Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Oman datan avulla voi kohdentaa sukupuolineutraalisti

Mainonnan kohdentamisessa käytetään edelleen paljon vanhoja keinovalikoimia, joissa demografiset tiedot, kuten kohderyhmän ikä ja sukupuoli, ovat tärkeässä roolissa. Tarjolla on kuitenkin paljon tehokkaampia vaihtoehtoja, kirjoittaa Tatu Kuivalahti.
31.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kohdentaminen on mainonnassa luonnollisesti tärkeää: emmehän halua tarjota kaikkea kaikille vaan tavoittaa juuri oikean, tavoitteisiimme perustuvan kohderyhmän, jotta saamme parhaan mahdollisen tuoton suhteutettuna mainontaan käytettyyn rahaan. 

Custobarin asiakasdata-alustan avulla asiakkaiden omaa asiakasdataa voi käyttää digimainonnan kohdentamiseen Sanoman verkostossa. Tämä tarkoittaa käytännössä dataa, joka on kertynyt asiakaskohderyhmien ostohistoriasta, selaushistoriasta ja mahdollisen mobiilisovellusten selaushistoriasta. 

Käytännössä on kyse siis segmenttien muodostamisesta sen perusteella, millaisia tuotekategorioita ja minkä brändin tuotteita asiakkaat haluavat ostaa. Tai sen perusteella, ketkä ovat uusia asiakkaita, ketkä ovat pitkään uskollisina olleita asiakkaita tai ketkä ovat passivoituneita. Mainontaa voi kohdentaa näiden tietojen perusteella tehokkaasti, kun segmenttitiedot siirretään tietoturvallisesti ja GDPR:n tietosuojaa noudattaen Custobarin asiakasdatajärjestelmästä Sanoma Ad Manageriin.

Miksi sukupuolikohdennusta käytetään edelleen paljon? Yksinkertaisesti siksi, että oman datan käyttäminen kohdentamisessa on vielä suurelle osalle mainostajista uutta. Sukupuoli on kohdentamisessa aivan turha ja karkea parametri. Se tarkentaa kohderyhmää vain noin puoleen hyvin epätarkalla tavalla verrattuna esimerkiksi ostohistorian hyödyntämiseen.

Kannustan kaikkia markkinoijia ajattelemaan laajemmin, kokeilemaan vaihtoehtoisia kohdentamistapoja ja vertailemaan tuloksia.

Kirjoittaja on asiakasdatan hyödyntämiseen erikoistuneen Custobarin co-founder, neuvonantaja ja hallituksen jäsen. Custobarin kantavana teemana on ollut yrityksen alkuajoista lähtien kohdella  ihmisiä yksilöinä, ei sukupuolensa edustajina.

On aika lopettaa lokerointi! Fiksummin kohdentamalla tavoitat kaikki tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet.  
Lue lisää: 

Ihminen on yhtä lokeroa ihmeellisempi

Tutustu kohdennusvaihtoehtoihin:
Data ja kohdentaminen

Tagit

Digiratkaisut Näkemyksiä Vieraskynä
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland