Data ja kohdentaminen

Sanoma digimarkkinointi data ja kohdentaminen hero.jpg

Data ja kohdentaminen

Tavoita haluamasi yleisö laadukkaassa ja turvallisessa mediaympäristössä.

Sinä tunnet asiakkaasi ja niin tunnemme mekin

Sanoman verkostossa kohdentamisen lähtökohtana ovat Suomen laajin tavoittavuus ja laadukas ensimmäisen osapuolen data. Lähes kaikki suomalaiset käyttävät Sanoman medioita. Oman datamme ansiosta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän mediankäyttönsä erinomaisesti. Se erottaa meidät muista alan toimijoista.

Keräämme datamme omista kanavistamme, luotettavilta ja Suomen suosituimmilta nettisivuilta asiakkaidesi antamalla luvalla ja alan parhaita tietosuojakäytäntöjä hyödyntäen.

95 %
suomalaisista käyttää Sanoman medioita
311
miljoona sivulatausta kertyy joka viikko Sanoman sivustoilla

Tutustu kohdennusvaihtoehtoihin

Datan ja kohdentamisen ratkaisujemme avulla voit kohdistaa mainoksesi niin tarkkaan kuin haluat esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden mukaan tai hyödyntämällä omaa asiakasdataasi Sanoman verkostossa. Kun yhdistämme tietomme, pystymme kasvattamaan kohderyhmäsi kokoa ja löytämään sinulle uusia asiakkaita. Mikä ikinä kohderyhmäsi onkaan, me tavoitamme heidät.


Ota yhteyttä, jos et löydä haluamaasi kohderyhmää listalta tai haluat, että sinulle luodaan kohderyhmä jollakin eri tavalla. Kohderyhmiä voi ostaa suoraan tai ohjelmallisesti Adform ja DV360 -ostojärjestelmistä joko mainosnäyttöinä tai datana.

 

Datapalvelut

Datapalvelut

Tarjoamme kahdenlaisia markkinointipalveluita Sanoman dataan pohjautuen: kohdennetun markkinoinnin ja kuluttajaymmärryksen palveluita. Kohdennetun markkinoinnin avulla jakelet ja kohdennat yleisöillesi osuvaa viestintää entistä paremmin.  Kuluttajaymmärryksen työkalujen avulla puolestaan ymmärrät kohderyhmiäsi syvemmin ja pääset seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta.

Aluekohdennus

Kaikki kohdennukset perustuvat usean eri datan yhdistämiseen. Käytämme sekä reaaliaikaista GPS-sijaintidataa, historiaan pohjautuvaa sijaintidataa sekä kuluttajatuotteidemme tilaustietoihin pohjautuvaa osoitedataa. Historiaan pohjautuvassa sijaintidatassa käytämme sitä tiukempaa kriteeristöä mitä pienempi alue on. Kohdennukset pyrkivät vastaamaan niitä käyttävien mainostajien tarpeisiin. Käytännössä postinumerokohdennus toimii kun halutaan tavoittaa alueella asuvat ja työssäkäyvät ihmiset, kuntakohdennuksella tavoittaa näiden lisäksi kunnassa useamman kerran viikossa asioivat ja maakuntakohdennuksella maakunnassa jokusen kerran kuukaudessa asioivat ihmiset.

Maakuntakohdennus  
Ahvenanmaa +
Etelä-Karjala +
Etelä-Pohjanmaa +++
Etelä-Savo +
Kainuu +
Kanta-Häme +++
Keski-Pohjanmaa +
Keski-Suomi +++
Kymenlaakso +++
Lappi +++
Pirkanmaa +++
Pohjois-Karjala +++
Pohjois-Pohjanmaa +++

Pohjois-Savo

+++
Päijät-Häme +++
Satakunta +++
Uusimaa +++++
Varsinais-Suomi                                                          +++               

 

Kaikki kunnat

Postinumerot – suurimmat 20 kaupunkia

Helsinki

+++++

Saatavilla

Espoo

+++

Saatavilla

Tampere

+++

Saatavilla

Vantaa

+++

Saatavilla

Oulu

+++

Saatavilla

Turku

+++

Saatavilla

Jyväskylä

+++

Saatavilla

Kuopio

+

Saatavilla

Lahti

+++

Saatavilla

Pori

+

Saatavilla

Kouvola

+

Saatavilla

Joensuu

+

Saatavilla

Hämeenlinna

+

Saatavilla

Lappeenranta

+

Saatavilla

Vaasa + Saatavilla
Seinäjoki + Saatavilla
Rovaniemi + Saatavilla
Mikkeli + Saatavilla
Salo + Saatavilla
Porvoo + Saatavilla


Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

Demografiat

Demografioiden mallinnusta varten analysoidaan paneelissa vastanneita käyttäjiä tai tunnistettuja, esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä tietonsa antaneiden käyttäjiä Sanoman verkostossa. Näistä luodaan profiili, jota verrataan muihin. Vertaamalla tunnistamattomien käyttäytymistä tunnistettuihin profiileihin voidaan matemaattisesti mallintaa tunnistamattoman ikä, sukupuoli, tuloluokka ja koulutustausta.
 

Demographics  
Age  
15–24 +++++
25–34 +++++
35–44 +++++
45–54 +++++
55–64 +++++
65–74 +++++
Gender  
Female +++++
Male +++++
Income  
Over 75 000 +++++
35 000 – 75 000 +++++
Less than 35 000 +++++
Education  
Bachelors or Higher +++++
Secondary or Lower +++++
Vocational                                                                                                   +++++                                                                                                                        


                                                                                                              Segmentin koko

                                                                                      +++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
                                                                                           +++ = 100 000 – 600 000 laitetta
                                                                                                   + = Alle 100 000 laitetta

Elämänvaiheet ja kotitaloudet

Paneelin kautta saaduista vastauksista on mallinnettu käyttäjiä jotka käyttäytymisensä perusteella vastaavat vastauksen antaneita.

Life Phase  
Alone +++++
Children Have Moved Away +++++
Employment – Employees +++++
Employment – Entrepreneurs +++
Employment – Executives and Managers +++++
Employment – Unemployed +++++
Family With Children +++++
No Children +++++
Pensioners +++++
Students +++++
With a Spouse +++++
With Children: 0–6 years (suorissa ja diileissä) +++
With Children: 7–12 years (suorissa ja diileissä) +++
Young Singles (suorissa ja diileissä) +++
Households  
Has a Car +++
No Car +++++
Daily Purchase Decision Makers +++++
Daily Purchase Decision Makers Under 50 +++++
Home Owners (suorissa ja diileissä) +++
House Type: Apartment (suorissa ja diileissä) +++
House Type: House (suorissa ja diileissä) +++
House Type: Summer Cottage (suorissa ja diileissä) +++++
Rentals (suorissa ja diileissä) +++


Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

Kiinnostuksen kohteet

Sisältävät käyttäjiä jotka joko korostuneesti selailevat eri aihepiirien sisältöjä tai selaavat sisältöjä tietyn rajatun määrän yli, esimerkiksi 3 kertaa viimeisen kolmen viikon aikana. Sopivien sisältöjen tunnistamiseen käytetään artikkeleissa esiintyviä avainsanoja, eri sivuston osioita, hakuhistorioita yms. Esimerkiksi Travel-kohderyhmässä käyttäjät lukevat matkailuvinkkeihin liittyviä artikkeleita, katsovat matkailuun liittyviä ohjelmia Ruudussa ja ovat vierailleet satamissa ja lentokentillä.

Jos tästä listauksesta ei löydy heti osuvaa, voimme myös räätälöidä mihin vaan tarpeeseen sopivan. Räätälöityjä kohderyhmiä voisi olla esimerkiksi sotahistoria, ilmastonmuutos, kierrätys, design, klassinen musiikki – tai mitä vaan siltä väliltä.

 

 + 15 % CPM  
Arts and Entertainment +++++
Arts and Entertainment: Classical Music +++++
Arts and Entertainment: TV and Movies +++++
Arts and Entertainment: Music +++++
Arts and Entertainment: Movies +++++
Arts and Entertainment: Arthouse Movies +++++
Arts and Entertainment: Heavy Metal +++++
Arts and Entertainment: E-Books and Detective Fiction Books +++++
Arts and Entertainment: Jazz Music +++++
Arts and Entertainment: Fantasy +++++
Arts and Entertainment: Action Movies +++
Arts and Entertainment: Any Podcast +++
Arts and Entertainment: Books +++
Arts and Entertainment: Hip hop and rap +
Arts and Entertainment: Star Wars +
Arts and Entertainment: Horror +
Business and Investing +++++
Business and Investing: Economy +++++
Business and Investing: Sales and Marketing +++++
Business and Investing: Entrepreneurship +++++
Career +++++
Career: IT +++
Cars and Motorcycles +++++
Cars and Motorcycles: Commercial Vehicles +++++
Cars and Motorcycles: New Car +++++
Cars and Motorcycles: Electric Cars +++++
Cars and Motorcycles: SUV +++++
Cars and Motorcycles: Premium Cars +++++
Cars and Motorcycles: Motorcycles +++++
Cars and Motorcycles: Family Cars +++++
Cars and Motorcycles: Small Cars +
Cars and Motorcycles: Leasing  
Consumer Electronics +++++
Consumer Electronics: Laptops +++++
Consumer Electronics: Mobile Phones +++++
Culture and Events +++++
Culture and Events: Festivals +++++
Culture and Events: High Culture +++++
Culture and Events: Nightlife +++++
Culture and Events: Celebration Events +++++
Culture and Events: Restaurants +++++
Culture and Events: Christmas +++
Culture and Events: Rock Festivals +
Education +++++
Education: Graduation +++++
Education: Matriculation examination +++++
Education: High School +++
Education: Applying to Second Grade Education +++
Entertainment and Celebrities +++++
Family and Relationships: Toddlers +++++
Family and Relationships +++++
Family and Relationships: Parenting +++++
Family and Relationships: Children aged 2-6 +++++
Family and Relationships: Families with 6 - 12 year old children +++++
Family and Relationships: Families with Children Aged 6-18 +++++
Family and Relationships: Child planning +++++
Family and Relationships: Families with Children +++++
Family and Relationships: Families with small children +++++
Family and Relationships: Children aged 0-2 +++
Family and Relationships: Small Babies +++
Fashion and Beauty +++++
Fashion and Beauty: Cosmetics +++++
Fashion and Beauty: Womens Fashion +++
Fashion and Beauty: Mens Fashion +++
Food and Drink +++++
Food and Drink: Cooking +++++
Food and Drink: Coffee Lovers +++++
Food and Drink: Weight Loss Diet +++++
Food and Drink: Beer +++++
Food and Drink: Baking +++++
Food and Drink: Ice cream +++++
Food and Drink: Wine +++++
Food and Drink: Non-alcoholic drinks +++++
Food and Drink: Pizza +++
Food and Drink: BBQ +++
Food and Drink: Vegetarian +++
Food and Drink: Hamburger +
Food and Drink: Vegan +
Food and Drink: Easy Everyday Food +
Food and Drink: Gluten Free +
Food and Drink: Organic Food +
Food and Drink: Hot Dog +
Food and Drink: Lactose and dairy free  
Health and Fitness: Skin care +++++
Health and Fitness +++++
Health and Fitness: Fitness +++++
Health and Fitness: Better sleep +++++
Health and Fitness: Wellness +++++
Health and Fitness: Articles about weight loss +++++
Health and Fitness: Teeth care +++++
Health and Fitness: Articles about menstruation +++
Health and Fitness: Articles about pollen +++
Health and Fitness: Eye health +

 

Segmentin koko

 

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

 

+ 15 % CPM  
Hobbies and Interests +++++
Hobbies and Interests: Heavy gamers +++++
Hobbies and Interests: DIY +++++
Hobbies and Interests: Fishing +++++
Hobbies and Interests: Gaming and Esports +++++
Hobbies and Interests: Competitions and Lotteries +++++
Hobbies and Interests: History of Finland +++++
Hobbies and Interests: War History +++++
Hobbies and Interests: Photography +++++
Hobbies and Interests: Boating +++++
Hobbies and Interests: Reading +++
Home and Garden: Gardening and Cottage +++++
Home and Garden: Gardening +++++
Home and Garden: Gardening and Cottage - Summer Cottage +++++
Home and Garden: Sauna +++++
Home and Garden: Home, house and apartments +++++
Home and Garden: Housing Co-operative +++++
Home and Garden: Renovation +++++
Home and Garden: Construction +++++
Home and Garden: Solar Energy +++++
Home and Garden: Decoration +++++
Home and Garden: Living +++++
Home and Garden: Recycling +++++
Home and Garden: Indoor Air +++++
Home and Garden: Design +++++
Home and Garden: Konmari +++++
Home and Garden: Kitchen Renovation +++
Home and Garden: Moving +++
Home and Garden: Laundry +
Law Govt and Politics: Municipal election +
News and Society: Politics +++++
News and Society +++++
News and Society: Foreign News +++++
News and Society: National News +++++
Outdoors +++++
Personal Finance: Investing +++++
Personal Finance: Money saving +++++
Pets +++++
Pets: Dogs +++++
Pets: Horse +++++
Pets: Cats +++++
Science and Technology +++++
Science and Technology: Cyber Security +++++
Shopping: Online Shopping +++++
Shopping +++++
Society: Climate Change +++++
Society: Weddings and Marriage +++++
Society: Divorce +++
Society: Ecological Awareness +++
Society: Charity +++
Society: Social Workers +
Sports +++++
Sports: Cycling +++++
Sports: Ice Hockey +++++
Sports: Football Soccer +++++
Sports: Rally +++++
Sports: F1 +++++
Sports: Skateboarding +++++
Sports: Basketball +++++
Sports: Horse Racing +++++
Sports: Winter Sports +++++
Sports: Ice Hockey Finnish National Team +++++
Sports: Valioliiga +++++
Sports: Hunting +++++
Sports: Downhill skiing +++++
Sports: Golf +++
Sports: Floorball +
Tobacco Products: Quit Smoking +++
Travel: Travel to Europe +++++
Travel: Travel Domestic +++++
Travel +++++
Travel: Travel Abroad +++++
Travel: Travel for Work and Commuting +++++
Travel: Travel to Asia +++++
Travel: Travel to Stockholm +++++
Travel: Travel to Tallinn +++++
Travel: Hotels Finland +++++
Travel: Travel to America +


Päivitetty 23.11.2022

Kontekstit

Oikeaan kontekstiin kohdentamalla mainonta näkyy juuri sille oikeassa ympäristössä. Kontekstikohdentaminen on perinteinen tapa kohdentaa display-mainontaa, mutta nykyaikaisia teknologioita hyödyntämällä se on ehdottomasti yksi tehokkaimmista tavoista. Ennen matkailu-mainonnan kontekstikohdennus tehtiin valitsemalla matkailuun liittyviä sivustoja manuaalisesti, mutta nykyään voidaan tekoälyn ja itseoppivien mallien avulla löytää automaattisesti ne kontekstit, artikkelit ja sisällöt jotka halutaan.

Jokainen yllä luetelluista kiinnostuskohderyhmistä on mahdollista ostaa myös kontekstuaalisesti ja samalla tavalla voimme myös räätälöidä uuden kohdennuksen jos valmista ei löydy.

Jaamme kontekstikohdentamisen kolmeen eri tasoon, joita voi hyödyntää yksitellen tai yhdistää.
 


Sivusto-osio

Mainonta näkyy kaikissa sivuston osion alla olevissa sisällöissä.
 

HS Auto

kontekstikohdennus HS Auto.JPG

IS Ruokala

Kontekstikohdennus IS Ruokala.JPG


IAB-kategoria

Tunnistamme automaattisesti artikkeleistamme mihin IAB-kategoriaan ne kuuluvat ja tätä tieto voi hyödyntää kontekstikohdentamiseen.

Katso lista IAB-kategorioista

 

IAB2 Automotive
IAB2-1 Auto Parts
IAB2-16 Off-Road Vehicles

Kontekstikohdennus Volvo artikkeli.JPG

IAB8 Food & Drink

 

Kontekstikohdennus IS munakas artikkeli.JPG


Yksittäiset aihesanat

Tarkimmalla tasolla voimme kohdentaa yksittäisiin aihesanoihin.
 

Volvo Group
Hybrid Vehicle
Test Drives

Kontekstikohdennus Volvo artikkeli.JPG

Omelette
Cabbage
Egg Food

Kontekstikohdennus IS munakas artikkeli.JPG

Kohdenna videomainokset ohjelmasisällön mukaan!

Videomainontaa on mahdollista kohdentaa Ruudun ohjelmasisällön mukaan, alla oleviin teemoihin:

Koti
Hyvinvointi
Matkailu
Ruoka
Urheilu
Perhe

  • Huomioithan että teemojen sisältämä mainoskapasiteetti vaihtelee Ruudun ohjelmiston mukaan.
  • Suosittelemme teemojen käyttöä pitkäaikaiseen tekemiseen, ja osana muuta kampanjointia.
  • Teemojen lisäksi voit ostaa mainontaa myös suoraan haluamaasi ohjelmaan kohdennettuna.
  • Ohjelmakohtaista kohdentamista suosittelemme isojen ilmiöohjelmien yhteyteen, joissa mainoskapasiteettia on enemmän.
kohdentaminen ohjelmallinen teemat.JPG

Sanoma segmentit

Rikas ja laaja ymmärrys suomalaisten mediankäytöstä.

Lue lisää mediankäytöstä ja motiiveista

 

Sanoma segments  
Ennakkoluuloton verkostoituja +++++        
Haaveileva mukanakulkija +++
Itsevarma menestyjä +++
Kiireinen tasapainon etsijä +++++
Laatutietoinen tiedonhakija +++++
Mukavuudenhaluinen viihtyjä +++++
Utelias suunnannäyttäjä +++++
Vakiintunut arjesta nauttija                                                                                                      +++++                                                                                            


Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

 

Sää

Lämpötila Olosuhteet
1-5 °C Lumisade

6-10 °C

Pilvistä
11-15 °C Vesisade
16-20 °C Rakeita
21-25 °C Kosteutta
>25 °C Jäistä
  Ukkonen
                                                                                                                              Tuulista                                                                                                                    

 

Vaalit

Vaalipiirit  
Ahvenanmaan vaalipiiri +
Helsingin vaalipiiri +++++
Hämeen vaalipiiri +++
Kaakkois-Suomen vaalipiiri +++
Keski-Suomen vaalipiiri +++
Lapin vaalipiiri +++
Oulun vaalipiiri +++
Pirkanmaan vaalipiiri +++
Satakunnan vaalipiiri +++
Savo-Karjalan vaalipiiri +++
Uudenmaan vaalipiiri +++++
Vaasan vaalipiiri +++
Varsinais-Suomen vaalipiiri                                                      +++                                                                                                                                


Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

 

Yrityskohdennus

Yrityskohdennukset perustuvat Sanoman verkostoon tuleviin IP-osoitteisiin, joista pystytään tunnistamaan osoitteen omistava yritys, jolloin voidaan kohdentaa eri yrityksiin niiden liikevaihdon, henkilöstömäärän tai Tilastokeskuksen toimialaluokituksen mukaan.

B2B  
B2B – Industry  
A - Farming, Forestry, Fishing +
B - Mining +
C - Industry +++
D - Electricity, Gas, Heat, Cooling +
E - Water Supply, Sewage, Waste +
F - Construction +
G - Wholesale, Motor Vehicle Maintenance +
H - Logistics, Storing +
I - Hospitality, Catering +
J - Information, Communications +++                
K - Finance, Insurance +
L - Real Estate +
M - Professional, Technical, Scientific +++             
N - Management, Service +
O - Public Governance, Military Defense, Social Insurance           +
P - Education +
Q - Healthcare +
R - Arts, Entertainment +
S - Other Services +
U - International Organizations +
B2B  
B2B – Headcount                                                  
0-4 +++           
5-9 +
10-19 +
20-49 +
50-99 +
100-249 +++ 
250-499 +++
500-999 +++
1000- +++
B2B – Turnover   
1 – 199 999 +++
200k – 399 999 +
400k – 999 999 +
1 M – 1 999 999 +
2 M – 9 999 999 +++
10 M – 19 999 999 +
20 M – +++


Segmentin koko

+++++ = 600 000 – 4 000 000 laitetta
+++ = 100 000 – 600 000 laitetta
+ = Alle 100 000 laitetta

Hinnoittelu

hinnat display

Käytettäessä yhtä aikaa useampia eri kohdennustasojen kohdennuksia,  hinnoittelu ylimmän käytetyn tason mukaisesti.

Räätälöidyn geon ja räätäilöityjen yleisöjen minimikampanjakoko 3000€ / mediakampanja tai 500€ / kampanjarivi.