Katsojat viihtyivät erinomaisesti kaupallisen television ääressä – katseluminuutit kasvoivat edellisvuodesta
Nelonen, Hero ja Liv pärjäsivät erinomaisesti vuoden 2017 katsojakilvassa. Kanavat kasvattivat kaupallista katseluosuutta erityisesti kohderyhmässä 25–44-vuotiaat. Nykyisin harva kanava pystyy kasvattamaan viikkotavoittavuuttaan, mutta Hero teki poikkeuksen ja nosti tavoittavuuden lisäksi myös katseluosuuttaan. Nelonen Median monipuolinen kanavaportfolio tavoittaa viikossa 3,7 miljoonaa suomalaista.
Katselumenestyksen takana on laadukas ja monipuolinen ohjelmisto. Syksyn suosituimmat viihdeohjelmat löytyivät Neloselta. Vain elämää, Haluatko miljonääriksi? ja Napakymppi olivat syys–marraskuun aikana kaikkien kaupallisten kanavien katsotuimmat viihdeohjelmat. Alkanut kevät-kauden ohjelmisto näyttää käynnistyneen lupaavasti.
Suorien TV-lähetysten katselu yhdessä perheen ja ystävien kanssa on kasvanut. Tällöin televisiota kokoonnutaan katselemaan ison TV-ruudun kautta. Myös netti-TV-katselu yleistyi vauhdilla vuoden aikana. Kotimaisten netti-TV-palveluiden käynnistykset kasvoivat peräti 19 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Ruutu-palvelun katsotuin ohjelma oli Vain elämää, jonka paras esityskerta keräsi 167 000 katsojaa (546 000 käynnistystä).
Uusia kohderyhmiä TV- mainostajalle
Sanoma lanseerasi viime syksynä yhdeksän uutta katsojien kiinnostukseen perustuvaa kohderyhmää. Uudet TV-mainonnan kohdentamisen mahdollisuudet on herättänyt vahvaa kiinnostusta mainostajien keskuudessa, sillä uusien kohderyhmien hyödyntäminen tuo lisää tehokkuutta kampanjaan. Esimerkiksi autotoimialan mainostajat, jotka ovat perinteisesti kohdentaneet iän ja sukupuolen mukaan vanhemmalle mieskohderyhmälle. Nyt heillä on valittavanaan kohderyhmä, jotka ovat itse ilmaisseet kiinnostuksensa autoiluun. Näin mainonnan vaikuttavuus kasvaa. Uusia kiinnostuksen kohderyhmiä voi hyödyntää spottimainonnan lisäksi myös luovissa ratkaisuissa.
Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, 2017