-marketissa, valikoimatoiveiden esittäminen on tänä päivänä mahdollista. Alepan Korttelitoive on Euroopan palkituin vähittäiskaupan innovaatio. Se on saanut niin Eurobestejä kuin leijonia Cannesista.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Varmasti jokainen markkinoija haluaa tehdä vaikuttavaa ja erottuvaa markkinointia, koska ympärillä on niin paljon hälyä. Jotta erotut aidosti, pitää tehdä rohkeita ja oivaltavia sisältöjä, jotka perustuvat timanttiseen ideaan. Arvostan isosti taitavaa tarinankerrontaa ja merkityksellisiä tekoja, jotka aidosti luovat tai tukevat liiketoimintaa ja joihin koko arvoketju sitoutuu. Antti Tapani on tästä aito, oikea esimerkki.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

HOK Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola on intohimoinen ja näkemyksellinen markkinoija. Haluaisin kuulla hänen ajatuksiaan.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland