Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

TV on nyt monipuolisen vahva

Lupaamme tavoittaa isoja yleisöjä ja tarjota elämyksiä parhaan kotimaisen viihteen parissa, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kirjoittaa.
Kari Laakso artikkelikuva2
19.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Lupaamme tavoittaa isoja yleisöjä ja tarjota elämyksiä parhaan kotimaisen viihteen parissa, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kirjoittaa. 

TV:n katselu on isossa murroksessa. Tässä tapauksessa murros tarkoittaa sitä, että liikkuvan kuvan sisältöjä kulutetaan enemmän kuin koskaan. Samalla kun lineaarisen television katselu hitaasti vähenee, vastaavia sisältöjä nautitaan entistä enemmän videopalvelujen kautta ajasta ja paikasta riippumatta. TV onkin markkinoijalle edelleen ylivoimaisen tehokas tapa tavoittaa katsojat liikkuvan kuvan vahvojen tarinoiden avulla.

Koronarajoitteiden vuoksi TV-kanavat ovat keränneet tänä vuonna poikkeuksellisen suuria katsojamääriä kotona vietetyn ajan kasvaessa. Viikonlopun viihdeohjelmista on tullut entistä isompia, ja esimerkiksi uutiset kiinnostavat tällä hetkellä harvinaisen paljon.

Keväällä voimakkaimpien koronarajoitusten aikana katselu oli huippuluvuissa ja täysin eri tasolla kuin vuosi sitten. TV-yhtiöt reagoivat eri tavoin yllättävään muutostilanteeseen. Osa jatkoi julkaistulla ohjelmakartalla, joillakin muutama ohjelma viivästyi ja osa toimi aktiivisesti karttaa muokaten. Me Nelonen Mediassa reagoimme viimeksi mainitulla tavalla. Pyrimme optimoimaan karttaa ja siirsimme valmiita jo markkinoitujakin ohjelmia tulevaisuuteen. Halusimme varmistaa, että pystymme tarjoamaan katsojille kiinnostavaa, uutta ohjelmistoa ja mainostaja-asiakkaille kontaktit syksyllä − siinäkin tilanteessa, että ohjelmatuotannot olisivat koronarajoitusten takia olleet kesällä mahdottomia. Näin ei lopulta onneksi käynyt. Toisaalta meille oli myös tärkeää, että emme tuottaisi kontakteja, joita emme voisi mitenkään kaupallistaa. Tämä luonnollisesti vaikutti lyhyellä aikavälillä katseluosuuksiin, mutta paransi kilpailukykyämme pitkällä aikavälillä. Tyhjillä koneilla ei kannata lentää.

Nyt syyskaudella Nelonen Median ohjelmakartassa on paljon isoja viihdeohjelmia kuten Vain elämää, Big Brother Suomi, Tähdet tähdet ja uusi musiikkiohjelma All Together Now Suomi. Lisäksi olemme tuoneet live-urheilutapahtumia maksumuurin takaa kaikelle kansalle, kun näytämme kaikki Huuhkajien Kansojen liigan futispelit. Näiden lisäksi valikoidut kotimaisten palloilulajien finaalit ovat kovia vetonauloja myös lineaarisessa televisiossa Ruutu+ -katselun lisäksi. Katselun osalta syksyn kovin yllättäjä on ollut vanha tuttu Vain elämää, joka on kerännyt TV:n ääreen kaikkien aikojen isoimpia yleisöjä ja on alle 55-vuotiaiden parissa syksyn suosituin viihdeohjelma. Aidot tunteet, rehelliset artistit ja yhdessä katselu ovat myös korona-aikaan sopiva yhdistelmä.

TV-katsojien vinkkelistä tilanne on kokonaisuudessaan herkullinen. Ilmaisessa lineaaritelevisiossa on todella paljon laadukasta sisältöä, ja toisaalta eri videopalvelut tuovat valtavan valikoiman sisältöjä vaivattomasti tarjolle. Videopalveluita on käytössä jo yli puolessa suomalaisista kotitalouksista, ja näistä valtaosassa tilataan useampia palveluja samanaikaisesti. Tilaajamaksullinen videomarkkina onkin voimakkaassa kasvussa. Nelonen Median Ruudun osalta strategiamme on kirkas. Keskitymme meille ainutlaatuisiin sisältöihin, joita ovat kotimaiset isot viihdeilmiöt ja kotimaiset palloilulajit. Näitä sisältöjä olemme systemaattisesti kasvattaneet ja niitä eivät kansainväliset palvelut pysty kopioimaan. Uskomme, että ainutlaatuiset kotimaiset sisällöt ja kv-jättien laatudraama mahtuvat hyviin samaan TV-valikkoon ja kuluttajan kukkarossa on molemmille tilaa.

Audion puolella on paljon samoja trendejä havaittavissa. Audion kulutus kasvaa kokonaisuutena, ja kaupunkikuvassa näkyy jatkuvasti enemmän ihmisiä kuulokkeet korvilla. Useimmissa kuulokkeissa soi edelleen perinteinen radio tai oma musalista, mutta podcastit ovat kovassa kasvussa, tosin niiden kaupalliset mahdollisuudet ovat tällä markkinalla vielä alihyödynnettyjä. Myös äänikirjakuuntelu kasvaa hurjaa vauhtia, ja siitäkin markkinasta Sanoman Supla+ on ottamassa omaa, mukavasti kasvavaa osaansa.

Tästä tilanteesta on hyvä lähteä ensi vuoteen. Markkinoijat voivat luoda Sanoman avulla monikanavaisia ilmiöitä, joista kuluttajat puhuvat kahvipöydässä ja sosiaalisessa mediassa. Datakohdennettu ohjelmayhteistyö, alueellinen TV ja vaikuttajamarkkinointi ovat esimerkkejä Sanoman tarjoamista mahdollisuuksista. Sisältöjen osalta uskomme edelleen vahvasti isoihin brändeihin kuten The Voice of Finland, Diili ja Vain elämää, joiden lisäksi luvassa on pari todellista ylläriä. Lupaamme tavoittaa edelleen isoja yleisöjä, luoda monipuolista viihdettä, järjestää toivon mukaan unohtumattomia festareita sekä tietysti tarjota elämyksiä parhaan suomalaisen viihteen parissa.

Kari Laakson suosikkeja lineaarisessa TV:ssä tällä hetkellä ovat Vain elämää, Kuppilat kuntoon ja Huuhkajien matsit. Videopalveluissa hän seuraa aktiivisesti kotimaisia palloilusarjoja, erityisesti futista ja korista sekä vaihtelevaa valikoimaa ulkomaisia toimintasarjoja.

Tagit

Omakynä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland