Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Teemu Suutari jakokuva
13.4.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Kyseessä oli sattumusten summa. Hain nuorena eri ammattikorkeakouluihin ja päädyin peruutuspaikalla silloiseen Mercuria Business Schooliin. Opintoihin kuului myös työharjoittelu. Siihen aikaan Taivas oli erittäin kovassa nosteessa, ja minulla oli haaveena päästä sinne harjoitteluun. Pistin hakemuksia myös muihin mainos- ja mediatoimistoihin, ja sattumoisin Aegikseen kuuluvalla Mediekompetenssilla oli tapata palkata harjoittelijat juuri Mercuria Business Schoolista. Sain paikan. Myöhemmin Mediekompetensista tuli Vizeum, Aegiksesta tuli Dentsu, ja minä lopetin siellä 18 vuotta myöhemmin strategiajohtajana. Viime vuoden maaliskuussa siirryin OMD:hen.

Mikä on parasta työssäsi?

Monipuolisuus ja jatkuva muutos. Jokainen päivä, viikko, kuukausi ja vuosi on vähän erilainen. Kun aloitin, tulostimme sanomalehti-ilmoituksien vahvistukset ja faksasimme niitä yksitellen medioihin. Alle kahdessakymmenessä vuodessa toiminta, niin organisaatiotasolla kuin liiketoiminnallisestikin, on lähes täysin muuttunut. Nämä muutokset pitävät hereillä. Totta kai tasaisin väliajoin tulee sellainen fiilis, että nytkö olen pudonnut kelkasta. Onneksi ympärillä on huippuammattilaisia, joilta voi joka päivä oppia uutta. On myös mahtavaa seurata, miten kuluttaja muuttuu ja miten uusia brändejä syntyy. Meillä pitää olla koko ajan sormi kuluttajan pulssilla ja seurata muutosta.

Mitä työhösi OMD Finlandin Senior Advisorina kuuluu?

Asiakkaiden neuvonanto ja strateginen markkinoinnin suunnittelu. Lisäksi oleellinen osa työtäni on OMD:n liiketoiminnan kehittäminen ja transformointi. Silloin kun aikoinaan faksasimme varauksia, toimintamme oli keskittynyt pääosin median ostamiseen. Nyt olemme enemmän neuvonantoliiketoiminnassa, liittyy se sitten markkinoinnin suunnitteluun, analytiikkaan, dataan tai kuluttajaymmärrykseen. Median ostaminen on edelleen tärkeää, mutta peliä ei ratkaista pelkästään sillä, että ostetaan käytetyimpiä tai tavoittavimpia medioita. Markkinoinnin kenttä on muuttunut ja monipuolistunut valtavasti. Ihmisten tavoittaminen ei enää riitä, vaan kuluttajaan vaikuttaminen vaatii paljon syvällisempiä keinoja. Näiden keinojen ja tavoitteiden analysointi on äärimmäisen tärkeää.

Takana on poikkeuksellinen vuosi. Miten se on vaikuttanut työhösi?

Kun aloitin uudessa työssäni, päädyin oikeastaan suoraan karanteeniin. Ehdin olla noin viikon OMD:llä, kun siirryttiin kotitoimistoihin. Etätyö on tuonut omaa haastettaan sparrailukulttuuriin ja luovaan työskentelyyn. Kalenterit ovat täynnä Teams-palavereja ja huomataan, että päivän aikana ei välillä meinaa ehtiä edes syödä, kun palaveriputken venyvät.

Tästä on kuitenkin selvitty todella hyvin. Liiketoimintaa se ei ole pysäyttänyt, ja olemme pystyneet mukautumaan tilanteeseen hienosti. Uskon myös siihen, että viisi päivää viikossa toimistolla -elämään ei tulla enää palamaan. Työn muutos jatkuu, mikä on erittäin tervetullutta.

Minkä kampanjan suunnittelussa olisit halunnut olla mukana?

Niitä on tosi paljon. Selaan joka vuosi läpi esimerkiksi Cannesin caset, ja sieltä löytyy aina lukuisia, joissa olisi toivonut olleensa mukana. Totta kai myös omalle urallekin mahtuu lukuisia töitä, joista olen erityisen ylpeä. Yksi niistä on Norwegian-lentoyhtiön tulo Suomen markkinoille. Matkailumainontaa tehtiin silloin hyvin perinteisellä tavoilla, ja onnistuimme lanseerauksessa muuttamaan koko markkinaa. Mainostoimisto N2:n teki fantastiset mainokset, jotka puhuttelivat suomalaisia rohkeasti norjan kielellä.

Saarioisen Äitien tekemää ruokaa -kampanjoinnissa ihailin systemaattista ja pitkäkestoista mielikuvan rakentamista. Lidlin humoristisissa jouluspoteissa on poikkeuksellista luovuutta ja visionäärisuutta. Olen ikuinen hevimies, joten Valion legendaarinen Lemmy Kilmister -maitomainos puhutteli todella syvästi. Valion maitokampanjat ovat muutenkin hyödyntäneet minulle tärkeitä idoleita kampanjoissa. Lapsuudesta muistan yhä erityisesti Teemu Selänteen maitokampanjat.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Toivoisin näkeväni enemmän sitä, että otetaan riskejä ja koetellaan rajoja. Datan lisäksi on hyvä antaa tilaa myös omalle intuitiolle ja uskolle vahvoihin ideoihin. Markkinoinnin tehtävä on luonnollisesti ohjata kuluttajan valintoja, mutta emme saa unohtaa, että hyvän markkinoinnin pitää luovuuden kautta myös puhutella kuluttajia ja herättää tunteita. Meillä on siis aina varaa lisätä heittäytymistä ja rohkeutta.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Heitetään seuraavaksi pallo Telian Hanna Forsströmille.

 

Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland