Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Lidlin joulukampanja toi tutut satuhahmot seikkailemaan yllättävän käänteen saaviin tarinoihin.
Kesäbiisiensä lisäksi Lidl on tunnettu näyttävistä joulukampanjoistaan.
”Halusimme tehdä jouluna jotain erottuvaa ja tarinallista, mikä on meidän vahvuutemme markkinoinnissa muutenkin”, Lidlin Creative Manager Christian Saukkola kertoo.
Koska joulu on kovin kilpailu aika, Lidl halusi erottua kampanjallaan kaikesta mediahälystä.
”Vuosi oli ollut poikkeuksellinen. Koronavuonna on kerrottu jo paljon sellaisia tarinoita, joissa korostetaan yhdessäoloa. Halusimme lähteä vähän eri suuntaan.”
Lidl tekee kaikki kampanjansa mainostoimisto Folkin kanssa. Folkilta tullut idea tuttujen satujen kertomisesta uusin kääntein tuntui kiinnostavalta.
”Joulu on satumaista aikaa, joten satuteema sopii hyvin jouluun. Saduissa on jokaiselle jotain juttua, joten katsojien on helppo päästä mukaan maailmaamme. Ja koska olemme me, emme halunneet kertoa satuja sellaisenaan, vaan teimme niihin lidlmäisen twistin. Haluamme tuoda kaikissa viesteissämme esille yllätyksellisyyttä. Sadut kerrotaan modernimpana versiona, ja toimme niihin hauskuutta mukaan.”
Kampanjan tavoitteena on luonnollisesti aina myynnin lisääminen, mutta toinen Lidlille tärkeä tavoite on ylläpitää ja parantaa hintamielikuvaa.
”Hintapositiomme on jo todella hyvä, mutta varsinkin jouluna, kun meille tulee paljon laadukkaita tuotteita, haluamme erityisesti korostaa mielikuvaa edullisista ja laadukkaista tuotteista.”
Lidlin joulukampanja on aina monimediainen. TV:n lisäksi mukana oli ulkomainonta, online, radio, sanomalehtien taktinen mainonta sekä aikakauslehtien reseptiikka. Lisäksi kampanjaan kuului jouluikkuna kolmessa kaupungissa ja pari joulutapahtumaa.
”Monimediallisuus on meille tärkeää, sillä haluamme tavoittaa kuluttajia siellä, missä he viettävät aikaa.”
Mainonta on sukunäköistä kaikissa kanavissa, sillä Lidlille on tärkeää, että kuluttaja saa kaikissa kohtaamisissa saman satufiiliksen.
Kampanja on saanut erittäin hyvää palautetta.
”On ollut mukava huomata, että ihmiset tunnistavat, että kyse on meidän mainoksestamme, vaikka logoakaan ei näkyisi. Teemme rohkeasti oman näköistämme, mainoskatkoilta erottuvaa mainontaa.”
Koska takana on raskas koronavuosi, Lidl halusi myös ilahduttaa asiakkaitaan.
”Tällä hetkellä tarvitaan kepeyttä ja iloa sekä yhteisöllisyyttä. Tässä olemme mielestäni onnistuneet nyt erityisen hyvin.”
Kampanjan tutkimukset ovat valmistumassa lähiaikoina.
”Jo tässä vaiheessa voi sanoa, että pääsimme asettamiimme tavoitteisiin”, Saukkola summaa.

Radion tekijät: Jussi Ridanpää

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia
