Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mainonta ja viestintä työnantajakuvan rakentamisessa

Työnantajamielikuvan kehittäminen on muutakin kuin rekrymainontaa avoimiin työpaikkoihin. Jokaisella yrityksellä on brändi, yrityskulttuuri, arvot ja visio. Entiset, nykyiset ja tulevat työntekijät luovat mielikuvaa yrityksestä työnantajana perustuen kaikkeen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään ja markkinointiin.
21.9.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Työnantajamielikuva tai työnantajakuva, työnantajabrändi (englanniksi employer brand, EB), tarkoittaa yrityksen mielikuvaa sen työntekijöiden – niin potentiaalisten kuin nykyistenkin – keskuudessa. 

Työnantajamielikuva perustuu yrityksen sisäiseen toimintaan ja ulkoiseen viestintään. Siihen siis vaikuttavat nykyisten ja entisten työntekijöiden kokemukset yrityksestä, sekä kaikki mainonta ja viestintä, joita mahdolliset tulevaisuuden työntekijät kohtaavat. 

Koostimme tähän artikkeliin ajatuksia miten työnantajakuvaa kehitetään ja  rakennetaan pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti. Kerromme myös miten yrityksestä viestitään työnantajana niin, että tarina on sekä tosi että kiinnostava. Annamme myös vinkkejä  rekrymarkkinointiin ja  hakijamainontaan.

Jos aikasi on kortilla, voit hypätä alla olevista linkeistä suoraan kiinnostavimpaan aiheeseen.

  • Työnantajakuva ja muuttuva työelämä – miksi työnantajabrändiin kannattaa panostaa?
  • Sisäinen työnantajakuva perustuu työntekijäkokemukseen
  • Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä työtä
  • Työnantajamielikuvan rakennuspalikat - näin sen teet
  • Työnantajabrändin kehittäminen ja rekrytointimainonta
  • Employer branding -viestinnän ja mainonnan sisällöt – panosta näihin
  • Muistilista työnantajamainonnan ja työnantajamielikuvan kehittämiseen

Työnantajakuva ja muuttuva työelämä – miksi työnantajabrändiin kannattaa panostaa?

Kilpailu hyvistä työnhakijoista on kaikilla toimialoilla varsin aktiivista, ja kisa tulee ennusteiden mukaan kiristymään vielä entisestään. Samaan aikaan monella alalla kärsitään suoranaisesta työvoimapulasta. 

Myös työnhakijoiden tarpeet ja vaatimukset ovat muuttuneet. Sopivan position lisäksi myös työnantajan on oltava houkutteleva ja kiinnostava. 

Yrityksen arvoja vastaava, kiinnostava työnantajamielikuva auttaa erottautumaan kilpailijoista työnhakumarkkinoilla ja vastaamaan avoimuuden vaatimuksiin. 

Työnantajamielikuvan rakentaminen on myös investointi yrityksen tulevaisuuteen. Kattava ja positiivinen työnantajabrändi tekee yrityksestä kiinnostavan myös tulevaisuudessa tarvittavien työntekijöiden silmissä. 

Sisäinen työnantajakuva perustuu työntekijäkokemukseen

Työntekijäkokemus on yksi työnantajakuvan tärkeimpiä rakennusaineita – kuten minkä tahansa brändin, tulee työnantajabrändinkin perustua todellisuuteen. 

Kun yrityksen arki on toimivaa ja esimerkiksi työn ja vapaa-ajan suhde on tasapainossa, on siitä viestiminen varsin tehokas ja toimiva tapa rakentaa työnantajamielikuvaa. Kun nykyiset työntekijät ovat mukana viestinnässä, kasvaa heidän sitoutumisensa työnantajaan. 

Sisäinen kuva on myös tärkeä ulkoisen viestinnän tuki. Paraskaan EB-kampanja ei lennä, jos sen viestit eivät vastaa todellisuutta yrityksen arjessa. Kuten mikä tahansa brändi tai mielikuva, perustuu hyvä työnantajabrändikin todellisuuteen ja siitä viestimiseen – ei toisinpäin. 

Lue lisää: VASEKin ja Vaasan kaupungin natiivikampanja HS.fi:ssä kertoi työllistymismahdollisuuksista vaasalaisissa yrityksissä

Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä työtä

Työnantajabrändin rakentaminen ja kehittäminen on tietoista, pitkäjänteistä työtä, johon yrityksessä kannattaa investoida. Hyvä työnantajakuva varmistaa, että yritys saa avoimiin tehtäviinsä parhaat hakijat, ja että yrityksessä töissä olevat kokevat ylpeyttä ja sitoutumista työnantajaansa kohtaan. 

Työnantajamielikuvan kehittämistä kannattaa ajatella samalla tavoin kuin muutakin brändimainontaa: se vahvistaa kaikkea yrityksen tekemää taktista viestintää – tässä tapauksessa siis jokaisen avoimen työpaikan rekrytointikampanjaa.

Lue lisää: Espoon kaupunki kokeili innovatiivisia keinoja rekrytointiin

Työnantajamielikuvan rakennuspalikat – näin sen teet

Työnantajabrändin rakentamisen voi tiivistää neljään askeleeseen. 

1. Rakenna työnantajabrändillesi kestävä perusta

Kuten edellä on jo todettu, on todellisuus kestävän brändin kulmakivi, eikä työnantajabrändin rakentaminen ole poikkeus. Varmista siksi, että perusasiat ovat kunnossa, ennen kuin alat viestiä niistä suunnitelmallisesti ulospäin. 

Tunnista yrityksesi vahvuudet työnantajana ja mieti, mikä erottaa yrityksesi kilpailijoista – nimenomaan työntekijöiden näkökulmasta. Pyydä näkemykstä yrityksen eri osastoilta ja varmista, että kotipesä on kunnossa. 

2. Tunnista kohderyhmäsi ja selvitä, mikä on heille tärkeää

Millaisia työntekijöitä yrityksesi tarvitsee, ja millaisia asioita he arvostavat työnantajaltaan? Erilaisiin positioihin sopivat taustoiltaan erilaiset ja eri ikäiset hakijat. Monissa positioissa kilpailu työntekijöistä on myös kansainvälistä. 

Selvitä siis, mikä on juuri tavoittelemillesi hakijoille merkityksellistä, ja rakenna tavoitemielikuvasi sen pohjalta. Peilaa kohderyhmillesi tärkeitä asioita ja viestejä myös nykyisten työntekijöiden mielikuvaan yrityksestä. 

Gen X, Milleniaalit & Gen Z työelämässä

 

Suhtautuminen
organisaatioon / yritykseen

Suhde auktoriteetteihin

Tapa työskennellä

Muita huomioita

GEN X
~1965–1979

  • Uskollisia esihenkilölle

  • Ylittävät odotukset

  • Työ kuitenkin vain yksi osa heitä

  • Auktoriteetti itsessään ei tee vaikutusta, osaamista ja taitoja kunnioitetaan

  • ”Kerro mitä voit tehdä hyväkseni”

  • Joustavia

  • Haluavat muuttaa sääntöjä

  • Muutos = mahdollisuus

  • Työpaikan saaminen jo itsessään saavutus

  • Työskentely kohti selkeää tavoitetta ja maalia

MILLENIAALIT
~1980–1994

  • Uskollisia työkavereille

  • Odottavat tasa-arvoista kohtelua

  • Ura on keino ansaita arvostusta ja antaa oma panoksensa kokonaisuuteen

  • Arvostavat henkilöitä jotka todistavat osaamisensa ja pätevyyden

  • “Kerro mitä voit tehdä minulle juuri nyt”

  • Mukautuva tapa työskennellä

  • Haluavat luoda säännöt

  • Muutos = edistys/ parannus

  • 2-5 vuoden syklisyys työpaikoissa

  • CV:n merkitys korostuu – mikä näyttää hyvältä CV:ssä?

  • Innovaatiokeskeisiä esim. Etsivät keinoja olla tehokaampia

GEN Z
~1995–2012

  • Uskollisia kokemuksille

  • Panostavat uraan ja näkevät sen keinona kasvaa ja kehittyä

  • Noudattavat ohjeita mutta haluavat osallistua ja vaikuttaa, olla osa prosessia

  • Johtajien ei tulisi käydä yksisuuntaisia keskusteluja heidän kanssaan

  • Ketterä tapa työskennellä

  • Haluavat tasapuoliset säännöt

  • Muutos = jatkuvaa todellisuutta

  • Työn merkityksellisyys

  • CV keino esittää omaa osaamista & persoonaa

  • Yrityksen arvot

  • Yrittäjyys / Freelance

 

3. Kartoita ja valitse työnantajabrändin rakentamisen tärkeimmät kanavat ja viestit

Työnantajabrändin rakentaminen edellyttää sekä sisäistä että ulkoista viestintää. Selvitä, mitkä ovat tehokkaimmat kanavat kumpaankin, ja millaisia työkaluja haluat viestinnässäsi käyttää. 

Sisäisessä viestinnässä toimivat esimerkiksi tapahtumat, hankkeet ja kilpailut yhdistettynä sisäisissä kanavissa tapahtuvaan viestintään (intra, sähköposti, slack, jne.).

Ulkoisessa viestinnässä voit hyödyntää mainontaa, tapahtumia, rekrysivustoja ja vaikkapa yhteistyötä oppilaitosten kanssa.

4. Toteuta, mittaa ja kehitä

Tee toimenpiteillesi selkeä suunnitelma, jota seuraat. Ja kuten muussakin markkinoinnissa ja brändinrakentamisessa, mittaa työnantajamielikuvan kehittymistä ja suuntaa säännöllisesti. Kehitä viestejä, kanavavalintoja ja toimenpiteitä seurannan tulosten perusteella.

Työnantajabrändin kehittäminen ja rekrytointimainonta

Pitkäjänteinen brändinrakennus kulkee samoja latuja taktisen rekrytointikampanjoinnin kanssa, ja kumpaakin tarvitaan. 
Työnantajabrändiä kannattaa rakentaa kanavissa, joissa tavoitat mahdollisimman suuren määrän potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä (ja miksei nykyisiäkin). 

Tällaisia ovat resurssien mukaan esimerkiksi videomainonta suoratoistopalveluissa ja suurilla verkkosivustoilla (Ruutu.fi, IS.fi, HS.fi ja paikalliset uutismediat), radiomainonta ja printtimainonta. Natiivimainonnan avulla päästät ääneen nykyisiä työntekijöitä ja kerrot laajemmin yrityksesi erottautumistekijöistä ja tarjolla olevista tehtävistä ja haasteista. 

Taktista  hakijamainontaa kannattaa tehdä kohdennetusti sen mukaan, mistä todennäköisimmin tavoitat juuri tähän positioon parhaat hakijat. 

Aktiiviset työnhakijat tavoitetaan työnhakusivustojen kautta. Näitä ovat esimerkiksi Kuntarekry, valtiolle.fi, Oikotie, Jobly.fi (entinen Monster) ja Duunitori. 

Lisäksi potentiaalisia työntekijöitä kannattaa tavoitella esimerkiksi suorahaulla, ja kohdennetulla taktisella mainonnalla.

Employer branding -viestinnän ja mainonnan sisällöt – panosta näihin

Millaisia sisältöjä kannattaa työnantajakuvan rakennuksessa käyttää? Tarinallisia, kiinnostavia, ja erottuvia. 

Mitä paremmin tiedät, mitkä asiat erottavat yrityksesi muista, sitä puhuttelevampaa viestintää ja mainontaa pystyt tekemään. 

Käytä siis hyödyksesi nykyisten työntekijöiden kokemuksia ja tarinoita, ja rakenna viestejä ja kerrontaa näiden pohjalle. Silloin näkökulmat ovat aitoja ja uniikkeja. Erilaiset uratarinat ja kehityspolut, osaajien esiin nostaminen ja rohkeatkin kertomukset toimivat työnantajaviestinnässä parhaiten. 

Vanha viisaus siitä, että ihmiset kiinnostuvat yritysten sijaan ihmisistä, pitää edelleen paikkansa. Ylpeydenaiheita ja yrityksen arvoja voi tuoda esiin sekä työntekijöiden että yritysjohdon suulla sen sijaan, että niistä kertoisi kasvoton organisaatio. 

Näytä mieluummin kuin väitä: näin annat yrityksestäsi selkeän ja kokonaisvaltaisen kuvan. Videot ja natiivimainonta antavat tilaa selkeälle ja pitemmälle kerronnalle, ja niiden avulla voit kertoa yrityksen toiminnasta ja työtehtävistä hyvin konkreettisesti. 

Ole suora, aito, luova ja rohkea. Pyri jättämään tunne- ja muistijälkiä ja herättämään kiinnostusta – älä siis tyydy tavanomaiseen. Vältä kliseisiä tarjouksia näköalapaikasta; kerro mieluummin, mitä juuri tässä positiossa voi oppia ja minkälaisia ongelmia uusi työntekijä pääsee ratkaisemaan. 

Lue lisää: Kainuun pelastuslaitos erottautui videon keinoin

Lue lisää: Oikotie Työpaikat herätti huomiota kekseliäällä radiokampanjalla 

Lue lisää: Mediconsult Oy tavoittaa potentiaaliset työntekijät klikkipohjaisen mainonnan avulla 

Muistilista työnantajamainonnan ja työnantajamielikuvan kehittämiseen

Oli lähtötilanteesi mikä tahansa, kannattaa työnantajamielikuvan suunnitelmallinen rakentaminen aloittaa viimeistään nyt. 

Tämän muistilistan avulla teet sen kestävästi ja kiinnostavasti:

  • Muista molemmat tasot: pitkäjänteinen työnantajakuvan rakentaminen ja kehittäminen sekä aikaan sidottu,  avoimiin työpaikkoihin liittyvä rekrymainonta.
     

  • Sitouta yrityksen johto: varmista, että tavoitemielikuva on yhteinen kaikkialla yrityksessä, ja että kaikki sitoutuvat toimimaan sen eteen.
     

  • Tunne yrityksesi työntekijäkokemus, jotta viestit ovat linjassa päivittäisen arjen ja todellisuuden kanssa.
     

  • Huolehdi hakijakokemuksesta. Mihin kiinnostuneet ohjataan, millaisen viestin he näkevät, miten he pääsevät hakemaan avoimia paikkoja ja miten kiinnostuneille vastataan. Ole valmis myös kehittämään rekrytointiprosessia tarvittaessa!
     

  • Suunnittele ja mittaa. Onnistunut rekrymainonta edellyttää tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittämistä sekä kampanjoiden seurantaa, mittaamista ja kehittämistä. 
     

  • Pidä nykyiset työntekijät mukana rekryviestinnässäsi: osallista heitä mukaan kampanjoihin, ja huolehdi siitä, että tieto avoimista paikoista ja kampanjoista kulkee yrityksessä sisäisesti. 

Haluatko ideoita ja apua työnantajamielikuvan kehittämiseen tai seuraavaan rekrytointikampanjaasi? 

Ota yhteyttä

Tagit

Työnantajamielikuva
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland