Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kriisi on myös mahdollisuus

Luovuuden ja sinnikkyyden lisäksi tarvitaan myös asennetta, Sanoman myyntijohtaja Stinde Mäkinen kirjoittaa.
Stinde Mäkinen
6.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Korona iski Suomeen 7 viikkoa sitten. Näiden viikkojen aikana olemme tiimini kanssa tavanneet Teamsin välityksellä lukuisia suomalaisia markkinoijia. Uskon, että olemme näiden tapaamisten ansiosta pystyneet määrittämään aika hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä suomalaisten markkinoijien mielessä liikkuu. Tilanne, johon yllättäen jouduimme, on kaikille uusi. Huoli terveydestä, taloudesta sekä omasta ja läheisten tulevaisuudesta täytti ajatuksemme ja epävarmuus valtasi mielemme. Miten tästä selviämme vai selviämmekö? Kriisin suorat ja välilliset vaikutukset ovat tuntuvat. Jotkut yritykset tulevat tästä ulos vahvoina ja toiset heikkoina. Jouduin itsekin omassa työssäni Sanoman myyntijohtajana ensimmäistä kertaa tilanteisiin, joissa itselläni ei ollut mitään hajua, mitä kannattaisi tehdä.  Ensimmäiset viikot menivät suoraan sanoen sumussa.  

Opimme kuitenkin nopeasti, että kriisi on samalla myös mahdollisuus. Toiveikkuus ja sisukkuus nousivat pintaan ja tunnelin päässä alkoi näkyä valoa. Kriisi pakotti luovuuteen, kun vanha malli ei enää toiminut. Yhteistä lähes jokaiselle asiakkaallemme on tavoitteiden uudelleen määrittely. Siinä missä vielä pari kuukautta sitten haettiin kasvua, nyt haetaan keinoa selviytyä. Hasan&partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruolan jo ennen koronaepidemiaa lausumat sanat ”luovuus pelastaa tämän maan” saivat uutta syvyyttä ja uuden merkityksen. Jo tässä vaiheessa on selvää, että yritykset, jotka pystyvät poikkeustilan aikana osoittamaan luovuutta ja sinnikkyyttä menestyvät kriisin jälkeen. Kuka tahansa lamaantuu, jos ei osaa päästää irti ja jää jumiin vanhoihin toimintatapoihin – oli kyse sitten markkinoinnista tai muusta liiketoiminnan osa-alueesta. Sitä Suomea, joka oli aikana ennen koronaa, ei tule olemaan. Siirrymme uuteen aikaan. Uskon, että koronaepidemian vaikutus arvo- ja asennemaailmaamme on merkittävä.  Lamaantumista en soisi kenellekään. Rohkaisen nyt viimeistään avaamaan silmät ja toteamaan, että vanhat lainalaisuudet eivät tässä hetkessä toimi. Luovuuden ja sinnikkyyden lisäksi tarvitaan myös asennetta.  

Olemme varmasti jokainen oppineet hieman enemmän itsestämme. Muutoksen suuruus jää nähtäväksi. Itse toivoisin, että toisistamme välittäminen niin yksilö- kuin yritystasolla jäisi ohjaamaan toimintaamme pysyvästi. Tämä välittäminen näkyy nyt arjessamme. Pienet sankariteot jäävät muistoihimme, isoista puhumattakaan. Sama tapahtuu myös kuluttajien sydämissä. Ne yritykset, jotka nyt osoittavat välittävänsä kuluttajista, saavat nostetta brändilleen. Monella toimialalla on nyt kyse arvojohtajuudesta.   

Tämän kriisin erottaa aikaisemmista kriiseistä epätietoisuus sen kestosta. Emme tiedä, kuinka kauan joudumme elämään poikkeustilassa. Tarvitsemme sydämen lisäksi myös hermoja. Toimenpiteiden priorisoiminen on hankalaa, kun näkymä edes kuukauden päähän on epäselvä. Kaikkea ei ole pakko muuttaa, mutta aika paljon pitää. Kriisin keskellä kumppanuuden arvo punnitaan. Tunnen kiitollisuutta tiedostaessani, että olemme pystyneet auttamaan jo nyt monia yrityksiä. Tätä työtä jatkamme. Jo aikana ennen koronaa tärkein tehtävämme oli auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Samalla tiellä olemme edelleen. Suunta on lähemmäs asiakasta. Tiedämme jo, että yhdellekään markkinoijalle koronan kasvattamat medianseurantaluvut eivät ole syy mainostaa. Niinpä pohdimme yhdessä, mitä ja ennen kaikkea miten kunkin markkinoijan olisi tässä hetkessä hyvä viestiä asiakkailleen.  Asiakkailleen, jotka haluaisivat nyt auttaa yrityksiä. Jos vaan tietäisivät miten.   

Emme myöskään tiedä, miten rajoitusten purkaminen vaikuttaa kuluttajiin. Ryntäävätkö he baareihin ja shoppailemaan kuin varsat kevätlaitumelle vai ovatko varovaisuus ja fyysisen etäisyyden pitäminen tulleet jäädäkseen? Jotain siltä väliltä varmaan. Itse kaipaan kovasti aitoja tapaamisia. Teamsissa hoidetuissa duunipalavereissa asiat tulee hoidettua, mutta jotain jää puuttumaan. Fiilis ei vaan ole sama kuin silloin, kun ollaan samassa tilassa fyysisesti.  

Tulevaisuutemme ratkaisee se, miten nyt reagoimme. Pitäkäämme talouden pyörät pyörimässä markkinoinnilla, sillä kysynnän luominen on markkinoinnin tärkein tehtävä. Voimme pelastaa tämän maan vain pitämällä kysyntää yllä. Nyt on nähty mitä taloudelle merkitsee, kun sekä kysyntä että tarjonta loppuvat samaan aikaan. Se näky ei ole kaunis kenenkään silmin. Olkaamme siis rohkeita. Olkaamme siis luovia. Turvaudutaan toisiimme ja rakennetaan yhdessä parempi tulevaisuus. Tästä noustaan vain yhteistyöllä.   

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland