Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten vastata kuluttajien muuttuviin odotuksiin?

Accenturen Maria Mazzone ja Mattias Boman kertoivat Get Tomorrow -tapahtuman avauspuheenvuorossaan, miten yritysten kannattaa valmistautua kaupankäynnin uuteen ekosysteemiin.
Get Tomorrow 2021 Accenture
19.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Koronapandemia ajoi sekä yritykset että kuluttajat nopeaan digiloikkaan. Accenturen tutkimuksen mukaan 80 % kuluttajista lisäsi digitaalisten palvelujen käyttöä koronan aikana, ja aikoo jatkaa näiden palvelujen käyttöä myös pandemian jälkeen. Ne yritykset, jotka ovat pystyneet tarjoamaan houkuttelevia digitaalisia palveluja, ovat pystyneet tekemään pandemian aikana aiempaa vahvempaa kasvua.  

Kuluttajan odotukset yrityksiä kohtaan kasvavat jatkuvasti. Chat-palvelu, ostoprosessin seuraamismahdollisuus alusta loppuun, läsnäolo asiakkaan käyttämissä somekanavissa, asiakasdatan luotettava käyttö, nopea toimitus…Miten yritykset voivat vastata kaikkiin näihin toiveisiin?

Yksi avainasia on yritysten välinen yhteistyö. Yritysten on tärkeää ymmärtää oman asiakaskokemuksensa visio, tietää missä on paras ja mihin tarvitaan kumppaneita. Yhteistyöllä voidaan luoda uusia palveluinnovaatioita.

Mattias Boman kertoi esimerkiksi Facebookin ja Ray-Banin yhdessä kehittämistä aurinkolaista, joilla voi ottaa ja julkaista kuvia ja videoita.

Muuttuneet asiakastarpeet edellyttävät sellaista nopeutta, ketteryyttä ja skaalauskykyä, jota yritykset eivät ole aiemmin kohdanneet. Se, miten nopeasti ja laadukkaasti tuotteet toimitetaan asiakkaalle, on noussut tärkeäksi osaksi asiakaskokemusta. Esimerkiksi useassa Euroopan maassa toimiva Gorillas lupaa toimittaa asiakkaan ruokaostokset kotiovelle kymmenessä minuutissa.

Asiakaskokemuksessa täytyy olla jotain, jonka asiakas tuntee, muistaa ja jonka hän haluaa jakaa. Accenturen tekemässä tutkimuksessa 87 % yritysten edustajista oli sitä mieltä, että perinteiset kokemukset eivät enää tyydytä nykyisiä ja tulevia asiakkaita. Alle puolet vähittäiskaupan johtajista uskoo yrityksensä näyttävän asiakkaiden odotukset.

Yrityksiltä toivotaan muun muassa virtuaalitodellisuuteen, lisättyyn todellisuuteen ja striimaukseen liittyviä palveluita. Näiden palvelujen tarjoamisessa onnistuneet yritykset ovat kasvattaneet konversioitaan Accenturen tutkimuksen mukaan keskimäärin 94 prosentilla.

Kuluttajien vaade yritysten vastuullisesta toiminnasta alkaa olla jo itsestäänselvyys. Lisäksi yritysten täytyisi Maria Mazzonen mukaan sitoutua yrityksen kulttuurin kehittämiseen ja luoda ympäristö, jossa henkilökunta voi kasvaa ja kehittyä ja tuoda näin lisää arvoa yritykselle.

Maria Mazzonen ja Mattias Bomanin kolme neuvoa yrityksille kaupankäynnin uudessa ekosysteemissä:

Tarjoa merkityksellisiä kokemuksia.

Pyri yhteistyöhön ihmisten ja yrityksen välillä.

Käy kauppaa innovatiivisesti ja vastuullisesti.

Katso Maria Mazzonen ja Mattias Bomanin puheenvuoro tai koko tilaisuuden tallenne tapahtumasivuilta:

Get Tomorrow - Commerce Edition

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland