Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Laitamainos vai tarina – hyödynnetäänkö urheiluyhteistyötä aidosti?

Urheilusponsoroinnin suurin haaste on edelleen, että investointi tehdään usein tunteella. Tämän jälkeen jäädään toivomaan, että se tuottaa haluttuja tuloksia, kirjoittaa Sanoman urheilusponsoroinnista vastaava Anu Helin.
Anu Helin artikkelikuva
24.10.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Urheilusponsorointi on vahvasti arvopohjaista, mikä on hyvä lähtökohta. Urheilu kaipaa ja tarvitsee kumppaneita. Rahaa tarvitaan lasten ja nuorten liikuttamiseen, suomalaisten hyvinvoinnin lisäämiseen sekä tulevaisuuden urheilutähtien luomiseen. Kiinnittyminen näihin teemoihin vahvistaa brändiä positiivisilla mielikuvilla ja arvoilla.

Mutta hyödynnetäänkö urheiluyhteistyötä aidosti? Sponsoroinnista puuttuu usein rationaalinen ja suunnitelmallinen lähestymistapa ja mittaaminen unohtuu. Tehdään ehkä somepostauksia, laitetaan logo nettisivujen alalaitaan ja jäädään odottelemaan, että yhteistyö tuo toivottuja tuloksia.

Suomessa urheilusponsorointi on 145 miljoonan euron markkina, joka kasvaa jatkuvasti. On sulaa hulluutta heittää rahaa hukkaan ja solmia kumppanuus, joka ei nivoudu pitkäjänteiseksi strategiseksi tekemiseksi.

Me Sanomalla pystymme tarjoamaan tähän apua: miten arvopohjaista yhteistyötä tehdään, missä kanavissa ja millä tavalla siitä kerrotaan ja miten tuloksia mitataan. Voimme auttaa brändejä löytämään sponsorointikohteita ja hyödyntämään niitä tehokkaammin. Voimme esimerkiksi tutkia brändiin liittyjä mielikuvia ja niiden sopivuutta tiettyyn urheilulajiin.

Sanoman kanavissa on tarjolla urheilusisältöjä yli 11 000 tuntia vuodessa: korista, futista, pesistä, salibandya, lentopalloa, nyrkkeilyä, golfia, tennistä, padelia, ringettea, cheerleadingia, taitoluistelua, kaukalopalloa, ravi- ja moottoriurheilua, lajeja laajasti eri kohderyhmille.

Brändi voi esimerkiksi ottaa tietyn lajin haltuun linkittymällä kyseisen lajin mielikuviin ja arvoihin ja tavoittaa lajista kiinnostuneiden kohderyhmän.

Yksityisellä rahalla on iso merkitys ja vaikutus urheilun ja urheilijoiden resursseihin. Urheilun lajiliittojen, urheiluseurojen ja urheilijoiden päätehtävä on urheilu. Nämä tahot eivät välttämättä ole markkinointiviestinnän ammattilaisia. Jotta urheilusponsorointi olisi aidosti vaikuttavaa, mukaan tarvitaan laajasti eri toimijoita: urheilijoiden, urheilujärjestöjen, brändien, markkinointiviestintätoimistojen ja Sanoman yhteistyöllä syntyy voittava joukkue.

Kiinnostuitko? Kysy lisää: Anu Helin

Kirjoittaja vastaa Sanomalla urheilusponsoroinnin kehittämisestä ja urheilun kaupallistamisesta. Hänen oma lempilajinsa on kiipeily, mutta hän innostuu lajista kuin lajista.

Katso myös: 

Kumppanuudet ja sponsorointi

Tutustu asiakastarinoihin: 

Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

Oma ohjelma Ruudussa toi Batteryn brändin näyttävästi esiin

Tagit

Omakynä Sponsorointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
  • Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

    Sanoman yhä digitaalisemmassa uutismediassa tavoitat sitoutuneet kohderyhmät kotimaisessa ja luotettavassa ympäristössä, kirjoittaa uutismedian kaupallisista ratkaisuista vastaava Pietari Korhonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    21.3.2023
    Lue lisää
  • IS on myös syventävien sisältöjen koti

    Ilta-Sanomat tarjoaa tiedonjanon sammutuksen lisäksi nautinnollisia ja rentouttavia hetkiä syventävien uutissisältöjen parissa, kirjoittaa Ilta-Sanomien Head of Marketing Karla Louhelainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    20.3.2023
    Lue lisää
  • Vaikeiden vuosien jälkeen kasvun tiellä

    Sponsorointi on Suomessa yhä tavoitteellisempaa ja mittavampaa, kertovat SPOTin Laura Sandström ja Sanoman Jari Rask.

    Tagit

    Näkemyksiä Sponsorointi
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • ”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

    Mainonnan yleiset ympäristöväittämät johtavat usein kuluttajia harhaan. Mitä me markkinoinnin ammattilaiset voisimme asialle tehdä, pohtii viestintäpäällikkö Ritva Lassila.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.3.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland