Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut
  3. Aineisto- ja varaustiedot
  4. Printtimainonnan aineisto-ohjeet

Printtiaineistojen toimittaminen

Valmiit ilmoitusaineistot ja materiaalit valmistettaviin aineistoihin toimitetaan aineistolinkkejä käyttäen.

Aineistolinkit lähetään aineistotoimittajan sähköpostiin, kun ilmoitusvaraus on saapunut lehteen.

Ohjeita aineistojen toimittamiseen

Sanoma lähettää vahvistuneesta kampanjasta sähköpostiisi aineistolinkin mainosmateriaalin toimittamista varten. Aineistolinkki on kampanjakohtainen ja on voimassa koko kampanjan keston ajan.

Huom! Printtikampanjan linkki sulkeutuu, kun Sanoma on käsitellyt aineiston ja taittanut sen lehteen (lataussivulla kampanjan tila on tällöin Lähetetty/Sent).  Jos haluat vaihtaa printin aineiston lähetyksen jälkeen, olethan yhteydessä Sanoman printtitrafiikkiin p. 040 151 1942.

Sähköposti lähetetään osoitteesta noreply@admaterial.sanoma.com ja viestin otsikko muodostuu seuraavasti "Viestin aihe__Asiakkaan nimi__Kampanjan nimi__Start aloituspäivä__Viestin aihe englanniksi".

Esimerkki:
Aineistopyyntö__Grocery store Finland Oy__Kesäkampanja__Start 15-05-2023__Ad material request

Viestin sisältä näet kampanjan ja kampanjarivien tarkemmat tiedot sekä aineistodeadlinet.

Aineistolinkkien tekninen tuki: printtitrafiikki@sanoma.com HUOM! ei aineistoja tähän osoitteeseen.

Aineistolinkin kautta pääset sivustolle, jonka kautta voit toimittaa kampanjaasi ilmoitusmateriaalin. Linkki avaa sinulle suoraan ensimmäisen julkaisupäivän kampanjarivin. Tunnistat rivit niiden edessä olevasta aineistolajista (esimerkiksi PRINT).

Kun olet valinnut haluamasi julkaisupäivän klikkaamalla kampanjariviä mille haluat toimittaa aineiston, seuraa alla olevia ohjeita.

1. Tiedoston lisäys

Raahaa pdf-tiedosto rajatulle alueelle tai klikkaa avataksesi tiedostovalikon. 

aineiston_toimitus_printtipdf_tiedosto.jpg
  • Lisätty pdf-tiedosto näkyy uutena aineistona kampanjarivin alla.
2. Tiedoston validointi
  • Aineiston prosessoinnin jälkeen aukeaa Yhteenveto -välilehti oikealle
  • Tarkista aineistosi validointiraportti eli tarkastuksen yhteenveto (Preflight Report (Callas). Mikäli aineistosi ei läpäissyt validointia (punaisella Aineisto on virheellinen):
    • Poista lisäämäsi aineisto klikkaamalla roskakori-kuvaketta.
    • Tee aineistoosi tarvittavat korjaukset.
    • Lataa korjattu pdf kampanjariviin ja tarkista läpäisikö tiedosto validoinnin (vihreällä Aineisto on validi).
aineisto_on_validi.jpg
3. Ilmoituksen hyväksyminen ja lähettäminen
  • Aineiston voi lähettää Hyväksy-napilla (Approve).

  • Hyväksynnän jälkeen kampanjarivin status muuttuu Saapunut-tilaan (Arrived).
aineisto_arrived.jpg
4. Ilmoituksen käsittely Sanomilla
  • Aineistosivulla voit seurata kampanjan etenemistä

  • Ilmoitus on valmis, kun kampanjan on siirtynyt tilaan lähetetty / sent. (varmista sanamuoto)
Ilmoituksen vaihto

Voit tarvittaessa vaihtaa ilmoitusmateriaalisi lataussivun kautta. Lataa kampanjan alle uusi pdf-tiedosto ja poista vanha pdf-tiedosto. Mikäli Sanoma on ehtinyt jo käsitellä kampanjan, et voi vaihtaa ilmoitusta suoraan lataussivulla (status Lähetetty/Sent). Olethan tässä tapauksessa yhteydessä Sanoman printtitrafiikkiin p. 040 151 1942

Aineisto valmistettavaa ilmoitusta varten toimitetaan aineistolinkin avulla. Valmistettavan aineiston toimittaja saa sähköpostiinsa viestin, jossa ovat ilmoituksen tiedot sekä aineistonlinkki materiaalien latausta varten.

Katso videolta, miten materiaalit toimitetaan aineistolinkkiä käyttäen:

Sanomalehtien ilmoitusliitteet

Ohjeet aineistojen toimittamiseen saat liitetiimistä, puh. 09 122 3900, palvelupiste.sanomapaino@sanoma.fi

Aikakauslehtien ilmoitusliitteet

Toimita liitteet ajoissa, viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen lehden ilmestymispäivää.

Liitemalli/dummy on toimitettava liitetiimiin kolme (3) viikkoa ennen liitteiden toimittamista painoon teknistä/tuotannollista tarkistusta varten. Mikä liitemallia/dummya ei ole toimitettu aikataulun mukaan tarkistettavaksi ja liite aiheuttaa teknisiä/tuotannollisia ongelmia, veloitetaan niistä aiheutuneet kustannukset asiakkaalta tai liite voidaan jättää pois lehdestä.

Liitemallin/dummyn toimitusosoite:

Sanoma Media Finland Oy
Liitetiimi / Eeva Kaitosaari
PL 85
00089 Sanoma

Rivi-ilmoituksen aineistot voi toimittaa suoraan tilauksen yhteydessä.

ilmoita.sanoma.fi

Yrityspalvelu
010 80 80 85, yrityspalvelu@sanoma.fi

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.


Monikanavaiset aineistot

Monikanavainen kampanja koostuu printti- ja digikampanjarivistä. Kampanjasta toimitetaan yksi aineistolinkki, jonka kautta voit jättää molemmat ilmoitusmateriaalit.

Aineistolinkin kautta pääset sivustolle, jonka kautta voit toimittaa kampanjaasi ilmoitusmateriaalin. Linkki avaa sinulle suoraan ensimmäisen julkaisupäivän kampanjarivin. Mikäli olet toimittamassa aineistoja monimedialliseen kampanjaan löydät kullekin mediatyypille omat kampanjarivit. Tunnistat rivit niiden edessä olevasta aineistolajista (esimerkiksi PRINT).

Koskee seuraavia lehtiä ja mainoskokoja:
Helsingin Sanomat (aukeama, kokosivu, puolikas ja muut koot), Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi (aukeama, kokosivu ja puolikas), Ilta-Sanomat (kokosivu), ET, HS Kuukausiliite, Hyvä terveys, Kodin Kuvalehti ja Me Naiset (aukeama, kokosivu)
 

Kun olet valinnut haluamasi julkaisupäivän klikkaamalla kampanjariviä mille haluat toimittaa aineiston, seuraa alla olevia ohjeita.

1. Tiedoston lisäys

Raahaa pdf-tiedosto rajatulle alueelle tai klikkaa avataksesi tiedostovalikon. 

aineisto-ohjeet_printti_hs_monikanavainen.jpg
  • Lisätty pdf-tiedosto näkyy uutena aineistona kampanjarivin alla.
2. Tiedoston validointi
  • Aineiston prosessoinnin jälkeen aukeaa Yhteenveto -välilehti oikealle
  • Tarkista aineistosi validointiraportti eli tarkastuksen yhteenveto (Preflight Report (Callas). Mikäli aineistosi ei läpäissyt validointia (punaisella Aineisto on virheellinen):
    • Poista lisäämäsi aineisto klikkaamalla roskakori-kuvaketta.
    • Tee aineistoosi tarvittavat korjaukset.
    • Lataa korjattu pdf kampanjariviin ja tarkista läpäisikö tiedosto validoinnin (vihreällä Aineisto on validi).
aineisto-ohjeet_aineisto_validi.jpg
3. Ilmoituksen hyväksyminen ja lähettäminen
  • Aineiston voi lähettää Hyväksy-napilla (send).
  • Hyväksynnän jälkeen kampanjarivin status muuttuu Saapunut-tilaan (Arrived).
aineisto_arrived.jpg
4. Ilmoituksen käsittely Sanomilla
  • Aineistosivulla voit seurata kampanjan etenemistä
  • Ilmoitus on valmis, kun kampanjan on siirtynyt tilaan lähetetty / sent. (varmista sanamuoto)
Ilmoituksen vaihto

Voit tarvittaessa vaihtaa ilmoitusmateriaalisi lataussivun kautta. Lataa kampanjan alle uusi pdf-tiedosto ja poista vanha pdf-tiedosto. Mikäli Sanoma on ehtinyt jo käsitellä kampanjan, et voi vaihtaa ilmoitusta suoraan lataussivulla (status Lähetetty/Sent). Olethan tässä tapauksessa yhteydessä Sanoman printtitrafiikkiin p. 040 151 1942.

Koskee seuraavia lehtiä ja mainoskokoja:
Helsingin Sanomat (aukeama, kokosivu, puolikas ja muut koot), Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi (aukeama, kokosivu ja puolikas), Ilta-Sanomat (kokosivu), ET, HS Kuukausiliite, Hyvä terveys, Kodin Kuvalehti ja Me Naiset (aukeama, kokosivu)

Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien monikanavaisiin kampanjoihin on aina toimitettava erillinen digiaineisto.
Myös Aamulehden, Satakunnan Kansa Länsi-Suomen ja aikakauslehtien kampanjoihin suositellaan erillisen digiaineiston toimittamista.

Ohjeet eri tyyppisten digiaineiston toimittamiselle löydät:

  • Kuvatiedosto (jpg, gif, png)
  • Tagiaineisto
  • HTML5-aineisto

Mikäli erillistä digiaineistoa ei toimiteta tai konvertoida, näkyy mainos vain printtilehdessä. Aineiston puuttumisen vuoksi ajamatonta digikampanjaa ei hyvitetä.

Mikäli et halua toimittaa aineistoa, seuraa alla olevia ohjeita:

  • Aktivoi oikea aineistorivi klikkaamalla ja valitse Yhteenveto -välilehti
  • Ruksi En toimita aineisto -laatikko (I don't have a creative)
  • Paina Tallenna (Save)
aineisto-ohjeet-yhteenveto.jpg

Koskee seuraavia lehtiä ja mainoskokoja:
Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi (kokosivu ja puolikas, huom! ei aukeama/pystypuolikas), ET, HS Kuukausiliite, Hyvä terveys, Kodin Kuvalehti ja Me Naiset (aukeama, kokosivu)

Printtiaineistoa on mahdollista hyödyntää myös digikampanjassa. Tässä tapauksessa digikampanjaan ladataan pdf-aineisto (printtiaineisto), joka konvertoituu automaattisesti jpg-muotoon. Toisin sanoen sama pdf-aineisto lisätään sekä printti- että digikampanjaan.

1. Tiedoston lisäys
  • Raahaa pdf-tiedosto rajatulle alueelle tai klikkaa avataksesi tiedostovalikon.
aineisto-ohjeet-display-lisaa-aineisto.png
  • Lisätty pdf-tiedosto konvertoituu automaattisesti jpg-muotoon ja näkyy uutena aineistona kampanjan alla.
2. Linkin ja seurannan lisääminen
  • Aineiston latauksen jälkeen aukeaa Yhteenveto -välilehti (Summary) oikealle
  • Yhteenveto -välilehdeltä löydät URL-kentän, jonne voit liittää linkin, jonne kampanjasi vie klikattaessa. Mikäli banneriin ei tule linkkiä, ruksi no URL.
  • Näyttökertojen seuranta -kenttään (Impression tracker) voit halutessasi lisätä impressiopikselin.
  • Klikkaa Tallenna (Submit)
aineisto-ohje-materiaalimuistutus.jpg
3. Ajo-ohjeet ja lisätiedot
  • Kampanjarivin Kuvaus-kenttään (Description) voit kirjoittaa ohjeistuksen aineistojen jakelua varten. Esimerkiksi jos toivot tiettyä banneria ajettavan tiettyinä päivinä.
4. Tiedoston validointi
  • Oikealta löydät aineiston tiedot Validointi -välilehdeltä
  • Tarkista aineistosi validointiraportti eli tarkastuksen yhteenveto. Mikäli aineistosi ei läpäissyt validointia (punainen väri):
    • Poista lisäämäsi aineisto klikkaamalla roskakori-kuvaketta.
    • Tee aineistoosi tarvittavat korjaukset, esimerkiksi tarkista aineiston painoraja tai koko.
    • Lataa korjattu tiedosto kampanjariviin ja tarkista läpäisikö se validoinnin.
  • Klikkaa Tallenna
aineist-ohje-validation-passed.png
5. Aineiston hyväksyminen ja lähettäminen
  • Vihreä Hyväksy-nappi tulee näkyville, kun kampanja on valmis lähetettäväksi (tiedosto ja linkki on lisätty ja validointi läpäisty).
  • Lähetä rivi Hyväksy -napilla (Approve), mikä samalla lähettää aineiston Sanomalle. 
  • Hyväksynnän jälkeen kampanjarivi siirtyy lataussivulla eteenpäin Saapunut -statuksen alle. 
aineisto-ohje-materiaalimuistutus.jpg
6. Kampanjan käsittely Sanomilla
  • Aineistosivulla voit seurata kampanjan etenemistä
  • Kampanja on valmis, kun se on statuksessa Valmis / Completed.
aineist-ohje-validation-passed.png
Aineiston vaihto

Voit tarvittaessa vaihtaa kampanjan aineiston lataussivun kautta.  Poista kampanjan alta vanha tiedosto ja lataa tilalle uusi tiedosto.

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland