Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Nyt kannattaa viimeistään lopettaa datahaihattelu

Digimarkkinoinnissa ei kannata jäädä nykymallin mukaiseen tekemiseen, sillä kaiken korjaavaa hopealuotia ei ole tulossa, OMG:n Teemu Neiglick kirjoittaa.
Teemu Neiglick artikkelikuva
8.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Digitaalisen markkinoinnin kasvu perustuu pääasiassa sen ylivertaisuuteen vaikutuskanavana, vaikka kuluttajien median käytössä tapahtuneet muutokset tukevat osaltaan kasvua.

Tämä digimarkkinoinnin ylivertaisuus on mahdollistanut sen, että markkinointi on muuttunut massavaikuttamisesta kohdennetumpaan, personoitavampaan, puhuttelevampaan, reagoivampaan ja vaikutukseltaan mitattavampaan suuntaan. Teknologian ja datan hyödyntäminen on tuntunut korjaavan monet markkinoinnin perushaasteista. Digitaalisen markkinoinnin kasvuvauhti onkin ollut hengästyttävä ja kaikesta globaalista mediapanostuksesta sen osuus oli viime vuonna jo reilusti yli puolet.

Nyt näihin ylivertaisuuden aiheuttamiin tekijöihin on kohdistunut tavallista enemmän muutoksia, jotka vaikuttavat merkittävästi koko toimialan kehitykseen ja investointien tulevaan jakautumiseen. Internet on muuttunut pysyvästi näennäisen avoimesta ympäristöstä muutaman suuren toimijan hallitsemaksi markkinointialustaksi. Ja eri osapuolilla on niin valtavasti taloudellisia intressejä pelissä, että muutoksia ja rajoituksia tullaan näkemään jatkossakin.

Jo pelkästään asteittain tapahtuvalla kolmannen osapuolen datan hyödyntämismahdollisuuden poistumisella on merkittäviä vaikutuksia. Monet nykyisen digitaalisen markkinointimallin tehoja tuovat elementit poistuvat: markkinoinnin kohdentamismahdollisuudet heikkenevät merkittävästi, kun kuluttajan kiinnostusalueista kertovan datan määrä romahtaa. Markkinoinnin toiston määrän rajoittaminen, kuluttajalle palaaminen toisessa markkinointikanavassa tai ihan perustoiminnallisuudet, kuten uudelleenmarkkinointi, tulevat poistumaan keinovalikosta. Mainonnan erilaistaminen eri kohderyhmille vähenee merkittävästi, ja muun muassa mainonnan tehokkuuden mittaamisessa käytetty mainonnan näkemisen ja konversion välinen linkki katkeaa. Myös markkinoijien oman datan (1st party data) hyödyntäminen hankaloituu, kun esimerkiksi markkinoijan oman datan perusteella jatkettujen kohderyhmien muodostaminen tulee hyvin vaikeaksi. Monien markkinointiteknologioiden, kuten data management platformien, hyödyntämismahdollisuudet kapenevat merkittävästi.

Datan keräämiseen, säilyttämiseen ja hyödyntämiseen keskittyvän lainsäädännön tarkentuminen on pakottanut koko toimialan muuttamaan toimintatapojaan, ja muutos on vasta alussa. Samalla kun kuluttajien skeptisyys yritysten datan hyödyntämiseen on kasvanut, eri digimarkkinoinnin ekosysteemin toimijat, kuten selainvalmistajat, suljettujen data-alustojen toimijat tai merkittävimmät sovelluskauppa-alustat ovat osaltaan tehneet päätöksiä datan hyödyntämisen pelisäännöistä. Googlen Chrome-selain ei muun muassa tue enää kolmannen osapuolen datan hyödyntämistä vuoden 2021 jälkeen, ja Apple pyrkii merkittävästi vähentämään datan siirtymistä verkkokaupassaan jaeltavien eri sovellusten välillä.

Mitä merkitystä tällä kaikella on markkinoijalle, joka hyödyntää digitaalista markkinointia?

Digimarkkinoinnin strategiassa panostaminen vahvoihin omiin kanaviin on jatkossakin edelleen järkevää. Olemassa olevien asiakkaiden aktivoinnissa ja lisämyynnissä omat digikanavat, kuten sähköposti, sovellukset tai esimerkiksi mobiilikupongit ovat ylivoimaisia välineitä. Oman asiakaskannan kerääminen, ylläpitäminen ja aktivointi nimenomaan omilla välineillä on erittäin tehokasta, mutta nyt raja-aita maksettuun mediaan kannattaa viimeistään miettiä tarkoin. Älä päädy maksamaan preemiota omien asiakkaittesi aktivoinnista mediassa ja mieti tarkkaan, miten huolehdit datan omistajuudesta ja käytön pelisäännöistä eri toimijoiden kanssa.

Suurin muutos nähdään uusasiakashankinnan osalta, jossa digimarkkinoinnin rooli muuttuu merkittävästi. Niin sanotun avoimen internetin mahdollisuudet kapenevat ja uusasiakashankinnan osalta ns. suljettu puoli, jossa käyttäjä on tunnistettu, tulee voimakkaasti korostumaan tehokkuutensa ansiosta. Suljetut palvelut mahdollistavat jatkossakin ylivoimaisen kohdentamisen ja liiketoiminnan näkökulmasta oikeiden segmenttien aktivoinnin. Avoin internet tulee osaksi perinteistä massamediamarkkinointia, jolloin sen tehokkuutta mitataan ja arvotetaan perinteisen markkinoinnin mittarein. Keskitä siis uusasiakashankintasi ns. suljettuihin palveluihin ja tue sitä perinteisellä massamedialla.

Yöunia ei kannata ainakaan menettää. Eikä myöskään jäädä kiinni nykymallin mukaiseen tekemiseen, koska siihen ei ole tulossa yhtä, kaiken korjaavaa hopealuotia. Tästä kaikki asiantuntijat ovat harvinaisen yksimielisiä. Datan merkitys laskee, jopa oman asiakasdatan, koska sen hyödyntäminen kallistuu.

Markkinoinnin tehokkuuden kannalta jäljelle jäävät kohdentamistavat, kuten kontekstuaalinen, alueellinen tai laitekohtainen, voivat olla huomattavan paljon tehokkaampia kuin heikolla datalla kohdistettu tekeminen. Ja kun vouhotus datan ja mittaamisen ympärillä väkisinkin laskee, voi markkinoija keskittyä taas siihen tärkeimpään: miten olla sisällöllisesti puhutteleva ja vaikuttava potentiaalisten asiakkaidensa joukossa. Se on ollut tähänkin asti tärkein asia, mihin kannattaa keskittyä digimarkkinoinnin tehokkuuden parantamisen näkökulmasta.

Kirjoittaja on Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja.

Tagit

Digiratkaisut Evästemuutos Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland