Oikotie Työpaikat herätti huomiota kekseliäällä kampanjalla

Tarjolle unelmien kesätyöpaikka
Oikotie Työpaikkojen keskeinen tavoite on nostaa kävijäliikennettä sivustolleen. Haasteeseen päätettiin vastata radiopromootiolla.
Syntyi idea, joka hyödyttäisi samanaikaisesti sekä Oikotietä että Radio Suomipoppia.
Kanavalla oli kesäksi suunnitteilla erikoisohjelma, kun vakiojuontajat olisivat kesälomalla. Juho Keskitalo siirtyisi kesätöihin Suomipopin iltapäivään ja hänen seurakseen studioon kutsuttaisiin nimekkäitä kesätähtiä.
Mutta miksei samalla tarjottaisi jollekin onnekkaalle kuuntelijalle unelmien kesätyöpaikkaa radiojuontajana?
Kampanjan idea rakennettiin rekrytoinnin ympärille
Kampanjan idea rakennettiin tämän rekrytointiprosessin ympärille, sillä samalla haluttiin nostaa Oikotien tarjoama palvelu tekemisen keskiöön.
”Ensisijaisena tavoitteenamme oli lisätä kävijöitä palveluumme. Kampanja tuki meitä myös brändimielikuvallisesti ja oli jotain uutta, jota emme vielä ole kokeilleet. Haluamme kasvattaa top-of-mind-asemaamme ja pysyä kuluttajien mielessä”, kertoo Schibsted Suomen markkinointijohtaja Kati Saarela.
”Ilmoitus selkeästi toimi ja kiinnosti kävijöitä. Kesätähden pesti oli erilainen tapa päästä testaamaan, olisiko radiojuontajan työ itselle sopiva”, toteaa Campaign and Performance Manager Suvi Airaksinen.
Suomipopin taajuudella oli kilpailu, jolla ohjattiin kuuntelijoita Oikotie Työpaikkojen sivustolle luotuun työtehtävän hakulomakkeeseen.
Radiojuontajaksi ei tunnetusti ole helppo päästä, joten kyseessä oli taatusti ainutlaatuinen palkinto: mahdollisuus juontaa Suomipopin iltapäivää yhdessä Juhon kanssa.

Kesätähden haku saavutti huikean kävijäennätyksen
Kampanjasta tuli huikea menestys. Kesätähden hakulomakkeeseen kävi kampanjan aikana tutustumassa yhteensä 64 870 kävijää, joka on Oikotien kaikkien aikojen ennätys millekään työpaikkahakemukselle!
Koska tavoite oli saada sivustolle kävijöitä, tämä voidaan varmasti laskea varsin väkeväksi onnistumiseksi.
Hakemuksia kertyi lopulta 673 kpl, joista tehtävään valikoitui onnekas ja lupsakka Anu.
Poikkeuksellinen kampanja synnytti maksetun median lisäksi huomattavan määrän ansaittua mediaa. Sosiaalisen median lisäksi esimerkiksi Iltalehti ja Keski-Uusimaa -lehdet kirjoittivat artikkelit poikkeuksellisesta kampanjasta.
Kun sekä asiakas että juontajat olivat kampanjaan erittäin tyytyväisiä, on yleensä onnistuttu. Keskitalo kertoi, että tuntemattomat kyselivät häneltä kaduilla, onko kesätähti jo löytynyt.
”Tämä oli poikkeuksellisen hyvin toiminut kampanja, joka innosti ja puhututti ihmisiä”, juontaja kiteyttää.
Oikotie puolestaan oli kokonaisuuteen niin tyytyväinen, että uutta kesätähteä on haettu jälleen ensi kesälle.
Tavoittavuus ja monikanavaisuus on olennaisen tärkeää
Kolmen viikon pituinen kampanja toi kesätöiden hakusesonkiin Oikotien tarvitseman näkyvyyden.
Oikotiellä on Sanoman kanssa jatkuva yhteistyö, mikä tekee Saarelan mukaan ideoinnista hedelmällisempää.
”Olemme paremmin perillä tarjolla olevista mahdollisuuksista ja niistä lainalaisuuksista, jotka ovat meille toimivia. Säännöllisyys ja jatkuvuus ovat meille olennainen juttu.”
Oikotien markkinoinnissa kokeillaan mielellään kaikkea uutta.
”Ideoita tulee pyydettäessä ja myös pyytämättä, jos mielessä on jokin meille sopiva ehdotus. Sanomalla mietitään jatkuvasti ratkaisuja tavoitteisiimme”, Airaksinen sanoo.
Suvi Airaksinen ja Kati Saarela pitävät kampanjoissa tärkeänä tavoittavuutta ja monikanavaisuutta.
”Tärkeätä on myös arvostetut brändit ja luotettava mediaympäristö. Sanoman kanssa ei tarvitse olla huolissaan siitä, että mainonta näkyy epäsopivassa ympäristössä”, Airaksinen summaa.
"Oli hienoa päästä tekemään jotain aivan uutta ja kumpaakin osapuolta selkeästi hyödyttävää yhteistyötä, jonka tulokset puhuvat puolestaan", kommentoi Oikotien asiakkuudesta vastaava Client Manager Vesa Saarinen Sanomalta.
Kokonaisuus on tosi onnistunut, kun ilmoitus saa ennätyksellisen kävijämäärän, ansaittua mediaa ja huikean kovan huomioarvon.

Kuva: Suvi Airaksinen, Vesa Saarinen ja Kati Saarela.