Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Case Laumasuoja – Yhteishyvän podcast-sarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

”Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä” – S-ryhmälle tärkeä vastuullisuusteema, nuorten mielenterveys, herätti keskustelua ja intoa lahjoittaa mielenterveystyöhön.
Case Laumasuoja artikkelikuva
7.4.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

S-ryhmässä on tehty pitkäjänteistä työtä mielenterveyden edistämiseksi. S-ryhmän Mielen tuki -malli palkittiin viime vuonna Työelämän vastuullisuusteko 2021 -tunnustuksella.

Teemaa nostettiin esiin viime vuonna myös Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella, jolla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. S-ryhmä ja Lähi-Tapiola lahjoittivat MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa ja kannustivat suomalaisia mukaan lahjoittamaan.

”Sen lisäksi, että kampanjalla kerättiin rahaa, halusimme nostaa aiheen keskusteluun. Korona-aika on vaikuttanut paljon nuorten jaksamiseen”, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa. 

Kaupan ala on usein nuorille silta työelämään. S-ryhmä työllistää vuosittain 14 000 nuorta kesätöihin, ja myös korona-aikana S-ryhmässä on pystytty tarjoamaa töitä nuorille, mikä on ehkäissyt syrjäytymistä ja väliinputoamista. Joka neljäs S-ryhmän työntekijä on alle 25-vuotias.

Mielenterveys on ollut vahvasti esillä myös S-ryhmän oman median Yhteishyvän sisällöissä. Esimerkiksi viime vuoden ensimmäinen printtilehti käsitteli työssä jaksamista ja mielen hyvinvointia, joulukuussa taas kerrottiin koronan vaikutuksista suomalaisten nuorten hyvinvointiin. Isossa sisältökokonaisuudessa haastateltiin nuoria ja nuorten ympärillä olevia aikuisia eri aloilta.

”Halusimme sukeltaa syvemmälle ja kertoa, miten korona on vaikuttanut nuorten mielen hyvinvointiin”, kertoo Head of Owned Media Sanna Suokko SOK Mediasta. ”Olimme ajatelleet, että haluaisimme pilotoida podcastin. Tämä teema tarjosi siihen luontevan aiheen.”

Sanoman sisältömarkkinoinnin Niina Leino löysi podcastin tekijäksi arvopohjaiseen sisällöntuotantoon erikoistuneen F-tuotannon. Podcastin konseptointi syntyi Sanna Suokon, Niina Leinon sekä F-tuotannon Outi Kaartamon ja Jonna Tapanaisen yhteistyönä.

”Emme halunneet jeesustelua, jossa kukkahattutädit puhuvat, miten nuorilla menee, vaan halusimme antaa äänen nuorille itselleen”, Sanna Suokko kertoo.

Nuoret juontajat Sohvi Manninen ja Onni Vesikallio pohtivat podcastissa, miten korona lisäsi nuorten näköalattomuutta ja turvattomuuden tunnetta. Jokaisessa jaksossa nuorten maailmaa tunteva asiantuntija kertoo, miten parhaiten puututaan nuorten pahaan oloon. Jokaisessa jaksossa myös räntätään: teini-ikäiset Uni, Aapeli, Pike, Grethel ja Vili sanovat suorat sanat siitä, mikä yhteiskunnassa mättää.

”Valtamedioissakin käy usein niin, että nuorten asioista puhuvat aikuiset. Kuitenkin vain nuoret voivat uskottavasti kertoa, kuinka merkittäviä vaikutuksia koronalla on ollut heidän elämäänsä”, Niina Leino sanoo.

Kun nuorten ääni saatiin kuuluviin, sitä ei hillitty edes palautteen pelossa. Palautetta tuli paljon, osa kipakkaakin.

”Emme lähteneet sensuroimaan nuorten kieltä, vaan halusimme, että nuorten ääni on autenttinen. Myös hyvää palautetta tuli hurjasti. Podcastia oli kuunneltu, ja se oli koskettanut. Ihania viestejä tuli varsinkin nuorilta ja nuorten vanhemmilta. Laumasuoja koettiin sopivaksi ja luontevaksi Yhteishyvä-brändille. Sen koettiin tarjoavan yhteistä hyvää”, Sanna Suokko kertoo.

