Mediakatsaus
Mediaympäristö mainostajalle
Mediakatsaus
Suhtautuminen mainontaan
Suomalaisista 54 % prosenttia suhtautuu mainontaan melko tai erittäin myönteisesti. Mainonnan koetaan olevan osa kulutettavia mediapalveluita. Positiivisimmin mainontaan suhtaudutaan painetuissa sanoma- ja aikakauslehdissä. 78 % kokee niissä olevan mainonnan erittäin tai melko myönteisenä. Kielteisimmin suhtaudutaan sähköpostitse tulevaan mainontaan. Siihen suhtautuu melko tai erittäin negatiivisesti 77 % suomalaisista (Lähde: KMT 2024).

Luottamus mediaan
Luottamus mediaan on korkealla tasolla. Kansainvälisistä tutkimuksista selviää, että Suomessa luotetaan mediaan enemmän kuin missään muualla.
Suomalaisesta aikuisväestöstä 75 % luottaa seuraamiinsa uutisiin. Osuus laski viime vuodesta prosenttiyksikön. Yksittäisistä medioista Suomessa luotetaan Ylen jälkeen eniten Helsingin Sanomiin. Uutisensa pääasiassa suoraan uutismedian sivustoilta hakevat sanovat luottavansa uutisiin yleisemmin kuin sosiaalisen median tai hakukoneiden kautta uutisia hakevat.
Kansainvälisesti verraten suomalaisista poikkeuksellisen suuri osuus hakee uutisensa suoraan uutissivustoilta, mikä sekin voi osaltaan selittää suomalaisten laajaa luottamusta uutisiin.
Kiinnostus uutisiin on vähentynyt globaalisti, mutta riippumattoman median ja korkean luottamuksen maissa, kuten Suomessa, ei uutisten kiinnostavuus ole vähentynyt.
Uutisten valikoiva välttely on lisääntynyt. 26 prosenttia suomalaisista välttelee uutisia vähintään toisinaan. Osuus kasvoi viime vuodesta peräti viisi prosenttiyksikköä. Kaksi kolmasosaa uutisia vähintään toisinaan välttelevistä suomalaisvastaajista pitää uutisten määrää uuvuttavana ja voivat kokea niiden aiheet liian ahdistaviksi.
Valheellista ja virheellistä tietoa ovat havainneet etenkin sosiaalista mediaa uutislähteenä käyttävät. Algoritmien tekemä uutisvalinta huolettaa. (Lähde: Reuters Institute Digital News Report 2024 , Media-alan tutkimussäätiö/Reuters Uutismedia verkossa raportti)

Bränditurvallisuus
Brand Safety, eli bränditurvallisuus, on brändin maineen turvaamista online-mainonnan ympäristössä. Määrityksen mukaan mainontaa ei tulisi sijoittaa brändille epäsopivien sisältöjen yhteyteen.
Bränditurvallisuus nousee keskusteluissa yhä tärkeämmäksi aiheeksi. Loukkaavan, epäasiallisen tai ristiriitaisen sisällön yhteydessä näytetty mainos heijastuu suoraan mainostajamielikuvaan. Siksi mainostajan on hyvä tietää, missä oma mainonta näkyy. Oikea mediaympäristö tukee brändin viestiä ja auttaa tavoittamaan oikeaa kohderyhmää. Lue lisää bränditurvallisuudesta sekä brändiyhteensopivuudesta IAB:in koostamasta oppaasta.
Sanoma pitää aktiivisesti huolta bränditurvallisesta mediaympäristöstä. Katastrofiuutisten yhteydessä mainontaa ei julkaista, ja mainontaa suljettiin ajoittain pois Sanoman uutissivustoilta Ukrainan tilanteen vuoksi.

Sosiaalisen median kanavat mainosalustana
Riippuen sosiaalisen median kanavasta mainostajat eivät välttämättä tiedä millaisissa yhteyksissä mainosta tosiasiallisesti esitetään. Useimmiten mainokset näkyvät myös kanavan ulkopuolisilla yhteistyöverkostojen sivustoilla. Mainostajat voivat määrittää näytetäänkö mainosta ulkopuolisissa palveluissa ja kieltolistoja voi niin ikään asettaa – tämä vaatii kuitenkin mainostajalta itseltään aktiivista seuraamista ja asiasta huolehtimista.
Metan Facebook ja Instagram pyytävät käyttäjiltään lupaa mainonnan esittämiseen tai vaihtoehtoisesti kuluttajien tulee maksaa mainosvapaasta palvelun käytöstä. Käyttäjien dataa kerätään laajasti, vaikka mainonnan kieltäsikin.
X:ssä, eli aiemalta nimeltään Twitterissä, muutoksia palvelun käyttäjille ja mainostajille tapahtuu jatkuvasti. Useat yritykset ovat keskeyttäneet mainostamisen X-viestipalvelussa alustan sisältöjen haitallisuuden vuoksi.
Metan ja X:n sisältöjen moderoinnissa tapahtuu muutoksia ja faktantarkistuksia luovutaan Yhdysvalloissa. Käyttäjien on entistä hankalampaa todentaa palveluissa jaetun sisällön aitoutta tai oikeellisuutta.
TikTokin suosio sosiaalisen median kanavana on ollut kasvussa viime vuosina etenkin lasten ja nuorten keskuudessa. TikTokin ympärillä on uutisoitu valeuutisista, kanavan tarjoamasta käyttäjälleen haitallisista sisällöistä sekä tietoturvaan liittyvistä uhista.

Lähteet:
Sanoma, KMT 2024, IAB Finland, Uutismedian liitto, Reuters Institute Digital News Report 2024 , Media-alan tutkimussäätiö/Reuters Uutismedia verkossa raportti
Tutustu lisää
Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä ja ostokäyttäytymistä, mainontaa sekä eri toimialoja. Koostamme tietoa, näkemystä ja ymmärrystä markkinointipäätösten tueksi. Tutustu tarkemmin ja perehdy uusimpiin tutkimuksiin.
Tutkimustietoa
Luotettava mediaympäristö tukee yrityksesi mielikuvaa, kun kuluttajat hakevat tietoa vastuullisuudesta.
Suomalaiset vaativat, että yritykset pyrkivät parantamaan yhteiskunnan tai luonnon olosuhteita, antamaan osansa parempaan elämään ja tulevaisuuteen.
Mitä vastuullisuus tarkoittaa markkinoinnissa ja mitä se merkitsee kuluttajille? Tutustu vastuullisuussisältöihimme ja asiakkaidemme menestystarinoihin.