Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ole paikalla, kun parhaat muistot syntyvät

Kun koronaepidemia peruutti kesän festivaalit ja tapahtumat, yli 90 prosenttia Sanoman festivaalien kumppaneista siirsi suunnitelmansa vuodelle 2021. Tämä kertoo vahvaa viestiä tapahtumien voimasta, Jari Rask kirjoittaa.
Jari Rask
16.6.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kumppanuus on parhaimmillaan strategista yhteistyötä, joka luo arvoa kaikille osapuolille. Festivaalikumppanuuksissa ei ole kyse niinkään kontaktien määrästä vaan niiden laadusta. Kun festivaalikävijät ovat viettämässä kesän parasta päivää, niin tapahtumakumppanilla on erinomainen mahdollisuus tarjota heille merkityksellinen kokemus.

Millainen sitten on toimiva kumppanuus? Kollegani, jolla oli juuri ollut häät, pyysi hiljattain minua avaaman hyvän ja huonon kumppanuuden välistä eroa. Otin esimerkiksi hänen häänsä. Jos häissäsi on esimerkiksi sponsorina panimo, joka tekee sinne upean näköisen baaritiskin, jossa on dj:t ja hyvää fiilistä, se tuo lisäarvoa jokaiselle häävieraalle ja luo vahvan positiivisen muistijäljen brändistä. Mutta jos otat häihisi kojun, josta joku myy vieraillesi kalaöljyä, joku vieraista saattaa ihmetellä: mitä tuo heppu tekee täällä? Kannattaakin miettiä tarkkaan, mistä haluat vieraiden muistavan hääsi.

Festivaaliympäristössä kyse on samasta asiasta. Pyrimme aina siihen, että kumppanuuden myötä tapahtuma ja kokemus on asiakkaalle parempi. Kumppanuuden tulisi tuoda aitoa lisäarvoa tapahtumalle, asiakaskokemukselle ja itse brändille.

Tapahtumien voima piilee yleisön heimoutumisessa. Kun brändi pääsee osaksi heimoa, yhteys on todella vahva. Yrityksen on hyvä miettiä, kuuluuko brändi oikeasti heimoon, vai näyttääkö se siltä, että äitini olisi kaapannut Instagram-tilini. Äitini ottama kuva tulppaanista voi olla hirveän kiva, mutta se ei ehkä ihan istu omaa juttuuni.

Tapahtumakumppanuus vaikuttaa nimenomaan mielikuvien ja assosiaation kautta, ei niinkään suoralla ostokehotteella. Yksi hienoimmista toimivan kumppanuuden esimerkeistä on Colin Kaepernickin ja Niken yhteistyö. Kaepernick on amerikkalaisen jalkapallon pelaaja, joka polvistui kansallislaulun aikana kiinnittääkseen huomiota mustien kokemaan poliisiväkivaltaan. Tämä johti siihen, että hänet lynkattiin julkisesti, eikä hän saanut enää pelaajasopimusta. Nike otti Kaepernickin Believe in something, even if it means sacrificing everything -markkinointikampanjansa keulakuvaksi. Kampanjan myötä sekä Niken myynti että pörssikurssi nousivat merkittävästi. Sillä ei varsinaisesti ollut mitään tekemistä sen kanssa, että Colin Kaepernick olisi juossut Niken tossuilla pidemmälle, kovempaa tai paremmin kuin kukaan muu, vaan Nike hyödynsi Kaepernickin tarinan isoa tunnetta ja merkitystä.

Festivaalikumppanuuden voima tulee siitä, että kuulut heimoon ja olet osa kesän parasta päivää. Kun festarikeikan viimeinen biisi soi, ollaan kyyneleet silmissä, halataan ja tanssitaan. Sille tunteelle ei voi laittaa mitään hintalappua. Kun tähän tunteeseen saa liitettyä oman brändinsä, voi jättää muistijäljen, jolla on merkitystä vielä vuosien päästä.

Tapahtumakumppanuudelle otetaan monesti pieni osuus muusta mainosbudjetista, vaikka kumppanuuden tulisi koskea koko yrityksen identiteettiä. Kumppanuudelle kannattaa tehdä kunnollinen hyödyntämissuunnitelma. Kolmen päivän festarista saa helposti rakennettua yhdeksän kuukauden markkinointisuunnitelman.

Kumppanuuden hyödyntämismahdollisuuksia on rajaton määrä. Kumppanuus voidaan esimerkiksi ottaa HR-budjetista, viedä festivaaleille rekrytointipiste ja saada tätä kautta työnantajamielikuvallisia hyötyjä.

Kun kumppanuudelle asetetaan kunnolliset tavoitteet ja mittarit, puuhastelu jää. Festareihin liitetään paljon positiivista tunteita ja hyvää fiilistä. Tapahtumakumppanuus on yritykselle tai brändille todella tehokas tapa vahvistaa olemassa olevia tai tavoitella uudenlaisia mielikuvia. Kannattaa olla paikalla, kun vuoden parhaat muistot syntyvät.

Business manager Jari Rask vastaa Sanoman tapahtumien kaupallisista kumppanuuksista.

Tagit

Omakynä Sponsorointi Tapahtumat

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland