Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Haluatko tavoittaa ennakkoluulottomat verkostoitujat tai kiireiset tasapainon etsijät? Katso missä ohjelmissa kannattaa mainostaa

Sanoma on jakanut suomalaiset mediankäyttäjinä eri segmentteihin. On muun muassa mukavuudenhaluisia viihtyjiä, jotka ovat TV:n suurkuluttajia tai laatutietoisia tiedonhakijoita, joiden mediankäyttöä ohjaa tiedonjano.
sanoma segmentit
24.10.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Isot TV-ilmiöt, kuten Vain elämää, tavoittavat laajasti jokaiseen mediankäyttösegmenttiin kuuluvia. Eroja eri segmenttien suosikkiohjelmien välillä kuitenkin löytyy.  

Ennakkoluuloton verkostoituja viihtyy realityn, huumorin ja lifestyle-ohjelmien parissa

Ennakkoluulottomat verkostoitujat ovat realityn ystäviä. Selviytyjät Suomi, Big Brother ja Vain elämää ovat tämän ryhmän suosikkiohjelmia Nelosella. He pitävät myös huumorista ja viihtyvät Jimin Rillit huurussa ja Foxin Simpsonit -ohjelmien parissa.

Myös lifestyle-ohjelmat, kuten Remppa vai muutto, Tehoneliöt haussa ja Masterchef Australia kiinnostavat.

Ryhmää leimaa halu kehittää itseään ja ohjelmien katselu on harkittua.
 

Itsevarma menestyjä on valikoiva mediankäyttäjä

Miespainotteinen itsevarmojen menestyjien kohderyhmä on mediankäyttäjinä valikoiva, vaihteleva ja  mutta myös monipuolinen.

Kiinnostuksen kohteina korostuvat animaatiosarjat ja urheilu. Katsotuimmat ohjelmat ovat Nelosen tutut suosikit: Vain elämää, Temptation Island Suomi ja The Wall Suomi. 
 

Utelias suunnannäyttäjä seuraa Ruudusta realitya ja sarjoja

Uteliaat suunnannäyttäjät ovat realityn ja viihteen suurkuluttajia. Realitya he katsovat paljon Ruudusta. Ryhmän suosikkiohjelmat Nelosella ovat Big Brother, Vain elämää ja Selviytyjät Suomi. Vain elämää -ohjelman lisäksi he seuraavat Ruudusta Temptation Island Suomea ja Sykettä. Uteliaat suunnannäyttäjät ovat sarja-addikteja, joiden suosikkisarja on Sykkeen lisäksi esimerkiksi This is Us.
 

Kiireinen tasapainon etsijä katsoo viihdettä ja kansainvälisiä sarjoja Ruudusta 

Ruudun tarjonta on tärkeää kiireisille tasapainon etsijöille. Ruudusta voi katsoa ohjelmia silloin kun haluaa, ja TV-viihde tarjoaa rentouttavia hetkiä kiireen keskelle. Isojen kotimaisten viihdeohjelmien, Vain elämään, Selviytyjät Suomen ja Big Brotherin ohella tämä ryhmä on kiinnostunut kansainvälisistä sarjoista. Syke on kotimainen suosikki Ruudussa. 
 


Mukavuudenhaluinen viihtyjä on TV:n suurkuluttaja

Mukavuudenhaluiset viihtyjät ovat viihteen rakastajia ja kotimainen sisältö heille tärkeää.

TV on heille tärkeä osa arkea. Tämä ryhmä arvostaa valmiiksi suunniteltua ohjelmakarttaa.  Heidän kolme suosikkiohjelmaansa Nelosella ovat Vain elämää, Selviytyjät Suomi ja Suomen huutokauppakeisari. Jimillä kiinnostaa Big Brother ja Livillä Huvila & Huussi. 
 


Vakiintunut arjesta nauttija arvostaa tuttua ja turvallista

Myös vakiintuneet arjesta nauttijat arvostavat valmista ohjelmakarttaa. Heidän suosiossaan on taattu kotimainen viihde, Nelosen The Wall Suomi, Suomen huutokauppakeisari, Haluatko miljonääriksi? ja Suurin pudottaja Suomi.

Tutut ja turvalliset ohjelmabrändit, kuten Huvila & Huussi Livillä ja CSI: Miami FOXilla kiinnostavat.

Laatutietoinen tiedonhakija on elokuvien ystävä

Laatutietoisten tiedonhakijoiden ykkösvalinta on elokuvat. Tämä ryhmän suosikit Nelosella ovat olleet 007 Skyfall -elokuva, Vain elämää ja Suurin pudottaja Suomi. Livin katsotuin ohjelma on laatutietoisten tiedonhakijoiden parissa Gravity-elokuva.

Laatutietoiset tiedonhakijat ovat mediankäytössään valikoivia ja sitoutuneita vakiintuneisiin mediankäyttötapoihin.   
 

Lähde: Finnpanel Oy, TotalTV-raportointi, vkot 36-41 2019

Näin viime kevään The Voice of Finland tavoitti eri mediankäyttösegmentteihin kuuluvia

The Voice of Finland, ohjelman kokonaistavoittavuus. Lähde: Finnpanel Oy, TotalTV-raportointi, AdEdge VOD, vkot 1-18 2019
TV = Nelonen, Ruutu = Ruutu AVOD+SVOD

Tutustu Sanoman mediankäyttösegmentteihin tarkemmin täällä 

Tutustu ohjelmayhteistyön vaihtoehtoihin täällä 

Tagit

TV & video Tutkittua
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland