Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

”Olen tottunut tekemään sisältöjä, joissa tärkeä asia paketoidaan viihteen käärepaperiin”

Toimittaja Riku Rantala, Fortumin Jussi Mälkiä ja Sanoman Liisa Palomäki olivat Sami Kurosen grillattavana Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa vastuullisuuden ja brändiviihteen yhdistämisestä.
Viihdetalo Fortum artikkelikuva
23.4.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Viime syksynä Nelosella ja Ruudussa nähtiin kuusiosainen Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta -ohjelmasarja, jonka taustalla oli Fortum.

”Keskustelu ilmastonmuutoksesta ajautuu helposti poteroihin varsinkin sosiaalisessa mediassa. Mietimme voiko asiaa ajatella uudesta vinkkelistä ja saada yleisö mukaan. Keskustelu päätettiin siirtää pois sieltä, missä se ei edennyt”, Jussi Mälkiä kertoo.

Ohjelman vetäjäksi haluttiin toimittaja, jolla on vahva uskottavuus. Riku Rantala sai ohjelman tekoon vapaat kädet.  

”Aihe tuntui kiehtovalta ja itselle tärkeältä. Olen journalistina käsitellyt ilmastokriisiin liittyviä aiheita aiemminkin. Alun perin ideana oli tuottaa sisältöä YouTubeen. Ehdotimme voitaisiinko tämä kuitenkin tehdä vastuullisessa prime time -mediassa, jotta tavoitettaisiin mahdollisimman moni, ja tehdä ohjelma journalismina”, Riku Rantala kertoo.

Rantala ehdotti Nelosta, jonka kanssa hän oli tehnyt yhteistyötä aiemminkin.

Vakava aihe ei ole ihan Neloselle tyypillisintä ohjelmistoa.

”Olimme innostuneita ideasta ja branded content -ohjelmat ovat meille tuttuja. Ohjelman aihe haastoi kuitenkin isosti meitäkin. Tärkeässä roolissa olivat Riku ohjelman vetäjänä ja Fortumin rohkeus astua kaupallisuuden ulkopuolelle. Ilmastonmuutos koskettaa meitä kaikkia. Näimme, että tämä voisi olla hyvä tapa tuoda asiaa esiin ja olla yhdessä tekemässä maailmasta vähän parempaa paikkaa”, Liisa Palomäki toteaa.

Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta -ohjelma teki tietyllä tavalla historiaa.

”Branded content -maailmassa ei ole aiemmin ollut journalistista teosta. Olennaista on, toimituksellinen päätösvalta on täysin toimituksen sisällä ja riippumattomuus säilyy. Ohjelma tehtiin journalismina eikä kaupallisena yhteistyönä”, Rantala kertoo.

”Ohjelma oli meillekin hyppy tuntemattomaan. Meille oli tärkeää, että Riku tekee ohjelmaa riippumattomasti ja sisältö on täysin hänen käsissään. Isona toimijana meillä on tietynlainen vastuu edistää hyvää keskustelua”, Jussi Mälkiä toteaa.

Fortumille on tärkeää, että ohjelmassa käytiin kriittistä keskustelua ja nostettiin esiin yritysten roolia ilmastokriisin torjunnassa. TV-näkyvyyden kautta ohjelmalle mahdollistettiin uusia yleisöjä, jotka normaalisti eivät altistu ilmastonmuutoskeskustelulle.

Fortum tutki katsojien tuntoja ohjelmasta, ja palaute oli mieluisaa luettavaa.

”Ihmiset kokivat, että tämänkaltaista keskustelua tarvitaan. Se oli paras palaute”, Mälkiä toteaa.

Riku Rantala on ylpeä siitä, että sai nostaa satojen tuhansien suomalaisten tietoisuuteen kovan luokan asiantuntijoiden keskustelua ilmastonmuutoksesta.

”Olen tottunut tekemään sisältöjä, joissa tärkeä asia paketoidaan viihteen käärepaperiin”, Rantala sanoo. 

Oma ohjelma vaatii mainostajalta rohkeutta ja astumista perinteisen brändiviestinnän ulkopuolelle.  

”Se ei onnistu kaikilta, eikä brändiviihde ole ratkaisu kaikkeen, vaan tavoitteet ratkaisevat. Yhteinen sparrailu on avain siihen, miten brändin tarina tulisi parhaiten kerrotuksi. Jollekin ratkaisu voi olla brändiviihde oman ohjelman muodossa, toiselle ohjelmayhteistyö Temppareissa tai vaikkapa monikanavainen Gloria Fashion Show- yhteistyö”, Liisa Palomäki toteaa.

Palomäen mukaan tämän tyypilliselle ohjelmasisällölle on kysyntää myös jatkossa.

Fortumille ohjelmasarja oli vuoden suurin panostus markkinointiin ja viestintään.

”Tavoitteemme oli viedä ilmastokeskustelua oikeaan suuntaan ja onnistuimme siinä ”, Jussi Mälkiä toteaa.

Keskustelu ohjelmasta kävi somessa kiivaana. Somekeskustelua on vaikea kontrolloida, ja joskus ottaa vallan näkemys, joka ei ole totta. Ohjelman myötä keskustelu saatiin tuotua laajemmalle foorumille.

Katso Rikun, Jussin, Liisan ja Samin keskustelun tallenne:

Suomen suurin viihdetalo palveluksessasi

Case Fortum

Tagit

TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • SkyShowtimelta uusi mainosrahoitteinen palvelu Ruutuun – lisää silmäpareja mainostajille

    SkyShowtime aloittaa Ruudussa uudella mainosrahoitteisella tuotteella, jonka mainosmyynnistä vastaa yksinoikeudella Sanoma. Yhteistyö tarjoaa mainostajille uuden, laadukkaan väylän tavoittaa yleisöjä huippusisältöjen äärellä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    12.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2025 vahva ohjelmisto koostuu tutuista suosikeista ja kiinnostavista uutuuksista

    Ensi syksynä Ruutuun ja Neloselle rantautuu täysin uusi kansainvälinen hittiformaatti. Lisäksi paluun tekee liuta rakastettuja kestosuosikkeja.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    28.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland