Oman datan avulla voi kohdentaa sukupuolineutraalisti
Kohdentaminen on mainonnassa luonnollisesti tärkeää: emmehän halua tarjota kaikkea kaikille vaan tavoittaa juuri oikean, tavoitteisiimme perustuvan kohderyhmän, jotta saamme parhaan mahdollisen tuoton suhteutettuna mainontaan käytettyyn rahaan.
Custobarin asiakasdata-alustan avulla asiakkaiden omaa asiakasdataa voi käyttää digimainonnan kohdentamiseen Sanoman verkostossa. Tämä tarkoittaa käytännössä dataa, joka on kertynyt asiakaskohderyhmien ostohistoriasta, selaushistoriasta ja mahdollisen mobiilisovellusten selaushistoriasta.
Käytännössä on kyse siis segmenttien muodostamisesta sen perusteella, millaisia tuotekategorioita ja minkä brändin tuotteita asiakkaat haluavat ostaa. Tai sen perusteella, ketkä ovat uusia asiakkaita, ketkä ovat pitkään uskollisina olleita asiakkaita tai ketkä ovat passivoituneita. Mainontaa voi kohdentaa näiden tietojen perusteella tehokkaasti, kun segmenttitiedot siirretään tietoturvallisesti ja GDPR:n tietosuojaa noudattaen Custobarin asiakasdatajärjestelmästä Sanoma Ad Manageriin.
Miksi sukupuolikohdennusta käytetään edelleen paljon? Yksinkertaisesti siksi, että oman datan käyttäminen kohdentamisessa on vielä suurelle osalle mainostajista uutta. Sukupuoli on kohdentamisessa aivan turha ja karkea parametri. Se tarkentaa kohderyhmää vain noin puoleen hyvin epätarkalla tavalla verrattuna esimerkiksi ostohistorian hyödyntämiseen.
Kannustan kaikkia markkinoijia ajattelemaan laajemmin, kokeilemaan vaihtoehtoisia kohdentamistapoja ja vertailemaan tuloksia.
Kirjoittaja on asiakasdatan hyödyntämiseen erikoistuneen Custobarin co-founder, neuvonantaja ja hallituksen jäsen. Custobarin kantavana teemana on ollut yrityksen alkuajoista lähtien kohdella ihmisiä yksilöinä, ei sukupuolensa edustajina.
On aika lopettaa lokerointi! Fiksummin kohdentamalla tavoitat kaikki tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet.
Lue lisää:
Ihminen on yhtä lokeroa ihmeellisempi