Valio kutsui nuoret aikuiset yhteiseen pöytään

Yllätys yhdessä pöydässä
Valio haluaa kannustaa nuoria aikuisia syömään yhdessä. Yllätys yhdessä pöydässä -tv-sarja on esimerkki oivaltavasta markkinoinnista.

18−34-vuotiaista nuorista aikuisista yli 70 % valmistaa ruokaa ystäviensä kanssa korkeintaan muutamia kertoja vuodessa *. Ongelmaa korjatakseen Valio lähti tuottamaan Yllätys yhdessä pöydässä -tv-sarjaa ja avasi ainutlaatuisen Ravintola Pöydän Helsingin Punavuoreen huhti–toukokuun ajaksi. Valion tavoitteena on herättää yhdessä syömisen perinne henkiin nuorten keskuudessa. Ohjelman kuusi jaksoa löytyvät nyt Ruutu-palvelusta, ja ne nähdään myös Nelosella elokuussa. 

”Branded content -ohjelmat ovat yksi uusi keino tuoda oma viesti näyttävästi esiin laadukkaiden sisältöjen avulla. Yllätys yhdessä pöydässä -sarjan lisäksi Nelosella ja Ruudussa nähdään kesän aikana Tankkaustarinat-realitysarja, joka kertoo ABC-liikennemyymälöiden asiakkaista ja arjesta”, Senior Consept Designer Antti Pehkonen Sanoma Media Finlandista kertoo.     

Yllätys Yhdessä Pöydässä sarjassa huippukokki Teemu Laurell yllättää ystäväporukoita ja luotsaa heitä yhdessä syömisen ja ruoanlaiton iloihin. Ohjelman kuudessa jaksossa kohdataan mielettömiä porukoita, jotka todella ansaitsevat illallisen yhdessä pöydässä. Jokaisessa jaksossa nähdään myös yllätysvieras, joka saattaa olla esimerkiksi porukan suosikkiesiintyjä tai ulkomaille muuttanut ystävä.

Sanoma oli mukana kampanjan rakentamisessa alusta asti yhteistyössä Valion, mainostoimisto Bob the Robotin, mediatoimisto Dagmarin ja tuotantoyhtiö Endemol Shine Finlandin kanssa.   

”Valio on rohkea edelläkävijä markkinoinnissa: he käyttävät nuoremman kohderyhmän tavoitteluun oivaltavia keinoja. Valiolaisten kanssa on kiva tehdä töitä, sillä he haastavat meitä jatkuvasti.  Yhteistyö myös Valion käyttämien toimistojen kanssa on avointa ja suoraa. Ideoimme ja suunnittelemme kampanjoita aidosti yhdessä pöydässä”, Antti Pehkonen ja Valion asiakkuudesta vastaava Client Manager Merja Klemola kertovat.     

Haku sekä tv-ohjelmaan että ravintola Pöydän kattauksiin käynnistyi Sanoman radioiden, digin ja datakohdennuksen kautta.  Rekrytointi onnistui todella hyvin: ohjelmaan haki 240 ystäväporukkaa ja ravintola Pöydän kattauksista oli kiinnostunut yli tuhat hakijaa.

”Nuoret aikuiset ovat tutkimusten mukaan haastava kohderyhmä isoille brändeille, myös Valiolle. Nuori kohderyhmä kaipaa brändeiltä tekoja ja ongelmien ratkaisua. Tutkimuksen avulla tunnistimme, että nuorten ruokailukumppanina on usein kännykkä tai läppäri. Ja vaikka olisi mukava laittaa  ruokaa ja syödä yhdessä, saattaa olla korkea kynnys kutsua kavereita kylään eikä sellaiseen ole tilaa pienissä kaupunkiasunnoissa. Halusimme viestiä yhdessä pöydässä vietetyn ajan arvosta. Siksi avasimme pop-up-ravintolan ja kuvasimme ravintolassa Yllätys yhdessä pöydässä -sarjan”, Valion markkinointipäällikkö Outi Lindberg kertoo.

”Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut todella hyvin ja mutkattomasti. Teimme tv-sarjaprojektia yhdessä hyvässä hengessä, ja kaikkien näkemykset ja kommentit olivat arvokkaita. Lisäksi yhdessä työskentely oli tosi kivaa!”, Lindberg jatkaa. 

Yllätys yhdessä pöydässä Outi Lindberg

Kuusiosaisessa Yllätys yhdessä pöydässä -sarjassa koetaan suuria tunteita ja koskettavia hetkiä. 

Katso jaksot Ruudusta >

Tutustu ohjelmayhteistyön vaihtoehtoihin >

Yllätys yhdessä pöydässä vieraskirja

Kuvat:
Antti Pehkonen, Outi Lindberg ja Merja Klemola
Outi Lindberg
Ravintola Pöydän vieraskirja

*Kantar TNS Oy, TNS Mind Ruoka 2018 -tutkimus