Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mediaympäristö tukee natiivimainontaa

4.2.2022

4.2.2022

Tutkimusten perusteella oikea natiivimainonnan ympäristö kasvattaa erityisesti harkintaa ja ostoaikomusta.

Konteksti kiinnostaa yhä enemmän mainonnassa. Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen tuo kasvavaa tarvetta löytää vaihtoehtoisia kohdennustapoja totuttujen rinnalle.

Erityisen tärkeäksi kontekstin ja mediaympäristön merkitys nähdään natiivimainonnassa, jossa jo valmiiksi aiheesta kiinnostunut kohderyhmä saadaan houkuteltua asiakkaan kaupallisen sisällön ääreen. Tätä mieltä ovat myös markkinoinnin ammattilaiset, jotka näkivät, että muuhun mainontaan verrattuna juuri natiivimainonta hyötyy eniten oikeasta julkaisukontekstista*.

Kontekstien vaikutusta on tutkittu 2021 keväällä lanseeratun HS Vision osalta. HS Vision kautta markkinoijat tavoittavat päättäjiä, nuoria talous- ja teknologia-alan ammattilaisia sekä taloutta, teknologiaa ja tulevaisuutta koskevista aiheista kiinnostuneita lukijoita.

Vertailemalla HS Visiossa toteutettujen natiivikampanjoiden mainonnan vaikuttavuustutkimuksia ja niiden tuloksia nähdään, että kampanjat kasvattivat erityisesti harkintaa ja ostoaikomusta. Harkinta kasvoi tutkituissa natiivikampanjoissa keskimäärin 313 %, ostoaikomus 174,6 %. ja tunnettuus 84,2 %.

Mainoksen brändivaikutukset todennettiin vertaamalla tuloksia kahden vastaajaryhmän välillä: sisältöjä lukeneet vastaajat ja vastaajat, jotka eivät olleet altistuneet kyseiselle mainonnalle. Tutkittujen kampanjoiden toimialat olivat ensisijaisesti tele-, talous- ja teknologiasektorilta.

Tutkituista kampanjoista harkinta kasvoi eniten Netvisorin kohdalla (558 %). Ostoaikomus kasvoi eniten Xiaomin älypuhelimien kampanjassa (375 %).

Kontekstin vaikutuksen ovat todenneet myös kampanjoiden taustalla olleet asiakkaat. Netvisorin kampanjan tavoitteena oli tavoitella uutta B2B-kohderyhmää ja kasvattaa Visma Netvisor - taloushallinto-ohjelmiston tunnettuutta valitussa kohderyhmässä.

”Mediaympäristöllä on merkitystä, kun tavoittelemme uutta kohderyhmää”, kertoo Product Marketing Speacialist Monica Andersson Visma Solutionsista. ”Olemme tosi tyytyväisiä tuloksiin. Lukijamäärä yllätti positiivisesti, kun kohderyhmä on kuitenkin rajattu.”

Markkinoinnin ammattilaiset kokevat, että oikean kontekstin merkitys on suurin erityisesti silloin, kun tavoitteena on muokata mielikuvia, eli lisätä tunnettuutta tai harkintaa*.

Samaa mieltä ovat asiakkaat.  

Porvoo houkutteli yrityksiä ja potentiaalisia muuttajia HS Vision natiivikampanjallaan kehittyvään ja kasvavaan Porvoon kaupunkiin.

”HS Visio sopi mediana sekä B2B- että B2C-kohderyhmille erittäin hyvin. Ostetun mainonnan osalta kampanja oli yksi viime vuoden parhaimpia onnistumisia tuloksiltaan, näkyvyydeltään ja palautteeltaan”, kertoo Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen.

*Markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa tehty Sanoma-kysely, 04/2021, N=125, vastaajat mainontaa ostavien asiakkaiden sekä media- ja mainostoimistojen edustajia.

HS Vision natiivikampanjat 

313 %

Harkinnan kasvu 

174,6 %

Ostoaikomuksen lisääntyminen

84,2 %

Tunnettuuden kasvu

Jaa:FacebookXLinkedin
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland