Mediakatsaus
Median kulutus vuonna 2024
Mediakatsaus
Suomalaiset viettävät median parissa 10 tuntia 16 minuuttia päivässä osan mediakäytöstä ollessa päällekkäistä. ”Katsomisen” medioiden osuus on ajankäytöstä 40 %, ”kuuntelemisen” 22 % ja ”lukemisen” 19 %. Sosiaalisen median osuus ajankäytöstä on 12 %.
Perinteisen liveradion tavoittavuus ja kuunteluminuutit laskevat hiljalleen audiotarjonnan monipuolistuessa. Muu audion kulutus sen sijaan kasvaa. Kaupallisen radion asema on Suomessa vahvempi kuin muissa Pohjoismaissa. Vaikka radionkuuntelu lähetysaikaan vähenee, on se silti edelleen eniten kulutettua audiota. Keskimäärin radiota kuunnellaan 2 h 10 min päivittäin.
Lineaarisen tv:n parissa vietetty aika on Suomessa edelleenkin suuri muihin Pohjoismaihin verrattuna. Nuorimmissa kohderyhmissä lineaarisen tv:n katselu on laskussa, ja aikaa vietetään enemmän erilaisten tilattavien palveluiden parissa. Kaupallinen tv tavoittaa 4 miljoonaa suomalaista viikoittain. 25–64-vuotiaiden ikäryhmässä katselua kertyy päivittäin keskimäärin 1 h 12 min.
15–29-vuotiailla suurin yksittäinen mediaryhmä on sosiaalinen media, jonka parissa he viettävät aikaa yli 1,5 tuntia päivässä (v. 2023). Samaan aikaan Sanoman uutismediat tavoittavat viikossa jopa 84 % 18–34-vuotiaista. Tavoittavuus on lähes yhtä hyvä tai jopa parempi kuin TikTokilla, YouTubella, Instagramilla tai Facebookilla.
Uutismedian rooli on Suomessa kansainvälisesti tarkasteltuna poikkeuksellisen vahva. Painetun uutismedian tavoittavuus laskee hitaasti, mutta digitaalisen kasvun ansiosta pysyy kokonaistavoittavuus tasaisena.
Aikakausmediassa on painettujen lehtien rooli edelleenkin keskeinen, mutta digikäyttö on kasvussa.
Kuluttajien mediapäivä: 10 h 16 min
Mediaryhmien väliset osuudet
Lähteet: Mediaryhmien yleisömittaustutkimukset, Kantar Mind Kuluttaja H1 2024, Nordicom, Sanoma
Tutustu lisää
Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä Sanoman kattavassa mediavalikossa. Sanoman mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi.
Tutustu kahdeksaan eri mediankäyttösegmenttiin. Tunnistatko asiakkaasi?
Haluatko tukea asiakasymmärryksen lisäämiseen, tietoa suomalaisten median käytöstä tai näkemystä mainonnan kohdentamiseen? Sparraile asiantuntijamme kanssa maksutta ja sitoumuksetta. Juttutuokion jälkeen pääset eteenpäin suunnitelmissasi ja teet fiksumpia markkinointipäätöksiä.
Varaa juttutuokio
Digimediat
Suomessa oli 5,4 miljoonaa internetin käyttäjää, mikä on 97,7 % Suomen väestöstä (Tammikuu 2023).
Onlinekulutus eri mediaryhmissä on kasvussa edelleen. Mediaryhmäkohtaisissa osioissa kerrotaan digin osuus kaikesta kulutuksesta. Painettuja lehtiä ja digitaalisia sisältöjä kulutetaan rinnakkain. Radiota kuunnellaan ja televisiota katsellaan edelleen lähetysaikaan eniten, mutta digitaaliset palvelut ovat vahvassa kasvussa.
Vain diginä medioita kuluttavien osuus on suurinta nuorissa ikäluokissa. Kuitenkin esimerkiksi puolet alle 24-vuotiaista lukee edelleen painettua uutismediaa viikoittain. Suurinta kasvua digisisältöjen kuluttamiseen on vanhimmassa ikäryhmässä, esimerkiksi yli 65-vuotiaistakin jo 77 % käyttää digitaalista uutismediaa viikoittain.
Uutismedian digitalisoituminen on kiihtynyt, mutta maksullisten uutispalveluiden käyttö on tasaantunut. Eniten maksullisia digitaalisia uutispalveluita käytetään rikkaissa länsimaissa. Suomi on maksullisten palveluiden käytössä neljännellä sijalla Norjan, Ruotsin ja Australian jälkeen. Maksulliset tilaukset keskittyvät suurimmille valtakunnallisille uutisbrändeille.
Kehitys digitaalisen lukemisen vahvistumisesta on ollut nähtävissä Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuloksissa useamman vuoden ajan. Tuoreimmissa KMT 2024 -tutkimustuloksissa raportoidaan joukko uusia digitaalisen lukemisen tapoja ja tottumuksia kuvaavia väittämiä , jotka vahvistavat lehtikohtaisten lukujen kehitystä.
Reilu 70 prosenttia vastaajista kertoo lukevansa lehtien digisisältöä enimmäkseen puhelimella. Yli puolet vastaajista (51 %) käy lukemassa sanomalehtien verkkosivuja tai sovelluksia useita kertoja päivässä. Kun lehden sivuilla vieraillaan, lähes kolme neljästä (73 %) lukee yleensä monta artikkelia kerrallaan. Näköislehti on korvannut painetun sanomalehden lukemista reilulla kolmanneksella (38 % vastaajista). Ilmiö korostuu yli 55-vuotiaiden parissa.
FIAM, eli Finnish Internet Audience Measurement, on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. FIAM tuottaa monipuolista tietoa sivustojen ja niiden alaosioiden, myyntipakettien tai mainosverkostojen yleisöistä sekä eri päätelaitteiden osalta että kokonaisuutena. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus. Tuoreimmat tulokset löytyvät täältä: https//fiam.fi/tulokset/
Lähteet: Reuters Institute, Reuters Digital News Report 2023, EBU Trust in Media 2022, KMT 2023, KMT 2024, Sanoma

Tutustu lisää
Sanoman digiverkosto tavoittaa 86 % eli 3,2 miljoonaa suomalaista viikoittain. Verkostoon kuuluu uutissivustoja, kuten Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi, paikallisia uutissivustoja, kuten nokianuutiset.fi, rannikkoseutu.fi ja sydansatakunta.fi sekä lifestyle-sivustoja, kuten gloria.fi, vauva.fi, soppa365.fi.
Sanoma Ad Manager on mainonnan itseostoalusta, jonka avulla teet mainontaa Sanoman digimedioissa.
Sosiaalisen median käyttö
Aktiivisesti yhtä tai useampaa yhteisöpalvelua käyttää 72% suomalaisista (viimeisen 3 kk:n aikana). Suurimmat sosiaalisen median kanavat ovat, miljoonaa käyttäjää:
| 3,6 | |
| 3,2 | |
| YouTube | 3,1 |
| 2,4 | |
| TikTok | 1,3 |
| X | 1,1 |
| Snapchat | 1,1 |
Sosiaalisen median käyttö on pirstaloitunut yhä useammille alustoille.
Kun verrataan edellisiin vuosiin WhatsAppin käyttö on kasvanut, Facebookin käyttö on säilynyt ennallaan, YouTuben käyttö on hienoisessa laskussa, Instagramin ja etenkin TikTokin käyttö on lisääntynyt (2014-2023).
Tekoälyn käyttö
Tilastokeskuksen mukaan 23 % 16–89-vuotiaasta väestöstä käytti generatiivista tekoälyä hyödyntäviä palveluita vuonna 2024. Tekoälyä käyttäneiden osuus 16–24-vuotiaista oli 45 % ja 25–34-vuotiaista 38 %. Tätä vanhemmissa ikäryhmissä tekoälyn käyttö oli sitä harvinaisempaa, mitä vanhemmista ihmisistä oli kyse.
Yleisimmin tekoälyä käytetään tiedonhakuun (15 %) ja tekstin tuottamiseen tai parantamiseen (14 %), kuvien ja videoiden tekemiseen (5 %), koodaamiseen (4 %) ja muihin tarkoituksiin (5 %).
Lähde: KMT 2023, Tilastokeskus 2024, Innowise somekatsaus 2/2024
Tutustu lisää
Mainonta sosiaalisessa mediassa on tehokasta ja tavoittavaa. Somemainonnan mahdollisuuksia on runsain mitoin. Sanoma toteuttaa Facebook- ja Instagram-mainontaa asiakkailleen. Sosiaalisen median ammattilaisemme ovat tarvittaessa apunasi.
Uutismedia
Uutismedian rooli on Suomessa poikkeuksellisen vahva kansainvälisesti tarkasteltuna. Myös muihin Pohjoismaihin verrattuna uutismedia tavoittaa Suomessa paremmin, sekä painettuna että digitaalisena. Uutismedia tavoittaa 4,1 miljoonaa suomalaista viikossa
Suomalaiset uutismediat yhteensä tavoittavat viikon aikana käytännössä kaikki suomalaiset (96 %) ja päivittäinkin 87 %. Sanoman uutismedian viikkotavoittavuus on 86 % ja päivätavoittavuus 69 %.
Digin tavoittavuus on ohittanut painetun uutismedian sekä koko kategoriassa että Sanoman medioissa. Sanoman uutismedian digitaalinen tavoittavuus on suhteellisesti korkeampi kuin uutismediassa keskimäärin.
Painetun uutismedian tavoittavuus on korkein yli 45-vuotiaissa, mutta kuitenkin puolet alle 24-vuotiaista lukee edelleen painettua uutismediaa viikoittain.
Digitaalinen uutismedia tavoittaa parhaiten 25–54-vuotiaat, mutta kasvu on ollut viime vuosina voimakasta erityisesti vanhimmissa kohderyhmissä, ja yli 65-vuotiaistakin jo 78 % käyttää digitaalista uutismediaa viikoittain.
Kotimaisesta toimitetusta sisällöstä maksetaan ja lehdet tilataan pääosin kotiin. Lähes 60 % suomalaisista kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena.
Lähteet: Sanoma, KMT 2024, Reuters Institute Digital News Report 2023

Tutustu lisää
Monikanavaisella uutismediaratkaisulla tavoitat koko mediaa lukevan yleisön siellä, missä he median sisältöjä seuraavat. Arvostettu uutismedia niin printti- kuin digiversionakin tarjoaa vaikuttavan mediaympäristön viesteillesi.
Aikakausmedia
15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 65 % lukee aikakausmediaa viikoittain ja 84 % kuukausittain. Aikakausmediaa luetaan lähes yhtä paljon painettuna ja diginä (painetun tavoittavuus viikossa 43 % ja digin 47 %). Sanoman aikakausmediat tavoittavat viikossa 2,3 miljoonaa (53 %) yli 15-vuotiasta.
Lukeminen on keskittynyttä. Yhden aikakauslehden parissa viihdytään keskimäärin 53 minuuttia. Lehtiryhmistä pisimpään viihdytään naistenlehtien, terveyden ja hyvinvoinnin lehtien ja harrastelehtien parissa . Keskimäärin aikakauslehden yhtä numeroa luetaan 2,1 kertaa.
Lähes puolet (46 %) suomalaisista tilaa maksullista aikakauslehteä. 16 %:lla on tapana ostaa kotimaisten aikakauslehtien irtonumeroita.
Voit perehtyä tarkemmin sanoma- ja aikakauslehtien lukijamääriin Mediat Audit Finlandin sivuilta: https://mediaauditfinland.fi/tilastot/
Lähde: KMT 2024

Tutustu lisää
Kuluttajat haluavat pysähtyä ja rauhoittua oman lempisisältönsä pariin silloin, kun itselle aika ja paikka on sopivin. Lifestyle-lehtien lukijat kokevat mainokset osaksi lukukokemusta.
Audio
Suomalaiset kuuntelevat radiota 2 tuntia 10 minuuttia päivittäin. Radio lähetysaikaan on suosituinta audiosisältöä. Kaikkia audiomuotoja kuunnellaan keskimäärin 18 tuntia viikossa.
Radion tallenteiden ja muiden podcastien kulutus lisääntyy edelleen. Tutkimuksen mukaan kaiken kaikkiaan 1,3 miljoonaa suomalaista käytti digitaalisia audiopalveluja radion ja podcastien kuunteluun. Niissä radionkuuntelu lähetysaikaan oli myös suosittua.
Radio tavoittaa viikoittain 4,3 miljoonaa kuuntelijaa. Ylen ja kaupallisten kanavien kuuntelu jakautui tasaisesti, 51 prosenttia Ylelle ja 49 prosenttia kaupallisille kanaville.
Audion kulutuksessa on eroavaisuuksia ikäryhmissä. Nuorimmissa ikäryhmissä audion parissa vietetään aikaa keskimäärin 2 tuntia 21 minuuttia päivässä ja kulutuksesta 75 % vietetään digitaalisissa palveluissa muun kuin radion parissa. Yli 25-vuotiailla radion kuuntelu korostuu on jo 58 %. Yli 55-vuotiaat kuuntelevat radiota 92 % audion kuuntelun kokonaisajasta. Myös kuunteluun käytetty aika kasvaa vanhemmilla ikäryhmillä ja on yli 55-vuotiailla 3 tuntia 52 minuuttia päivässä.
Kaupallisen liveradion 25−54-v. viikkotavoittavuus on 75 %, ja päivittäinen kuunteluaika keskimäärin 1 tunti 09 minuuttia. Ne jotka kuuntelevat, viihtyvät suosikkikanaviensa parissa keskimäärin peräti 2 tuntia 33 minuuttia per päivä.
Kehitys on muissa Pohjoismaissa samankaltaista kuin Suomessa. Kaupallisen radion asema on Suomessa vahvempi kuin muissa Pohjoismaissa.
Lähteet: Sanoma, Finnpanel: Radion kuuntelu Suomessa 2024, Radiomedia: Näin suomalainen kuuntelee – Digiaudiotutkimus 2023

Tutustu lisää
Radio on ainutlaatuinen mainosmedia sen inhimillisyyden, persoonavetoisuuden ja kaupallisesti merkittävien kohderyhmien ansiosta.
Total TV
Suomalaiset käyttävät median parissa viettämästään ajasta 40 % liikkuvan kuvan parissa, ajallisesti reilusti yli 3 tuntia päivässä (3h 29 min vuonna 2024).
Erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa, mutta tahti on hidastunut. Vaikka lineaarisen tv:n katseluminuutit laskevat, vietetään Suomessa edelleenkin enemmän aikaa lineaarisen tv:n parissa kuin muissa Pohjoismaissa. Myös lineaarisen tv:n tavoittavuus on korkealla tasolla Suomessa. Kaupallisen tv:n viikkotavoittavuus on 78 % (kohderyhmässä 25−64-vuotiaat).
Maksullisista palveluista Netflix on edelleen suosituin ja ilmaispalveluista Yle Areena on käytetyin.
Hybridisuoratoistopalveluita (pienempi kk-maksu ja sisältäen mainontaa) ovat kotimaisilla tv-toimijoilla käytössä (Sanoma, MTV ja WBD). Kv-pelureista Netflixillä on hybridimalli käytössä Euroopan isoissa maissa mutta ei vielä Pohjoismaissa.
FAST-kanavat (Free Ad-Supported Streaming TV) ovat rantautuneet Suomeen. Pluto TV lanseerattiin kesäkuussa 2023 Sanoman Ruutu-palvelussa. FAST-kanavien suosio on isossa kasvussa erityisesti Yhdysvalloissa.
Vaikka lineaarinen tv-katselu on ollut laskussa, keräävät suuret urheilu- ja viihdetapahtumat edelleenkin isoja yleisöjä television ääreen.
Lähteet: Finnpanel Oy, Sanoma
Televisioruudun äärellä vietetään päivittäin 3,5 tuntia
Tutustu lisää
Koko liikkuvan kuvan tarjoomamme on käytössäsi
Olemme Suomen tavoittavin liikkuvan kuvan talo. Tv:n lisäksi Sanoman digialustat Ruudusta uutismedian digipalveluihin tarjoavat asiakkaillemme lisää mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä entistä laajemmin ja monipuolisemmin.