Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

Ostokäyttäytyminen artikkelikuva

29.8.2022

Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. ​Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.

Varovaisuus kulutuspäätöksissä näkyy: kaksi kolmesta pihistää jossain voidakseen panostaa toisaalla. Yli puolet on kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa. Esimerkiksi puolet lapsiperheistä harkitsee ostamiensa päivittäistavaratuotteiden vaihtamista toisiin tai ostamisen vähentämistä. Koko väestön osalta vastaava luku on 40 %.

Samanaikaisesti vastuullinen kuluttaminen on kasvussa. Puolet suomalaisista kiinnittää huomiota tuotteiden ja palvelujen vastuullisuuteen, ja ​yli 40 % kiinnittää vastuullisuuteen enemmän huomiota kuin vuosi sitten.

Yli puolella väestöstä vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosimisena. Myös paikallisia yrittäjiä ja tuotteita suositaan vastuullisina valintoina.

Vastuullisuuden ympäristönäkökulma korostuu alle 30-vuotiailla – heistä lähes kolmannes kiinnittää enemmän huomiota yritysten vastuuseen ympäristöasioissa.

Lähes puolet suomalaisista kertoo haluavansa tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista tätä kaikille. Samalla lähes kolmannes on jo ostanut uusia brändejä ollakseen vastuullisempi.

Miten ostokäyttäytyminen muuttuu toimialoittain? Miten vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä? Yhteyshenkilösi Sanomalla kertoo mielellään lisää. 

Yhteystiedot

Tutustu myös: 

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Lataa ruuan vastuullisuuskartta

Lataa muodin vastuullisuuskartta

Lataa sisustuksen vastuullisuuskartta

 

Kyselyn kohderyhmänä olivat 18–69-vuotiaat suomalaiset.​ Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan.​ ​Tiedonkeruu Sanoman Suomitutka -paneelissa 10.8.–15.8.2022.​

Liittyvät artikkelit
Naomi ja Wanda Holopainen artikkelikuva

Tulevaisuuden maailma luodaan tänään

Sosiaalisen vastuun tulisi olla osa yrityksen kokonaisvaltaista toimintaa eikä yksittäisiä markkinointitekoja, korostavat Ataá Agencyn Wanda ja Naomi Holopainen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Tulevaisuuden maailma luodaan tänään
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %