Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Espoo kokeili innovatiivisia keinoja rekrytointiin

Natiiviartikkeleilla haettiin elinvoimajohtajaa ja sosiaalityöntekijöitä erinomaisin tuloksin – ”Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä.”
Case Espoo artikkelikuva
8.2.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Työnantajamielikuva Natiivimainonta Uutismedia

Tavoite

Espoon kaupungin organisaatioon perustettiin viime keväänä elinvoimajohtajan virka ja kokonaan uusi elinvoiman tulosalue.  Rekrytoinnin tueksi haluttiin ottaa erilainen, artikkelinomainen lähestymistapa, joten keinoksi valikoitui natiiviartikkeli HS.fi:ssä. 

”Loimme uutta ja tavoitteenamme oli saada verkostoitunut henkilö vetämään tätä yksikköä. Natiiviartikkeli toimi samanaikaisesti myös tiedotuskanavana kuntalaisille”, kertoo Espoon kaupungin johtava rekrytointiasiantuntija Paula Åkerlund.

Espoon kaupungin elinvoimajohtajan haku oli vaativa rekrytointi, johon haluttiin parhaat mahdolliset hakijat. Kiinnostusta asiaan haluttiin herättää oikeassa mediaympäristössä. 

Sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa haluttiin tuoda esille Espoon kaupungin vahvuuksia työnantajana ja tehdä Espoon kaupunki houkuttelevaksi vaihtoehdoksi työnantajana.

Ratkaisu

Haut toteutettiin kahtena erillisenä natiivikampanjana HS.fi:ssä. Espoon kaupungin elinvoimajohtajan natiiviartikkeli näkyi HS etusivulla 6.─7.5. ja 9.5. ja seitsemän päivän ajan HS Visiossa.  

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä toi artikkeliin vaikuttavuutta omilla kasvoillaan, ja artikkeli linkittyi itse hakuun. Mäkelä kertoi artikkelissa, mihin suuntaan Espoota viedään, mikä toimi kiinnostuksen herättäjänä niin kuntalaisten ja kuin potentiaalisten hakijoiden keskuudessa.

Natiivikampanjalla oli kaksi kärkeä: rekrytointi ja uutisointi.

”Artikkelinomainen lähestymistapa toimi uutisen tavoin. Mediaympäristö osui täysin nappiin ja oli oikea tähän rekrytointiin. Kun olimme valtakunnan päämediassa, saimme hyvin huomiota ja hyviä hakijoita.”

Åkerlund pitää tärkeänä sitä, että kampanjan tuloksista saadaan tutkittua dataa, eikä onnistumista tarvitse päätellä vain hakijamäärän perusteella.

Natiiviartikkelista saatiin niin hyviä kokemuksia, että se oli helppo valinta myös toiseen rekrytointiin, uusien sosiaalityöntekijöiden hakuun.

”Sosiaalityöntekijöitä on ollut jo pitkään erittäin haastavaa rekrytoida”, kertoo johtava rekrytointiasiantuntija Ronja Kauppinen.  

Sosiaalityötä koskenut natiiviartikkeli oli HS.fi etusivulla14. ─15.10. ja HS Hyvinvointi -osiossa seitsemän päivän ajan.  

”Artikkeliin valittiin näkökulmaksi se, että korona-aikana on puhuttu terveyspalvelujen kuormittumisesta, mutta sosiaalialan puolesta ei niinkään. Sosiaalialalla on tärkeä rooli pandemiaa seuraavan jälleenrakennuksen aikana.” 

Koska artikkeli ei liittynyt yksittäiseen hakuun, sen vaikutusta hakijamääriin on vaikea arvioida. Artikkelista tullut palaute oli kuitenkin erittäin hyvää, ja lukijamäärä ylitti HS.fi:n keskimääräiset vertailuluvut.  

Case Espoo kollaasi

Elinvoimajohtajan hakua koskenut natiiviartikkeli toimi HS.fi:ssä erittäin hyvin. Lukijoita oli reilusti yli keskiarvon. Artikkeli keräsi yhteensä yli 9 500 sivunäyttöä ja yli 6 500 kävijää. Lukuajat olivat melko pitkät, eli artikkelin parissa oli viihdytty hyvin. Artikkelin lukijoista enemmistö oli miehiä. Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 35–44-vuotiaat lukijat.

Sosiaalityötä koskeneella artikkelilla tavoitettiin hyvin lukijoita ja sivulatausmäärä oli hieman keskimääräisiä vertailulukuja korkeampi. Myös lukuajat olivat keskimääräisten lukujen mukaiset, eli sisällön parissa on viihdytty hyvin.

Sivunäyttöjä kertyi yli 8 300 ja kävijöitä 5 300. Artikkeli tavoitti hyvin tasaisesti sekä nais- että mieslukijoita. Lukijoiden ikäprofiilissa korostuivat selkeästi 35–44-vuotiaat.

Näiden kahden artikkelin kohderyhmät olivat erilaiset, mutta Åkerlundin ja Kauppisen mukaan natiiviartikkeli sopii hyvin molempiin käyttötarkoituksiin. 

”Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä. Sanoman kanssa voi olla aina huoletta, tiedämme mitä saamme. Arvostamme yhden luukun palvelua ja sitä, että saamme natiiviartikkelien tuotannon avaimet käteen -periaatteella. Yksikkömme kautta kulkee vuodessa noin 4000 rekrytointia, joten meillä ei riitä resurssit siihen, että alkaisimme itse tekemään haastatteluja ja ostamaan erikseen mediatilaa. Sanomalta saamme laadukasta tuotantoa, ja kaikki pelaa”, Paula Åkerlund kiittää.  

Myös Ronja Kauppinen on tyytyväinen prosessin helppouteen. 

”Kaikki käytännön asiat sujuivat hyvin. Alkupalaverin sain selkeän käsikirjoituksen siitä, sitä seuraavaksi tapahtuu. Itselleni jäi tehtäväksi vain hoitaa haastateltavat oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja viestiä heille suunnitelmista.”

Åkerlund ja Kauppinen ovat tyytyväisiä siihen, että Sanoman monipuolisen sisältövalikoiman kautta on mahdollista tavoittaa lähes jokainen suomalainen.

”Kokeilemme koko ajan uusi keinoja, ja ihan varmasti käytämme natiivia vielä uudelleen.”

Kuva: Natiiviartikkelin haastattelussa olivat sosiaalityöntekijät Jan-Erik Lunden ja Miika Salli sekä Espoon kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja Mari Ahlström.

Luotettavuus ja laatu ovat HS.fi:n mediaympäristön tärkeitä kärkiä. Sanomalta saamme laadukasta tuotantoa, ja kaikki pelaa.

Paula Åkerlund
Espoon kaupunki
Johtava rekrytointiasiantuntija

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Hammaslääkäriasema Helmiäinen otti Aamulehden natiiviartikkelit avuksi tunnettuuden kasvattamisessa

    Julkaistu
    18.9.2023

    ”Mainontaan laitettu raha on tullut asiakasvirtana moninkertaisesti takaisin”, kertoo Helmiäisen toimitusjohtaja Ville Männistö.

    Lue asiakastarina
  • Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

    Julkaistu
    13.9.2023

    ”Sanoman mediavalikko juuri tälle kohderyhmälle on vaikuttava”, sanoo markkinointipäällikkö Lotta Rechardt DNA:lta.

    Lue asiakastarina
  • Hailian manifesti HS:n etusivulla puhutti ja tavoitti

    Julkaistu
    11.9.2023

    Kannanotto kotimaisen kalaruoan puolesta toi yhteydenottoja, liikennettä verkkosivuille ja runsaasti positiivista palautetta.

    Lue asiakastarina
  • Lempi Kodinhoito nousi monimediallisella kampanjalla alansa tunnetuimpien brändien joukkoon

    Julkaistu
    8.9.2023

    Erottuva tv-, radio-, digi- ja printtikampanja Sanoman medioissa kasvatti reippaasti verkkosivujen kävijämääriä.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin etusivu räjäytti potin – ”Markkinointi on elinehto kunnille”

    Julkaistu
    31.8.2023

    Siikaisten kunnan ilmoitus sai ennennäkemätöntä julkisuutta medioissa ympäri maan.

    Lue asiakastarina
  • Monimediallinen kuntamarkkinoinnin kampanja houkutteli uusia yrittäjiä Savonlinnaan

    Julkaistu
    20.6.2023

    Radiota, tv:tä ja digiä yhdistänyt kampanja toi merkittävän kävijäpiikin Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • DNA:n erikoisartikkeli HS Visiossa keräsi yhdeksänkertaisen kävijämäärän tavoitelukuihin verrattuna

    Julkaistu
    15.3.2023

    DNA julkaisi Teknologiatrendit-raporttinsa joulukuussa kuudennen kerran. Raportin ympärille tuotetaan vuosittain erilaisia aktivoivia sisältöjä, artikkeleita, videomateriaalia ja somemarkkinointia. Tänä vuonna kokeiltiin ensimmäistä kertaa erikoisartikkelia HS Visiossa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

    Julkaistu
    7.3.2023

    Natiiviartikkelit ohjasivat urheilijatarinoiden pariin ja toivat Taksi Helsingin ja Tahdon brändiviestit selkeinä esiin.

    Lue asiakastarina
  • Mainos Porilaisessa sai Pyöräpajan puhelimet soimaan

    Julkaistu
    7.3.2023

    Pormestarinluodon asukasyhdistyksen Pyöräpaja sai vauhtia toimintaansa lehtimainoksilla Porilaisessa. Mainoksiin käytetty investointi kuittautui nopeasti takaisin ja pajalle tärkeitä pyörälahjoituksia tehtiin ennätysmääriä.

    Lue asiakastarina
    pormestarinluodon_artikkelikuva.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland