Valio ja Radio Suomipop veivät jouluksi kotiin

Case Valio Ajankohtaista
Valion Jouluksi kotiin -kampanjan tavoitteena oli puhutella nuoria aikuisia ja tehdä Valio heille merkitykselliseksi. Kampanja onnistui yli odotusten.

Valion joulubussi starttasi lauantaina 22. joulukuuta Helsingistä Rovaniemelle. Kyytiin rekrytoitiin radion, somen, ulkomainonnan ja Sanoman onlineverkoston kautta nuoria aikuisia, jotka asuvat kaukana syntymäkodistaan esimerkiksi opintojen takia. Linja-auto vei porukan perille, mutta yhtä olennaista oli leppoisa matkanteko ja kiireetön, jouluinen yhdessäolo. Siksi express-bussivuoro vaihtui slowness-linjaksi: matkan varrella pysähdyttiin syömään yhdessä ja poimittiin kyytiin uusia matkustajia. Bussissa tunnelmaa loi Radio Suomipopin iltapäivän juontaja Tinni Wikström, joka toimi myös Valion jouluteko -kampanjan kasvona. Tinnin lisäksi matkalla mukana oli valokuvaaja-vaikuttaja Janita Autio.

”Hyvällä suunnittelulla ja tiiviillä yhteistyöllä mainos- ja mediatoimiston kanssa saatiin kasaan luova kokonaisuus, joka toimi vaikuttavasti eri medioissa ja jolla saatiin kiinni Valiolle kiinnostava kohderyhmä, nuoret aikuiset”, Senior Concept Designer Antti Pehkonen Sanoma Media Finlandista kertoo. 

Tinni tuotti sisältöä tien päältä, jota jaettiin monikanavaisesti: raportteja matkan varrelta Radio Suomipopin taajuudella, tunnelmia somessa sekä videosisältöä Valion ja Sanoman kanavissa. Bussin tunnelmasta pystyi nauttimaan ja matkan kulkuun vaikuttamaan myös kotona seuraamalla Valion ja Suomipopin Instagram-tarinoita. Bussin lähetti matkaan Ylioppilaskunnan Laulajien mieskvartetti. Seuraajat kannustivat matkustajia muun muassa laulamaan matkan varrella yhteisjoululauluja, ja yllätysvieraana bussin kyytiin nousi myös itse Joulupukki. Matkan varrella tutustuttiin muihin matkustajiin, pelattiin matkabingoa ja pysähdyttiin syömään yhteisessä pöydässä.

Kampanjan yhtenä tavoitteena oli puhutella nuoria aikuisia ja tehdä Valio heille merkitykselliseksi. Tässä onnistuttiin yli odotusten aina ideasta toteutukseen. Jouluksi kotiin -kampanja tavoitti radion kautta 56 % 20−35-vuotiaista suomalaisista. Kampanjan somepostausten bruttotavoittavuus oli 2 900 000. Bussimatkaa seurasi Radio Suomipopin Instagram-tarinoissa keskimäärin 22 000 katsojaa / tarina.  

Kohderyhmän tavoittamiseen hyödynnettiin Sanoman datakohdennusta sekä tutkimustietoa kohderyhmän tavoittamisesta.

Kampanja toteutettiin yhdessä Valion, Dagmarin, Bob the Robotin ja tapahtumatoimisto Pulp Agencyn kanssa. Radion, somen ja vaikuttajien vahva liitto takasi kampanjan toimivuuden. 

”Yhteistyö Sanoman kanssa sujui erittäin hyvin, ja radio toi kampanjaan hyvän lisän.  Tinni ja Janita takasivat onnistuneen bussimatkan, ja matkustajilta saatiin erittäin kiittävää palautetta. Konkreettinen jouluteko lisäsi Valion merkityksellisyyttä ja läheisyyden tunnetta matkalle osallistuneiden nuorten aikuisten keskuudessa. Jouluksi kotiin oli ehdottomasti myös oman vuoteni kohokohta”, Valion markkinointipäällikkö Saana Häkkinen kommentoi. 

"Tämä oli sairaan hieno juttu heti alusta alkaen! Valion joulubussiin hypätessä en tiennyt mitä odottaa, mutta matkasta tuli unohtumaton heti ensi metreillä. Olen tehnyt paljon duunikeikkoja, mutta tämä meni heittämällä top-listan kärkeen", Tinni Wikström toteaa. 

”Parhaat tulokset saadaan, kun istutaan yhdessä jo suunnittelun alkuvaiheessa samaan pöytään toimistojen ja asiakkaan kanssa”, Antti Pehkonen summaa.  

Jouluksi kotiin -kampanja oli ehdolla Radiogaalassa Vuoden luova ratkaisu -sarjassa. 

Kuva: Saana Häkkinen, Tinni Wikström ja Antti Pehkonen 

Tutustu caseen tarkemmin täällä >

Kampanjan toteuttamisessa olivat mukana: 

Valio

Ann-Mari Hämäläinen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Saana Häkkinen, markkinointipäällikkö

Dagmar

Arja Suominen, Planning Manager
Elina Massa, Senior Digital Planner
Auli Viippola, Client Group Director

Sanoma Media Finland

Tinni Wikström, toimittaja-juontaja, Radio Suomipop
Antti Pehkonen, Senior Concept Designer 
Katja Kuittinen, Creative Producer, radio
Elli Räsänen, Creative Producer, natiivi
Merja Klemola, Client Manager

Bob the Robot 

Kaija Rossi, Client Director
Hanna Palo, Account Director
Jenna Hämäläinen, Project Coordinator 
Elisa Konttinen, AD 
Helmi Korpinen, Copywriter
Anttu BrückTuomas Lahtinen, Graphic Designer

Pulp Agency

Panu Melajärvi, Producer
Sebastian Palomäki, Producer