Niina Leinon mukaan vastuullisuussisältöjä on hedelmällistä tehdä journalismista tutuin keinoin. Oikeiden ihmisten oikeat kokemukset koskettavat ja huolella rakennetut asiantuntijahaastattelut vakuuttavat.

”Nuorten mielenterveystyön tärkeys menee luihin ja ytimiin, kun kuulee nuorilta itseltään, kuinka perustavalla tavalla pandemia on muuttanut heidän maailmaansa ja turvallisuudentunnettaan. Viestin vaikuttavuus on suuri”, Niina Leino toteaa.

Nina Elomaa kokee, että aidot tarinat ovat toimivia tapoja vastuullisuusasioiden viestimiseen.

”Vastuullisuusaiheissa tulee usein sellainen olo, että korporaatio puhuu ylempää. Teemoista tulee inhimillisiä, kun ne tuodaan lähelle ihmistä.”

”Organisaatiolähtöinen sisältö ei putoa sydämeen samalla tavalla”, Niina Leino komppaa.

Laumasuoja keräsi tuhansia kuulijoita, mikä on hyvä saavutus ensimmäiseksi podcastiksi. Sarjan pariin ohjattiin S-ryhmän eri kanavista sekä Yhteishyvän että Sanoman medioista. Podcastin avulla aktivoitiin kuulijoita lahjoittamaan rahaa Pidä huolta -kampanjaan.

”Emme voi suoraan osoittaa, mikä merkitys sisällöillä lahjoittamishalukkuuteen. Kampanjalla kerättiin kuitenkin yli miljoona euroa nuorten mielenterveystyöhön. Se on ihan mahtava saavutus”, Sanna Suokko iloitsee.

S-ryhmä ja Sanoma ovat tehneet jo pitkään strategista sisällöllistä yhteistyötä.

”Yhteishyvä on meidän oman mediamme kruununjalokivi. Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä. Kun omaa mediaa rakennetaan, pitää sisältöosaamista ja ymmärrystä osuuskauppojen arvomaailmasta olla myös talon sisällä, mutta tiettyjä asioita kannattaa tehdä kumppanin kanssa. Sanoma on meille sisältökumppani, joka tarjoaa hyvin monipuolista mediaosaamista ja mahdollisuuksia monenlaiseen tekemiseen”, Sanna Suokko kiittää.

Kuva: Nina Elomaa, Sanna Suokko ja Niina Leino

Kuuntele Laumasuoja-podcast 

Olemme enemmän kuin mediatalo. Meiltä saat ylivoimaisen tavoittavuuden lisäksi palveluita, joilla selviät mutkista sujuvammin ja vältät varikkopysähdykset vaaratilanteiden jälkeen. Kumppanuus on strategiamme ydin ja haluamme olla kartturisi kaikissa tilanteissa.

Lue lisää

Tagit

Audio & radio Case Sisältömarkkinointi Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman tuottama Yhteishyvä palkittiin vuoden asiakasmediana Editgaalassa

    Sanoman ja S-ryhmän välillä on tiivis strateginen kumppanuus, josta Yhteishyvän menestys on ollut tärkeä osa kokonaisuutta.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Kansainvälistä huomiota Sanoman sisältömarkkinoinnille

    Sanoman sisältömarkkinoinnin UPM:lle toteuttamat sisällöt ovat yltäneet arvostetun Digiday Content Marketing Awards -kilpailun shortlistalle kahdessa kategoriassa.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    5.5.2023
    Lue lisää
  • Mitä on sisältömarkkinointi – ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

    Kun ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu, myös markkinoinnin keinovalikoiman on muututtava. Sisältömarkkinointi tarjoaa merkityksellisen ja asiakkaita brändiin sitouttavan vaihtoehdon perinteisen “osta osta” -mainonnan rinnalle.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
    Sisällöntuottaja kuvaamassa uutta videota.
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Aito Iskelmä on vuoden radio, Aamulypsy vei vuoden radio-ohjelman voiton 11. kerran

    Radiogaalassa palkittiin viime vuoden kovimmat radioteot ja tekijät. Sanoman radioiden tekijät nappasivat gaalasta kaikkiaan yhdeksän palkintoa, muun muassa merkittävimmät sisältöpalkinnot.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland