Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

TV-mainonta toi ison hyppäyksen Verkkokauppa.comin kävijämääriin

Verkkokauppa.com ei ollut ennen vuotta 2019 tehnyt juurikaan televisiomainontaa. Maaliskuun Voitto-gaalassa yhtiö palkittiin vuoden mainostajana. Markkinointiviestintä on kasvanut taktisesta mainonnasta tarinalliseen läsnäoloon, joka ohjaa tehokkaasti verkkoon ja kauppaan.
Seppo Niemelä
23.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä aloitti Verkkokauppa.comissa syksyllä 2018.

”Käynnistimme mietinnän siitä, miten markkinointi voisi tukea muuttunutta liiketoimintaa. Peruselektroniikan rinnalle on tullut paljon uusia tuoteryhmiä, ja kuluttajien mielikuva tarjonnasta ei ehkä ollut pysynyt mukana. Pohdimme mikä olisi paras väline viestiä isoille massoille, että Verkkokauppa.com on tänä päivänä paljon muutakin kuin elektroniikkakauppa. Olin tehnyt paljon tv-mainontaa entisen työnantajani Lidlin palveluksessa, joten tiesin tv:n tavoittavan edelleen paljon suomalaisia”, Niemelä kertoo.

Mainonnan tulokset ovat näkyneet parhaiten verkon kävijämäärässä, joka kasvoi vuoden 2019 aikana lähes 30 prosenttia. Lisäksi Verkkokauppa.com nousi ainoana suomalaisena uutena brändinä Buzz Rankings top 10 -listalle.

”Tv-mainonnalla saatiin iso hyppäys kävijämääriin ja onnistuttiin kehittämään valikoimamielikuvaa. Aikaisempana vuonna verkon kasvu oli vähän yli 10 prosenttia. Brändimainonnan kaikki tulokset eivät näy välittömästi. Ajatuksena ei ole, että teemme tässä vähän kampanjaa ja palaamme takaisin vanhaan, vaan brändimarkkinointi ja brändin pitkäjänteinen kehittäminen on strateginen valinta. Brändimarkkinoinnin tuloksia tullaan näkemään vielä tulevaisuudessa.”

Verkkokauppa.comin markkinoinnin painopiste on tv:ssä ja monipuolisessa digimarkkinoinnissa. Kampanjakohtaisesti käytetään välillä radiomainontaa ja ulkomainontaa. Taktisen tarjousmainonnan tarpeen kattaa tällä hetkellä oma suorajakelu. 

Koronaepidemia on näkynyt Verkkokauppa.comissa siten, että kävijämäärät myymälöissä ovat olleet laskusuunnassa. Verkon puolella tilanne on ollut täysin päinvastainen.

”Tässä tilanteessa moni käyttää mahdollisuutta ostaa verkosta. Trendi on näkynyt selkeästi poikkeustilan alusta lähtien. Erityisesti on ollut kysyntää etätyöhön ja kodin viihtyvyyteen liittyvälle laitteistolle. Ensimmäisen kahden viikon aikana selkeä hittituote oli näytöt. Tämän jälkeen hankittiin viihdetuotteita, eli pelikonsoleita ja telkkareita. Viimeisimpinä on alkanut näkyä se, että säiden lämpeneminen on käynnistänyt grillikaupan.”

Kuten varmaan lähes jokaisessa yrityksessä, poikkeustilanne on vaikuttanut myös Verkkokauppa.comin viestintään ja markkinointiin.

”Asiakkaille on viestitty paljon siitä, miten koronaepidemia on vaikuttanut palveluihimme. Onko esimerkiksi myymälässä turvallista asioida”, Niemelä kertoo.

Verkkokauppa.comin nykyinen brändimainonnan konsepti sattuu sopimaan tähän tilanteeseen todella hyvin.

”Luolaihmiset-konseptissa kuvitteelliset hahmot esittelevät omia kämppiään ja intohimon kohteitaan. Olemme tässä tilanteessa hyödyntäneet jo olemassa olevia mainoksia. Markkinoinnin suunnitelmallisuuden osalta mennään tällä hetkellä kädestä suuhun. Etenkin kriisin alussa jokainen päivä toi uutta infoa ja saattoi muuttaa suunnitelmia. Viimeisen kuukauden aikana ei ole aiempaan tapaan suunniteltu tulevien kvartaaleiden tekemisiä, vaan katse on ollut lähiviikoissa ja siinä, miten reagoimme tähän tilanteeseen sopivalla tavalla.”

Niemelä kannustaa kaikkia markkinoijia miettimään millaiseen maailmaan palaamme siinä vaiheessa, kun rajoitukset puretaan.

”Koronakriisi on ollut meidän aikamme mullistavimpia tekijöitä globaalilla tasolla ihmisten arjessa. Kannattaa pohtia, miten se tulee vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen pidemmällä aikavälillä, ja miten oma liiketoiminta ja markkinointi on valmistautunut muuttuvaan maailmaan.”

Tagit

TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • SkyShowtimelta uusi mainosrahoitteinen palvelu Ruutuun – lisää silmäpareja mainostajille

    SkyShowtime aloittaa Ruudussa uudella mainosrahoitteisella tuotteella, jonka mainosmyynnistä vastaa yksinoikeudella Sanoma. Yhteistyö tarjoaa mainostajille uuden, laadukkaan väylän tavoittaa yleisöjä huippusisältöjen äärellä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    12.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2025 vahva ohjelmisto koostuu tutuista suosikeista ja kiinnostavista uutuuksista

    Ensi syksynä Ruutuun ja Neloselle rantautuu täysin uusi kansainvälinen hittiformaatti. Lisäksi paluun tekee liuta rakastettuja kestosuosikkeja.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    28.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland