Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mistä modernit naiset oikeasti puhuvat?

Naiset tekevät valtaosan talouksien ostopäätöksistä. Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta vinkkaavat, miten markkinoija voi ottaa naiset paremmin huomioon. Lataa myös selvitys moderneista naisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä.
Modernit naiset artikkelikuva
15.1.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Nykypäivän nainen on erittäin ostovoimainen. Globaalilla tasolla naiset tekevät päivittäin jopa 70−80 % taloutensa ostopäätöksistä, joko konkreettisesti kivijalassa tai verkossa tai vaikuttamalla muiden ostopäätöksiin. Samaan aikaan vain joka kymmenes kokee, että markkinoijat ja mainostajat ymmärtävät naisia kuluttajina. Miten moderni markkinoija sitten voi ottaa naiset paremmin huomioon?

  1. Naiset ovat moninaisia. Me Sanomalla emme halua kategorisoida naisia vain iän perusteella, sillä tänä päivänä ikä ei missään nimessä kerro kaikkea. Käyttäytyminen ja motiivit sen taustalla kertovat markkinoijan kohderyhmistä enemmän. Trendikäs edelläkävijä saattaa olla 45-vuotias, ja 20-vuotias voi olla perheenäiti. Modernin naisen käyttäytymistä seuraamalla saattaakin olla tehokkaampaa hyödyntää vaikkapa konteksteja perinteisten ikäkohdennusten sijaan.  
     
  2. Moderni nainen on älykäs ja huumorintajuinen, eikä hän jää seinäruusuksi. Brändeiltä odotetaan asennetta ja rohkeutta ottaa kantaa. Me hyödynnämme tätä teemaa tuotekehityksessä: Me Naiset Radiota luotaessa kuluttajien toiveena oli sopivasti sopimatonta sisältöä, johon radiokanava aikoo vastata. Se, että brändi vastaa naisen omaan arvo- ja asennemaailmaa, on noussut aiempaa merkityksellisemmäksi. Erityisesti jos brändi sotii modernin naisen arvoja vastaan, sitä ei haluta enää ostaa ja suositella eteenpäin.
     
  3. Muista rikkoa muotteja. Moderni nainen on nykypäivänä paljon muuta kuin pelkkiä stereotypioita. Ne tyypillisimmät muotit, joihin nainen usein yritetään mahduttaa, saattavat ennemmin ärsyttää. Vaikka tunteiden herättäminen suuntaan tai toiseen on hyvästä, niin muista kuitenkin naisten voima ostopäätösten teossa.

Moderneilla naisilla on keskenään paljon yhteistä, mutta samaan aikaan he jakaantuvat myös pienempiin alakohderyhmiin. Koska ikä ei ole enää se ratkaiseva tekijä, segmenttien kautta päästään kiinni siihen, millä tavalla ja missä kanavissa nykypäivän modernia naista tulisi puhutella. Peilasimme modernia naista Sanoman mediakäyttösegmentteihin. Niistä nousi esiin selkeästi kolme segmenttiä, joiden kautta pääsemme kiinni siihen, millä tavalla ja missä kanavissa nykypäivän modernia naista pitäisi puhutella.

Utelias suunnannäyttäjä ei ole ainoastaan sosiaalista mediaa käyttävä nuori aikuinen ja edelläkävijä, vaan myös aidosti monimediainen nainen, joka on kiinnostunut päivän polttavimmista puheenaiheista ja ilmiöistä.

Usein väitetään, että trendikkäät edelläkävijät eivät katso esimerkiksi televisiota tai lue uutisia. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että he ovat aktiivisia eri medioissa, koska he haluavat pysyä perillä päivän puheenaiheista. Median kuluttamisen muoto on vain hieman erilainen kuin muiden segmenttien – TV-sisältöjä katsotaan esimerkiksi Ruudun kautta ja uutisointi painottuu selvemmin viihdepitoisempaan sisältöön. Tämän kohderyhmän puhuttelemiseksi tarvitaankin siis "pilkettä silmäkulmaan" − rohkeaa, erottuvaa ja osallistavaa viestintää.

Kiireinen tasapainon etsijä on taas usein lapsiperheen vanhempi, joka janoaa vertaistukea ja hakee arkea helpottavia ratkaisuja ja vinkkejä erityisesti niistä yhteisöistä ja niiltä brändeiltä, jotka hän kokee omakseen. Siksi brändi, joka palvelee tätä kohderyhmää erityisen hyvin myös omissa kanavissaan, voittaa helpommin myös brändiuskollisuuden.

Kiireisen tasapainon etsijän mediapäivä on pirstaloitunut pieniin mediahetkiin, joissa voi erottautua sisällöillä, jotka antavat vertaistukea ja jotka kertovat aitoja arjen tarinoita. Kiireinen tasapainon etsijä haluaa kokea, että häntä autetaan, neuvotaan ja annetaan uusia ideoita. Esimerkiksi hyvinvointiin ja työssäjaksamiseen liittyvät aiheet kiinnostavat erityisesti tätä kohderyhmää.

Laatutietoinen tiedonhakija on aikuinen nainen, joka seuraa mediaa aktiivisesti, usein samoista kanavista ja rutinoituneesti samaan aikaan päivästä erityisesti sanomalehtien, aikakauslehtien ja lineaarisen TV:n kautta. Hän ei ole kuitenkaan rutinoitunut sisältöihin vaan kokeilee mielellään uutta tutussa ympäristössä. Tämä laatua arvostava nainen haluaa yhä enemmän välttää tavaran paljoutta, mutta on kuitenkin valmis panostamaan rahallisesti, mikäli kokee brändin omakseen. Häntä kiinnostavia puhuttelukulmia ovat esimerkiksi ”less is more”, paikallisuus, taide ja kulttuuri. Kuten segmentin nimikin jo viittaa, laatutietoinen tiedonhakija haluaa oppia uutta ja saada myös monipuolisesti erilaisia näkökulmia elämäänsä. Tällöin on hyvä pohtia, voisiko brändi antaa uudenlaista tietoa ja inspiraatiota tälle kohderyhmälle järjestämällä esimerkiksi erilaisia webinaareja tai kanta-asiakasiltoja. Tämä segmentti arvostaa erityisesti myös henkilökohtaista palvelua.

Vaikka segmentit eroavatkin toisistaan, niillä on myös yhteistä. Nykypäivän moderni nainen haluaa kuluttaa aidosti relevantteja ja hänelle merkityksellisiä sisältöjä. Tämän vuoksi eri segmenttien eri motiiveja ja puhuttelukulmia on tärkeä ymmärtää.  Me Sanomalla tavoitamme niin modernin naisen yleisesti kuin alakohderyhmätkin erinomaisesti. Olemme panostaneet naisia kiinnostaviin sisältöihin jo kauan, ja ymmärrämme naisia median näkökulmasta paremmin kuin kukaan muu. Esimerkkinä tästä on Me Naiset, joka on nyt moninaisempi kuin koskaan ja vastaa erinomaisesti modernin naisen tapaan kuluttaa mediaa monikanavaisesti.

Tiina Kosonen toimii Sanomalla insight strategistina ja Satu Kaitaranta luovana strategina. He ovat molemmat uteliaita suunnannäyttäjiä.

Lue lisää modernien naisten alakohderyhmien eroista asiakassuhteen eri vaiheissa ja eri toimialoilla lataamalla yhteenveto. 

Modernit naiset kuluttajina ja mediankäyttäjinä

 

Tagit

Omakynä Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland