Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Espoo kokeili innovatiivisia keinoja rekrytointiin

Natiiviartikkeleilla haettiin elinvoimajohtajaa ja sosiaalityöntekijöitä erinomaisin tuloksin – ”Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä.”
Case Espoo artikkelikuva
8.2.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Natiiviartikkelilla tavoiteltiin parhaita mahdollisia hakijoita

Espoon kaupungin organisaatioon perustettiin viime keväänä elinvoimajohtajan virka ja kokonaan uusi elinvoiman tulosalue.  Rekrytoinnin tueksi haluttiin ottaa erilainen, artikkelinomainen lähestymistapa, joten keinoksi valikoitui natiiviartikkeli HS.fi:ssä. 

”Loimme uutta ja tavoitteenamme oli saada verkostoitunut henkilö vetämään tätä yksikköä. Natiiviartikkeli toimi samanaikaisesti myös tiedotuskanavana kuntalaisille”, kertoo Espoon kaupungin johtava rekrytointiasiantuntija Paula Åkerlund.

Espoon kaupungin elinvoimajohtajan haku oli vaativa rekrytointi, johon haluttiin parhaat mahdolliset hakijat. Kiinnostusta asiaan haluttiin herättää oikeassa mediaympäristössä. 

Sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa haluttiin tuoda esille Espoon kaupungin vahvuuksia työnantajana ja tehdä Espoon kaupunki houkuttelevaksi vaihtoehdoksi työnantajana.

Mediaympäristö osui nappiin

Haut toteutettiin kahtena erillisenä natiivikampanjana HS.fi:ssä. Espoon kaupungin elinvoimajohtajan natiiviartikkeli näkyi HS etusivulla 6.─7.5. ja 9.5. ja seitsemän päivän ajan HS Visiossa.  

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä toi artikkeliin vaikuttavuutta omilla kasvoillaan, ja artikkeli linkittyi itse hakuun. Mäkelä kertoi artikkelissa, mihin suuntaan Espoota viedään, mikä toimi kiinnostuksen herättäjänä niin kuntalaisten ja kuin potentiaalisten hakijoiden keskuudessa.

Natiivikampanjalla oli kaksi kärkeä: rekrytointi ja uutisointi.

”Artikkelinomainen lähestymistapa toimi uutisen tavoin. Mediaympäristö osui täysin nappiin ja oli oikea tähän rekrytointiin. Kun olimme valtakunnan päämediassa, saimme hyvin huomiota ja hyviä hakijoita.”

Åkerlund pitää tärkeänä sitä, että kampanjan tuloksista saadaan tutkittua dataa, eikä onnistumista tarvitse päätellä vain hakijamäärän perusteella.

Natiiviartikkelista saatiin niin hyviä kokemuksia, että se oli helppo valinta myös toiseen rekrytointiin, uusien sosiaalityöntekijöiden hakuun.

”Sosiaalityöntekijöitä on ollut jo pitkään erittäin haastavaa rekrytoida”, kertoo johtava rekrytointiasiantuntija Ronja Kauppinen.  

Sosiaalityötä koskenut natiiviartikkeli oli HS.fi etusivulla14. ─15.10. ja HS Hyvinvointi -osiossa seitsemän päivän ajan.  

”Artikkeliin valittiin näkökulmaksi se, että korona-aikana on puhuttu terveyspalvelujen kuormittumisesta, mutta sosiaalialan puolesta ei niinkään. Sosiaalialalla on tärkeä rooli pandemiaa seuraavan jälleenrakennuksen aikana.” 

Koska artikkeli ei liittynyt yksittäiseen hakuun, sen vaikutusta hakijamääriin on vaikea arvioida. Artikkelista tullut palaute oli kuitenkin erittäin hyvää, ja lukijamäärä ylitti HS.fi:n keskimääräiset vertailuluvut.  

Case Espoo kollaasi

Elinvoimajohtajan hakua koskenut natiiviartikkeli toimi HS.fi:ssä erittäin hyvin. Lukijoita oli reilusti yli keskiarvon. Artikkeli keräsi yhteensä yli 9 500 sivunäyttöä ja yli 6 500 kävijää. Lukuajat olivat melko pitkät, eli artikkelin parissa oli viihdytty hyvin. Artikkelin lukijoista enemmistö oli miehiä. Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 35–44-vuotiaat lukijat.

Sosiaalityötä koskeneella artikkelilla tavoitettiin hyvin lukijoita ja sivulatausmäärä oli hieman keskimääräisiä vertailulukuja korkeampi. Myös lukuajat olivat keskimääräisten lukujen mukaiset, eli sisällön parissa on viihdytty hyvin.

Sivunäyttöjä kertyi yli 8 300 ja kävijöitä 5 300. Artikkeli tavoitti hyvin tasaisesti sekä nais- että mieslukijoita. Lukijoiden ikäprofiilissa korostuivat selkeästi 35–44-vuotiaat.

Näiden kahden artikkelin kohderyhmät olivat erilaiset, mutta Åkerlundin ja Kauppisen mukaan natiiviartikkeli sopii hyvin molempiin käyttötarkoituksiin. 

”Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä. Sanoman kanssa voi olla aina huoletta, tiedämme mitä saamme. Arvostamme yhden luukun palvelua ja sitä, että saamme natiiviartikkelien tuotannon avaimet käteen -periaatteella. Yksikkömme kautta kulkee vuodessa noin 4000 rekrytointia, joten meillä ei riitä resurssit siihen, että alkaisimme itse tekemään haastatteluja ja ostamaan erikseen mediatilaa. Sanomalta saamme laadukasta tuotantoa, ja kaikki pelaa”, Paula Åkerlund kiittää.  

Myös Ronja Kauppinen on tyytyväinen prosessin helppouteen. 

”Kaikki käytännön asiat sujuivat hyvin. Alkupalaverin sain selkeän käsikirjoituksen siitä, sitä seuraavaksi tapahtuu. Itselleni jäi tehtäväksi vain hoitaa haastateltavat oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja viestiä heille suunnitelmista.”

Åkerlund ja Kauppinen ovat tyytyväisiä siihen, että Sanoman monipuolisen sisältövalikoiman kautta on mahdollista tavoittaa lähes jokainen suomalainen.

”Kokeilemme koko ajan uusi keinoja, ja ihan varmasti käytämme natiivia vielä uudelleen.”

Kuva: Natiiviartikkelin haastattelussa olivat sosiaalityöntekijät Jan-Erik Lunden ja Miika Salli sekä Espoon kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja Mari Ahlström.

Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä. Sanomalta saamme laadukasta tuotantoa, ja kaikki pelaa.

Paula Åkerlund
Espoon kaupunki
Johtava rekrytointiasiantuntija

Tagit

Työnantajamielikuva Natiivimainonta Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

    Julkaistu
    25.6.2025
    Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland