Data ja kohdentaminen

Sanoma digimarkkinointi data ja kohdentaminen hero.jpg

Data ja kohdentaminen


Tavoita haluamasi yleisö laadukkaassa ja turvallisessa mediaympäristössä

Kohdista mainoksesi niin tarkkaan kuin haluat esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden mukaan tai hyödyntämällä omaa asiakasdataasi Sanoman verkostossa. Kun yhdistämme tietomme, pystymme kasvattamaan kohderyhmäsi kokoa ja löytämään sinulle uusia asiakkaita. Mikä ikinä kohderyhmäsi onkaan, me tavoitamme heidät.

Sinä tunnet asiakkaasi ja niin tunnemme mekin.

Sanoman verkostossa kohdentamisen lähtökohtana ovat Suomen laajin tavoittavuus ja laadukas ensimmäisen osapuolen data. Lähes kaikki suomalaiset (95 %) käyttävät Sanoman medioita. Joka viikko sivustomme kautta kertyy lähes 260 000 000 sivulatausta, ja jokaisesta sivulatauksesta kertyy ainutlaatuista dataa. Tämän datan ansiosta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän mediankäyttönsä erinomaisesti. Se erottaa meidät muista alan toimijoista.

Oman datamme keräämme itse omista kanavistamme, luotettavilta ja Suomen suosituimmilta nettisivuilta asiakkaidesi antamalla luvalla ja alan parhaita tietosuojakäytäntöjä hyödyntäen. 
 

Kohdentaminen ja yleisöt

Monipuoliset ja sisällöltään profiloivat mediat mahdollistavat tehokkaat kohdennukset, jotka perustuvat kohderyhmän ostoaikeeseen, demografiaan, kiinnostukseen, elämänvaiheeseen tai sijaintiin. Tutustu eri kohdennusvaihtoehtoihimme alla tai ota yhteyttä, jos et löydä haluamaasi kohderyhmää listalta tai haluat, että sinulle luodaan kohderyhmä jollakin eri tavalla.

Kohderyhmiä voi ostaa suoraan tai ohjelmallisesti Adform ja DV360 ostojärjestelmistä joko mainosnäyttöinä tai datana.

Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

B2B

Yrityskohdennukset perustuvat Sanoman verkostoon tuleviin IP-osoitteisiin, joista pystytään tunnistamaan osoitteen omistava yritys, jolloin voidaan kohdentaa eri yrityksiin niiden liikevaihdon, henkilöstömäärän tai Tilastokeskuksen toimialaluokituksen mukaan.

B2B  
B2B – Industry  
A - Farming, Forestry, Fishing +
B - Mining +
C - Industry +++
D - Electricity, Gas, Heat, Cooling +
E - Water Supply, Sewage, Waste +
F - Construction +
G - Wholesale, Motor Vehicle Maintenance +
H - Logistics, Storing +
I - Hospitality, Catering +
J - Information, Communications +++                
K - Finance, Insurance +
L - Real Estate +
M - Professional, Technical, Scientific +++             
N - Management, Service +
O - Public Governance, Military Defense, Social Insurance           +
P - Education +
Q - Healthcare +
R - Arts, Entertainment +
S - Other Services +
U - International Organizations +
B2B  
B2B – Headcount                                                  
0-4 +++           
5-9 +
10-19 +
20-49 +
50-99 +
100-249 +++ 
250-499 +++
500-999 +++
1000- +++
B2B – Turnover   
1 – 199 999 +++
200k – 399 999 +
400k – 999 999 +
1 M – 1 999 999 +
2 M – 9 999 999 +++
10 M – 19 999 999 +
20 M – +++

Demografiat

Demografioiden mallinnusta varten analysoidaan paneelissa vastanneita käyttäjiä tai tunnistettuja, esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä tietonsa antaneiden käyttäjiä Sanoman verkostossa. Näistä luodaan profiili, jota verrataan muihin. Vertaamalla tunnistamattomien käyttäytymistä tunnistettuihin profiileihin voidaan matemaattisesti mallintaa tunnistamattoman ikä, sukupuoli, tuloluokka ja koulutustausta.
 

Demographics  
Age  
15–24 +++++
25–34 +++++
35–44 +++++
45–54 +++++
55–64 +++++
65–74 +++++
Gender  
Female +++++
Male +++++
Income  
Over 75 000 +++++
35 000 – 75 000 +++++
Less than 35 000 +++++
Education  
Bachelors or Higher +++++
Secondary or Lower +++++
Vocational                                                                                                   +++++                                                                                                                        

 

Dynaamisen mainonnan kontekstit

Elämänvaiheet ja kotitaloudet

Paneelin kautta saaduista vastauksista on mallinnettu käyttäjiä jotka käyttäytymisensä perusteella vastaavat vastauksen antaneita.

Life Phase  
Alone +++++
Children Have Moved Away +++++
Employment – Employees +++++
Employment – Entrepreneurs +++
Employment – Executives and Managers +++++
Employment – Unemployed +++++
Family With Children +++++
No Children +++++
Pensioners +++++
Students +++++
With a Spouse +++++
With Children: 0–6 years (suorissa ja diileissä) +++
With Children: 7–12 years (suorissa ja diileissä) +++
Young Singles (suorissa ja diileissä) +++
Households  
Has a Car +++
No Car +++++
Daily Purchase Decision Makers +++++
Daily Purchase Decision Makers Under 50 +++++
Home Owners (suorissa ja diileissä) +++
House Type: Apartment (suorissa ja diileissä) +++
House Type: House (suorissa ja diileissä) +++
House Type: Summer Cottage (suorissa ja diileissä) +++++
Rentals (suorissa ja diileissä) +++

Kiinnostuksen kohteet

Sisältävät käyttäjiä jotka joko korostuneesti selailevat eri aihepiirien sisältöjä tai selaavat sisältöjä tietyn rajatun määrän yli, esimerkiksi 3 kertaa viimeisen kolmen viikon aikana. Sopivien sisältöjen tunnistamiseen käytetään artikkeleissa esiintyviä avainsanoja, eri sivuston osioita, hakuhistorioita yms. Esimerkiksi Travel-kohderyhmässä käyttäjät lukevat matkailuvinkkeihin liittyviä artikkeleita, etsivät lentolippuja Hintaseurannassa, matkalaukkuja Huudossa, katsovat matkailuun liittyviä ohjelmia Ruudussa ja ovat vierailleet satamissa ja lentokentillä.

Jos tästä listauksesta ei löydy heti osuvaa, voimme myös räätälöidä mihin vaan tarpeeseen sopivan. Räätälöityjä kohderyhmiä voisi olla esimerkiksi sotahistoria, ilmastonmuutos, kierrätys, design, klassinen musiikki – tai mitä vaan siltä väliltä.

 

Interest  
Body: Eye Problems +++
Business and Investing +++++
Career +++++
Cars and  Motorcycles +++++
Cars and Motorcycles: Commercial Vehicles +++++
Cars and Motorcycles: Family Cars +++
Cars and Motorcycles: Motorcycles +++
Cars and Motorcycles: Premium Cars +++
Cars and Motorcycles: Small Cars +
Cars and Motorcycles: SUV +++
Consumer Electronics +++++
Consumer Electronics: Home Appliances +++
Consumer Electronics: Laptops +
Consumer Electronics: Mobile Phones +++++
Culture & Events +++++
Culture & Events: High Culture +++++
Culture and Events: Nightlife +++++
Culture and Events: Restaurants +++++
Education +++
Entertainment and Celebrities +++++
Families and Relationships +++++
Families and Relationships: Families with Children +++++
Families and Relationships: Parenting +++++
Fashion and Beauty +++++
Fashion and Beauty: Cosmetics +++++
Fashion and Beauty: Men's Fashion +++
Fashion and Beauty: Women's Fashion +++++
Food and Beverages +++++
Food and Beverages: Beer +++
Food: BBQ +
Food: Cooking +++++
Food: Vegetarian Food +++
Gambling +++++
Gaming and Esports +++++
Hobbies and Activities +++
Hobbies and Activities: DIY +++++
Hobbies and Activities: Photography +++++
Hobbies and Activities: Reading +++++
Home, Gardening and Cottage +++++
Home, Gardening and Cottage: Summer Cottage +++
Home: Construction +++++
Home: Decoration +++++
Home: Gardening +++++
Home: Living +++++
Home: Renovation +++++
Events & Culture: Festivals +
Medical Health +++++
Medical Health: Flu +++
Medical Health: Headache +++
News and Society +++++
News and Society: Foreign News +++++
News and Society: National News +++++
News and Society: Politics +++++
Outdoors +++
Pets +++
Pets: Cats +++
Pets: Dogs +++
Pets: Horse +++
Science and Technology +++++
Shopping +++++
Shopping: Online Shopping +++++
Sports +++++
Sports:  Golf +
Sports: eSports +++
Sports: F1 +++++
Sports: Football (Soccer) +++++
Sports: Ice Hockey +++++
Sports: Rally +++
Travel +++++
Travel: Travel Abroad +++
Travel: Travel Domestic +++
TV, Movies +++++
Wellness and Fitness +++++
Wellness and Fitness: Fitness +++
Wellness and Fitness: Healthy Eating +++
Wellness and Fitness: Weight Loss +++++
Wellness and Fitness: Wellness                          +++++                                
Wine ++
Interest  
Action Movies +++
Aging +++++
Allergies +++
Applying to Second Grade Education +++
Arthouse Movies +++
Audio Books +
B2B – Decision Makers +
Boating +++
Body: Digestion +++
Body: Skin +++                   
Body: Stomach +++
Books +++
Car Repair +++
Carbon footprint +++
Celebration Events +++++
Charity +++
Children aged 0–2 +++
Children aged 2–6 +++++
Cholesterol +++
Christmas +++++
Classical Music +++++
Climate Change +++++
Coffee Lovers +++
Competitions and Lotteries +++
Culture and Events - Rock Festivals +
Cyber Security +++
Cycling +++
Design +++
Divorce +++++
Downhill skiing +++
E-Books and Detective Fiction Books +++
Eco Renoavation +++
Ecological Awareness +++
Economy +++++
Electric Cars +++++
Entrepreneurship +++
Families with 6 - 12 year old children +++++
Families with Children Aged 6-18 +++++
Families with small children +++
Floorball +++
Food - Baking +++++
Food - Dairy Free +
Food - Gluten Free +++
Food - Ice cream +
Food - Lactose Free +
Food - Low Carb High Protein +++
Food - Vegan +++
Food - Vegetarian +++++
Food - Weight Loss Diet +++++
Food: Easy Everyday Food +
Food: Hamburger +
Food: Hot Dog +
Food: Pizza +++
Heartburn +++
Heavy gamers +++
Heavy Metal +++
High School +
History of Finland +++
Hobbies and Activities - Winter Sports +++++
Home Security +
Horror +++++
Horse Racing +
Hotels Finland +++++
Hunting +++++
Ice Hockey Finnish National Team +++
Incontinence +
Investing +++++
IT-Career +++
Jazz Music +++++
Jewel +++
Joint problems +++
Kitchen Renovation +++
Konmari +++++
Laundry +++
Leasing +++
Marticulation examination +++++
Menstruation +++
Money saving +++++
Motoring +++++
Movies +++++
Movies - Frozen +++++
Movies - Star Wars +++++
Moving +
Natural cosmetics +
New Car +++
New Students +
Oats +
Online Shopping - Black Friday +
Organic Food +
Pregnancy +++
PriceHunters +++++
Rambo +
Recycling +++
Rheumatism +
Sales and Marketing +++++
Sauna +++++
Skateboarding +++
Sleep Problems +++++
Small Babies +++
Social Workers +
Sports: Basketball +++
Sports: Valioliiga +++
Ticks and Mites +++
Tobacco Products - Quit Smoking +
Toddlers +++++
Tooth Problems +++
Travel to America +
Travel to Asia +++
Travel to Europe +++
Travel to Stockholm +++++
Travel to Tallinn +++++
Valentine's Day +++
War History +++++


Päivitetty 3.3.2020

Mukautetut yleisöt

Mukautetut yleisöt -palvelun avulla voit hyödyntää ja jalostaa omaa offline-asiakasrekisteriäsi tai online-kanavistasi kerättyjä yleisöjä monella eri tavalla. Palvelun avulla voit kohdentaa kampanjat omille asiakkaillesi Sanoman laadukkaassa ja turvallisessa mediaympäristössä. Tavoitamme asiakkaasi riippumatta siitä, mitä laitetta he milloinkin käyttävät. Voimme myös segmentoida asiakkaasi pienemmiksi yleisöiksi esimerkiksi sen mukaan, mitä ja miten he ovat ostaneet ja kohdistaa heille erilaisia viestejä. Tai voimme esimerkiksi sulkea kampanjasta kokonaan pois nykyiset asiakkaasi.

Asiakasymmärryksen lisäämiseksi voimme verrata asiakasdataasi Sanoman laajaan käyttäjädataan ja selvittää esimerkiksi, mikä asiakkaitasi elämässä motivoi, millä tavalla heille kannattaa viestiä ja mistä kanavista heidät parhaiten tavoittaa. Tätä ymmärrystä voimme yhdessä hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.

Mukautetut yleisöt -palvelu ei tuo tehoa vain nykyisten asiakassuhteiden hoitamiseen. Se myös mahdollistaa uusien, potentiaalisten asiakkaiden etsimisen. Lookalike-mallinnus etsii Sanoman verkostosta sellaiset kuluttajat, jotka muistuttavat mahdollisimman hyvin nykyisiä asiakkaitasi, jonka jälkeen voit kohdentaa mainontaa tälle potentiaalisten asiakkaiden kohderyhmälle.

Sanoma mukautetut yleisot.png

Ostoaikeet

Ostoaiekohderyhmiin kuuluu Sanoman markkinapaikoilla (Autotie, Huuto, Hintaseuranta, Oikotie) asuntoihin, autoihin ja erilaisiin kulutustuotteisiin tutustuneita käyttäjiä. Näissä kohderyhmissä olevat käyttäjät ovat selkeästi tuotteen ostamisen harkintavaiheessa ja ovat siten hyvä ja tarkka kohderyhmä taktiselle viestille.

Buying Intent  
Adult Toys +                            
Baby Clothing and Products +
Boats +
Building Materials +
Cameras and Photo +
Childrens Clothing and Products +
Childrens Toys +
Computer Components, Software and Accessories                        +                      
Computers +
Dishwashers +
Exersice and Sport Equipments +
Gaming +
Garden Equipments +
Home Appliances +
Mens Clothing +
Mobile Phones and Accessories +
Outdoors, Hunting and Fishing +
Owens and Microwaves +
Pet Supplies +
Refridgerators and Freezers +
Tablets and Accessories +
Travel +
TV and Home Entertainment +
Vacuum Cleaners +
Valuable Investments +
Washing Machines +
Womens Clothing +
Buying Intent – Cars  

Any Car

+
Cars by Individual Brands                        +                     
Commercial Vehicles +
Large Family Cars +
Small Family Cars +
SUV +

 

Oikotie  

Vuokrattavat asunnot 5 x 7                    

+                    
Toimitilat 1 x 30 +
Uudiskohteet 5 x 30 +
Uudiskohteet 1 x 30 +++  
Myytavat asunnot 5 x 7 +++               

Sanoma segmentit

Rikas ja laaja ymmärrys suomalaisten mediankäytöstä.

Lue lisää mediankäytöstä ja motiiveista

 

Sanoma segments  
Ennakkoluuloton verkostoituja +++++        
Haaveileva mukanakulkija +++
Itsevarma menestyjä +++
Kiireinen tasapainon etsijä +++++
Laatutietoinen tiedonhakija +++++
Mukavuudenhaluinen viihtyjä +++++
Utelias suunnannäyttäjä +++++
Vakiintunut arjesta nauttija                                                                                                      +++++                                                                                            

 

Sijainti

Kaikki sijaintitieto perustuu tarkkaan GPS-sijaintiin. Kohderyhmiä voidaan hyödyntää käyttäjän tämän hetkisen tai aiemman sijainnin perusteella. Esim. voidaan kohdentaa niille, jotka ovat juuri tällä hetkellä lentokentällä tai niille, jotka ovat vierailleet lentokentällä aiemmin. Tai kohdentaa itselleen tärkeälle vaikutusalueella usein vieraileville käyttäjille, sijaitsevatpa he nyt missä tahansa – näin maantieteellistä tavoittavuutta saa helposti laajennettua.

GEO  
Real time

County

  City
  Postal Code
  Custom
Geo County  
Ahvenanmaa +
Etelä-Karjala +
Etelä-Pohjanmaa +++
Etelä-Savo +
Kainuu +
Kanta-Häme +++
Keski-Pohjanmaa +
Keski-Suomi +++
Kymenlaakso +++
Lappi +++
Pirkanmaa +++
Pohjois-Karjala +++
Pohjois-Pohjanmaa +++

Pohjois-Savo

+++
Päijät-Häme +++
Satakunta +++
Uusimaa +++++
Varsinais-Suomi                                                          +++               
GEO – City  
Espoo +++
Helsinki +++++
Hyvinkää +
Hämeenlinna +
Joensuu +
Jyväskylä +++
Järvenpää +
Kokkola +
Kotka +
Kouvola +
Kuopio +
Lahti +++
Lappeenranta +
Lohja +
Mikkeli +
Oulu +++
Pori +
Porvoo +
Rovaniemi +
Salo +
Seinäjoki +
Tampere +++
Turku +++
Vaasa +
Vantaa                                                          +++                 

Sää

Lämpötila Olosuhteet
1-5 °C Lumisade

6-10 °C

Pilvistä
11-15 °C Vesisade
16-20 °C Rakeita
21-25 °C Kosteutta
>25 °C Jäistä
  Ukkonen
                                                                                                                              Tuulista                                                                                                                    

 

Vaalit

Vaalipiirit  
Ahvenanmaan vaalipiiri +
Helsingin vaalipiiri +++++
Hämeen vaalipiiri +++
Kaakkois-Suomen vaalipiiri +++
Keski-Suomen vaalipiiri +++
Lapin vaalipiiri +++
Oulun vaalipiiri +++
Pirkanmaan vaalipiiri +++
Satakunnan vaalipiiri +++
Savo-Karjalan vaalipiiri +++
Uudenmaan vaalipiiri +++++
Vaasan vaalipiiri +++
Varsinais-Suomen vaalipiiri                                                      +++                                                                                                                                

 

Hinnoittelu

hinnat display