Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Sanoma tutki: Audiopalvelujen käyttö kasvaa – radio isoin, eniten suosiotaan ovat lisänneet podcast-palvelut ja äänikirjat

Radio-ohjelmien kuuntelu lähetysaikaan on ylivoimaisesti suosituin audion muoto, selviää Sanoman Audio nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksesta. Audiopalveluiden yleistyvä käyttö ei ole juurikaan vähentänyt radiosisältöjen kuuntelua, vaan audiosisältöjen parissa vietetty aika on kokonaisuudessaan lisääntynyt. Podcastien ja äänikirjojen käyttö on kasvanut eniten.
Parisuhdekriisi podcast
14.6.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Suomalaiset käyttävät keskimäärin kolmea audiopalvelua. Nelonen Median Supla on tutkimuksen mukaan ensimmäisenä mieleen tuleva radio- ja podcast-palvelu. Suplan asema on erityisen vahva alle 45-vuotiaiden vastaajien keskuudessa, joista noin neljännes on Suplan käyttäjiä.              

”Podcastit ovat todellakin löytäneet paikkansa Suomen mediakentässä. Suplan sovellus on ladattu jo lähes 600 000 kertaa, ja kuukausittain palvelua sovelluksilla ja verkkosivulla käyttää yli 550 000 eri kuulijaa”, Suplasta vastaava sisältöjohtaja Johannes Saukko Nelonen Mediasta kertoo.

77 prosenttia tutkimuksen vastaajista kuuntelee radiota ohjelmien lähetysaikaan, mikä on ylivoimaisesti suosituin audion kulutuksen muoto. Suoran lähetyksen lisäksi radiosisältöjä kuunnellaan runsaasti ja kasvavassa määrin tallenteina radio- ja podcast-palveluiden kautta. Podcastien ja radiosisältöjen kulutus tallenteina yleistyy alle 25-vuotiaiden parissa nopeimmin. Noin viidennes suomalaisista kuuntelee podcasteja viikoittain, 25−44-vuotiaista noin neljännes (KRT helmi-, maalis- ja huhtikuun 2019 keskiarvo).

Musiikki ja uutiset ovat tutkimuksen mukaan suosituinta radiosisältöä lähetysaikaan. Radio- ja podcast -palveluista seurataan eniten dokumentteja ja asiaohjelmia, viihdeohjelmia sekä radio-ohjelmia tallenteina.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten audiopalvelujen käyttöä sekä käyttötapoja. Kohderyhmänä olivat 15−69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimus toteutettiin TNS Forum -vastaajakannassa, josta poimittiin edustava otos 15−69-vuotiaista suomalaisista. Vastaajia oli yhteensä 1 021. Data painotettiin vastaamaan kyseistä väestönosaa sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy Sanoma Media Finlandin toimeksiannosta maalis-huhtikuussa 2019.

Tagit

Audio & radio Tutkittua
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland