Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Radion tekijät: Jussi Ridanpää

Sanoman radioiden tekijäkaartista esittelyvuorossa oleva henkilö haaveilee aatelisuudesta tai ylipäätään siitä, että hän olisi merkittävämpi. Hän toivoo tulevansa tulevaisuudessa tunnetuksi von-alkuisella sukunimellä. Tällä hetkellä hänet tunnetaan kuitenkin yhä nimellä Ridanpää, Jussi Ridanpää.
24.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuka?

Jussi Ridanpää, 42 vuotta

Miksi radio?

Haaveilin radiojuontajan työstä jo pikkupoikana. 4-vuotiaana aloin nauhoittaa c-kasetille omia lähetyksiä, joissa kerroin improvisoituja satuja ja vitsejä. Juttujen väliin nauhoitin musiikkia vanhalta vinyylisoittimelta. Kytkintä vaihtamalla pystyi puhumaan sterkkoihin sisäänrakennetun mikrofonin kautta. 

Long story short: radio on intohimoni ja koen olevani joka päivä superonnekas, kun saan tehdä työtä jota rakastan.

Ura tähän mennessä?

Lukion jälkeen hain Laajasalon opiston radiokoulutukseen, mutta en päässyt sisään, joten menin armeijaan. Armeijan jälkeen pääsin HEO:n mediapajaan opiskelemaan radio- ja äänituotantoa. Samalla aloin tehdä freelancer-juttuja eri kanaville. Koulussa tavoite oli koko ajan selkeä: saada hyvä työharjoittelupaikka ja päästä näyttämään, että minulla on intohimo tähän työhön. 

Sittemmin olen tehnyt varmaan jokaista lähetysblokkia. NRJ:llä juonsin pitkään iltaa ja sieltä siirryin Sanomalle perustamaan Loopia Kristiina Komulaisen kanssa ja otin samalla roolin kanavan aamujuontajana.

Kahdeksan vuoden looppilaisuuden pysäytti HitMixin heräämö, jonka starttasimme Karoliina Tuomisen kanssa muutama vuosi takaperin.

Esikuvasi?

Tykkäsin paljon varhaisaikuisena Kissin aamusta ja erityisesti Henkka Hyppösen soundista. Olen myös ollut aina todella inspiroitunut lontoolaisen Capital FM:n sekä New Yorkilaisen Z100:n energisestä ja nopeatempoisesta lähetyksestä, joten olen napannut niiden lähetyksistä paljon ideoita omaan lähetykseeni. 

Ohjelmasi?

Juonnan Karoliina Tuomisen kanssa HitMixin Heräämöä. Shown vakioelementtejä ovat päivän ”tärkeimmät” asiat, eli ei kovinkaan tärkeät asiat, mutta juuri ne jutut, joista siellä työpaikan kahvipöydissä puhutaan. Pitäähän se tietää, mikä on juuri nyt esimerkiksi Toni Niemisen suhdestatus. Keskustelemme paljon myös kuuntelijoitten kanssa ja pelkäämme tai toivomme jatkuvasti meteoriitin osumista maapalloon.

Työpäiväsi?

Tulen töihin 5.30 ja silloin käymme Karoliinan kanssa päivän jutut läpi ja tsekkaamme, onko aiemmissa suunnitelmissa muutettavaa. Shown vetäminen on yleensä aikamoista multitaskaamista.

Ohjelman jälkeen käymme läpi seuraavan päivän jutut ja suunnittelemme tulevaa, teemme some-sisältöä ja hoidamme palaverit ja mahdolliset air checkit. Loppupäivän ajan viestittelemme Karoliinan kanssa uusista potentiaalisista keskustelunaiheista seuraavalle päivälle.

Mukavinta työssäsi?

Karoliina tekee mulle aamupalavoikkareita, jos hän tulee ennen mua toimistolle. Ja se, että saa tehdä radiota, ideoida hulluja projekteja ja tehdä hommia outojen, mutta hyvien tyyppien kanssa.

Muistoja matkan varrelta?

Kun aikoinaan opiskelin Eiran musiikkiopistossa, kysyin opettajalta saako rumpuja soittaa ulkopuolia naputtelemalla. Opettaja totesi, että ”ei ole mitään sääntöä miten rumpuja soitetaan, kunhan se kuulostaa hyvältä”. Mielestäni tämä sääntö pätee myös radion tekemiseen. Jokaisella on oma tyylinsä ja jos se toimii, niin ainoastaan sillä on väliä!

Parhaat asiat juuri nyt?

Se että kevät on täällä! Rakastan kevättä ja kesää. Olen kaikessa hiljaisuudessa laitellut moottoripyörääni kesäkuntoon ja kohta pääsee taas kruisailemaan sillä myös aamuisin radiolle.

Aito Iskelmän aamun Elina Otsala kysyi sinulta kumman tekisit: Matkaisit ajassa taaksepäin ja saisit muuttaa jotain vai matkaisit ajassa tulevaisuuteen ja näkisit mikä meininki, mutta et saisi käyttää tätä tietoa palattuasi takaisin tähän hetkeen?

Matkaisin tietysti ajassa taaksepäin ja opettaisin ihmisille suhteellisuusteorian, Pythagoraan lauseen ja kirjottaisin Sodankäynnin taidon. Keksisin myös ruudin, kirjapainon, sähkön ja internetin.

Tämän päivän kouluissa sitten opetettaisiin, kuinka jo muinaisessa Foinikiassa Jussi Ridanpää valmisti ruutia ja oli niin fiksu, että tajusi varata ensimmäisenä porn dot comin ja muut tärkeät domainit.

Kenelle työkavereistasi haluat kirjeen seuraavaksi kiertävän ja miksi?

Radio Rockin Jone Nikulalle. Olemme tutustuneet muistaakseni 2007, kun juonsin Nelosella ilmestyvää Hurma-nimistä extreme-urheiluun liittyvää sarjaa, jossa Jone oli vieraana. Kävimme hyppäämässä laskuvarjolla ja lähdettiin loppupäivästä vielä vetämään jallu-jurrit, koska oltiin sen verran adrenaliinipäissämme, että sykettä piti jollain saada tasattua. Siitä lähtien ollaan oltu frendejä.

Nyt olemme Jonen kanssa alkaneet tehdä kimpassa podcastia. Olisi kiva kuulla, miten Jone kokee alan muuttuneen sisällöntekijän näkökulmasta ala ja miten mies näkee skenen tulevaisuuden.

Mitä haluat häneltä kysyä?

Jos olisi pakko, niin käyttäisitkö samoja kalsareita viikon vai samoja sukkia kuukauden?

Tutustu Sanoman radioihin

Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin

Hitmixin mediatiedot

Tagit

Audio & radio
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland