Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Millaisilla sisällöillä ja mainonnalla vetoat laatutietoisiin tiedonnäyttäjiin, uteliaisiin suunnannäyttäjiin ja itsevarmoihin menestyjiin?

Sanoman uusi mediankäyttösegmentointi jakaa suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin. Ostovoimaisimmat kuluttajat löytyvät segmentistä laatutietoiset tiedonnäyttäjät. Trenditietoisuus on ominaisinta uteliaille suunnannäyttäjille. Itsevarmat menestyjät ovat suopeimpia maksamaan mediasisällöistä. Tutustu näihin segmentteihin ja siihen millaisilla sisällöillä puhuttelet heitä parhaiten.
Mediankäyttösegmentti
18.10.2018
Jaa:FacebookXLinkedin


Ketkä ovat Suomen ostovoimaisimmat kuluttajat?

Kaikkein ostovoimaisimpia kuluttajia on Suomessa noin 760 000. Sanoman uuden mediankäyttösegmentoinnin mukaan tyypillinen ostovoimainen tiedonhakijapariskunta on yli 55-vuotias ja asuu pääkaupunkiseudulla. He kuuluvat laatutietoinen tiedonhakija -segmenttiin. Kuluttajina heille on tärkeää laadukkuus ja kotimaisuus. He ostavat parasta, mihin heillä on varaa erityisesti silloin, kun he ovat ruoka- ja vaateostoksilla. Nämä ajankohtaisten asioiden taustoista ja korkealaatuisesta sisällöstä kiinnostuneet tavoitetaan parhaiten Hesarilla ja Ilta-Sanomilla. Heitä kannattaa puhutella asiallisella ja informatiivisella tyylillä, oivaltavasti ja esteettisesti.

  • Vinkki: laatutietoiset tiedonhakijat ovat erittäin osuva kohderyhmä vapaaehtoistyöjärjestöille ja paikallisia tuotteita tarjoaville yrityksille.
     

Kenelle kannattaa lanseerata uutuustuotteet?

Suunnannäyttäjät, edelläkävijäkuluttajat ja trendien seuraajat ovat tyypillisesti alle 35-vuotiaita kaupungeissa asuvia naisia. He pitävät tuotteista ja mediasisällöistä, jotka saavat hyvälle tuulelle ja rentoutumaan. Nämä uteliaat suunnannäyttäjät  tavoitetaan Nelosen viihdesisältöjen parista ja somesta. Heille parhaiten uppoavat viestit höystetään viihdyttävällä ja humoristisella tyylillä sekä rohkeilla ja keskusteluja herättävillä teemoilla. Mainontaan he suhtautuvat erittäin positiivisesti.

  • Vinkki: uteliaat suunnannäyttäjät ovat erittäin kiinnostuneita elämyksistä ja itsensä hemmotteluun liittyvistä tuotteista.


Kuka on valmis maksamaan mediasisällöistä?

Maksullisista mediasisällöistä ovat erityisesti kiinnostuneet itsevarmat menestyjät, joita löytyy suomalaisista yli 400 000. He ovat tyypillisemmin nuoria miehiä, alle 35-vuotiaita sinkkuja, jotka ovat kiinnostuneita ammatillisesta menestymisestä, urasta ja teknologiasta. Heidät tavoitetaan parhaiten tieteeseen liittyvien sisältöjen sekä metalli- ja rock-musiikin kuuntelun parista. Nämä digitaaliset edelläkävijät panostavat erityisesti viihde-elektroniikkaan. Heitä puhuttelee kekseliäästi uutta tekniikkaa hyödyntävä informatiivinen mainonta.

  • Vinkki: yksityiskohtaiset tiedot tuotteista ja tuotevertailut netissä ovat tärkeitä tälle "pro-kuluttaja" -segmentille.

Mainostajalle segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa. Kysy näistä mahdollisuuksista omalta yhteyshenkilöltäsi!

Tutustu uusiin mediankäyttösegmentteihin >

Lähde: Sanoma segmentointitutkimus 2018

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland