Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan

25.11.2022
Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva

Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Noin kolmannes suomalaisista pitää vastuullisuutta erittäin tärkeänä kaikilla osa-alueilla: yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, oman arjen valinnoissa ja päätöksissä sekä yritysten toiminnassa.

”Usein vastuullisuus teemana nousee mediassa nuoria ja nuoria aikuisia puhuttavaksi aihealueeksi. Mutta mitä tarkemmin kohderyhmiä tutkitaan, alkaakin vaikuttaa siltä, että nuorten aikuisten kohdalla kiinnostus on nimenomaan kasvavaa. Vastuullisuuden supersegmentti pitää jo tällä hetkellä vastuullisuusteemoja huomattavasti keskivertoa tärkeämpinä ja nimenomaan kaikilla eri osa-alueilla”, kertoo Sanoman insight strategi Tiina Kosonen.

Tässä vastuullisuuden supersegmentissä profiloituvat erityisesti keski-iän ylittäneet naiset, jotka suosivat laatua enemmän kuin määrää ja pohtivat vastuullisuutta usein myös omien lasten ja lastenlasten kautta – he ovat havahtuneet siihen, että vuosikymmenten varrella tehtyjen valintojen takia ollaan nyt tässä ja muutos on tehtävä välittömästi.

Vastuullisuus matkaa valittaessa ei ole suomalaisille vielä yhtä tärkeää kuin esimerkiksi päivittäistavarakauppaa tai kodin energiamuotoja valitessa. Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä matkaa valitessaan.

”Supersegmentille vastuullisuus on huomattavasti tärkeämpi kriteeri kaikkia kategorioita koskevissa ostopäätöksissä. Jopa 79 % supersegmenttiin kuuluvista pitää tärkeänä matkailun vastuullisuutta”, Kosonen kertoo.

Sanoman Kulutuspulssin mukaan kiinnostus vastuullisuutta kohtaan kasvaa edelleen. Yli 40 % suomalaisista sanoo kiinnittävänsä vastuullisuuteen enemmän huomiota nyt kuin vuosi sitten. Naisten ja lapsiperheiden parissa kiinnostus vastuullisuutta kohtaan on kovinta.

Taloudellinen tilanne vaikuttaa selkeästi ostopäätöksiin. Vaikka lähes puolet kuluttajista kiinnittääkin huomiota vastuullisiin valintoihin, melkein sama määrä ei pysty taloudellisen tilanteensa takia tekemään kaikkia haluamiaan vastuullisia ostopäätöksiä.

”Koska yritysten vastuulliset toimenpiteet konkretisoituvat usein vasta tulevaisuudessa, on tärkeää kommunikoida teoista, suunnitelmista ja onnistumisista jo matkan varrelta”, Kosonen vinkkaa. 

Puolet suomalaisista kokee matkailun vastuullisuuden arvioimisen hankalaksi. Kuluttajat kokevat, että vaihtoehtoja on vähän ja tarjoama on kapea. Mainonnan rooli tietolähteenä korostuu matkailumainonnassa yleiseen vastuullisuusviestintään verrattuna. Kuluttajat haluaisivat ymmärtää matkailuun liittyviä vastuullisuusteemoja syvällisemmin.

Lataa tiivistelmä matkailun vastuullisuuskartasta.

Näköalapaikalla-webinaari:  

Vastuullisuudella vaikuttavuutta matkailumarkkinointiin

Katso myös:

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille
Matkailun toimialasivut
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland