Jäteyhtiö Lakeuden Etappi tavoittaa viestinnällään kuntien asukkaat
Lakeuden Etappi on Etelä-Pohjanmaalla toimiva kuntien omistama jäteyhtiö. Viestintäpäällikkö Hannele Lyytikäinen-Käppi sanoo, että jäteyhtiön viestinnän tehtävä on jakaa alueen asukkaille tietoa Etapin palveluiden lisäksi esimerkiksi jätteen vähentämisestä, lajittelusta, kierrätyksestä ja kestävästä kuluttamisesta.
“Teemme viestintää omissa kanavissamme, mutta tukena käytämme markkinointia, jolla nostamme julkaisujamme paremmin asukkaiden tietoisuuteen”, Lyytikäinen-Käppi kertoo.
Lakeuden Etappi hyödynsi jo ennen yhteistyötä Sanoman kanssa erilaisia markkinoinnin kanavia, keinoja ja kumppaneita. Tuloksiakin saatiin, mutta kustannukset ja oman työn määrä olivat niihin nähden turhan suuret.
“Lähdimme miettimään, kuinka voisimme saada parempia tuloksia lisäämättä kustannuksia merkittävästi”, Lyytikäinen-Käppi sanoo.
Kun yhteistyö Sanoman kanssa alkoi, menetelmiksi valikoituivat Facebook-, radio- ja bannerimainonta. Nyt Lakeuden Etapin omaa markkinointityötä on helpotettu ja tuloksia saatu parannettua.
Yhteistyöhön Sanoman kanssa radiotuotantojen kautta
Lakeuden Etappi lähti alun perin yhteistyöhön Sanoman kanssa radiotuotannon kautta. Yhtiö oli tuottanut lähes 20 vuoden ajan Etappi-radiota toisen kumppanin kanssa. Yhteistyökumppani vaihtui, kun Sanoma osti radiotoiminnan ja aloitti vuonna 2020 alueellisen radiotoiminnan Pohjanmaan alueella.
Etappi-radio tulee joka perjantai Aito Iskelmän ja HitMixin Pohjanmaan taajuuksilla. Pohjanmaalla on korkeat kuuntelijaluvut, joten ohjelman tavoittavuus on hyvä.
“Meille markkinointi ei tarkoita sitä perinteisessä kaupallisessa mielessä. Meille se on arjen kiertotalouteen liittyvien asioiden jakamista kuntien asukkaille”, Lyytikäinen-Käppi selventää.
Radioyhteistyön jälkeen markkinointikumppanin valinta kohdistui luontevasti Sanomaan.
“Yhteistyö on sujunut mutkattomasti. Pääsimme ripeästi suunnittelusta toteutukseen.”
Laajaa tavoittavuutta haettiin Facebook-, radio- ja digimarkkinointia hyödyntäen
Muutaman vuoden yhteistyön aikana Lakeuden Etapille on toteutettu radiomainonnan lisäksi esimerkiksi tehokkaita Facebook-kampanjoita ja Sanoman somenosto-kampanja.
“Suurin osa asiakaskunnastamme käyttää sosiaalisen median kanavista juuri Facebookia. Instagramin avulla pyrimme taas tavoittamaan nuorempia asiakaskuntia“, Lyytikäinen-Käppi sanoo.
Lakeuden Etappi teki aiemmin digimarkkinointia vain alueellisissa medioissa, mutta nyt päätettiin kokeilla Sanoman valtakunnallisia digimedioita paikallisella kohdennuksella.
“Tavoitteemme on, että julkaisumme ja viestintämme tavoittaisivat kuntien asukkaat mahdollisimman laajasti”, Lyytikäinen-Käppi sanoo.
Tulospohjaisessa digimainonnassa asiakas maksaa vain toteutuneista mainosklikkauksista. Bannerimainoksia näytetään kaikissa Sanoman verkostoon kuuluvissa medioissa, joihin kuuluvat muun muassa is.fi, hs.fi, vauva.fi, ja supersaa.fi.
“Viestimme ja toiveemme toteutettiin niin ammattitaitoisesti, että oman työn ja tekstien viilaamisen osuus jäi hyvin pieneksi somemarkkinoinnissa. Sanoman digikanavien bannerimainokset tuotimme edelleen itse, mutta Sanoma hoiti loput”, Lyytikäinen-Käppi kiittelee.
Lupaavia tuloksia on saavutettu kaikissa kanavissa
Yhteiskunnallisena yrityksenä Lakeuden Etappi ei myy mitään tuotetta tai palvelua, vaan jakaa tietoa ja vinkkejä asukkaiden oman arjen kiertotalouden pyörittämiseksi ja kierrätyksen edistämiseksi. Se vuoksi markkinoinnin tuottavuutta on vaikea muuttaa numeroiksi.
“Asiakkaiden tavoittavuusluvut ja reagoinnit ovat olleet noususuuntaiset, tosin siihen vaikuttaa myös mediabudjetti”, Lyytikäinen-Käppi sanoo.
"Yhteistyö Sanoman kanssa on ollut alusta asti sujuvaa, erittäin hyvin toimivaa ja tuloksellista. Olemme olleet tyytyväisiä asukkaiden hyvään tavoittamiseen ja reagointiin. Erityisesti somemarkkinointi on tuottanut tuloksia. Sanoman digikanavista ykkönen tavoitteiden saavuttamisessa on ollut Ilta-Sanomat”, Lyytikäinen-Käppi kiittelee.
Vuonna 2021 voimaan tullut uusi jätelaki asetti jätehuollolle uusia velvoitteita erilliskeräyksen osalta, ja tästä viestiminen asukkaille vaatii entistä enemmän asukasviestintää. Lakeuden Etappi hyödyntää myös tässä työssä yhteistyötä Sanoman kanssa.
“Tulevana kesäkautena meillä on taas uutta viestittävää isolle asukaskunnalle Seinäjoella. Harkitsemme TV-mainonnan käyttämistä uudelleen.”
"Näkyvyys on Lakeuden Etapille tärkeää, jotta maailma pelastuu pienillä ja isommillakin teoilla! Tavoitteemme on, että viestimme näkyy ja vaikuttaa”, korostaa Lyytikäinen-Käppi.
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.