Näin Mediconsult Oy hyödyntää klikkipohjaista mainontaa potentiaalisten työntekijöiden rekrytoinnissa

Haaste: Mediconsultin tunnettuuden kasvattaminen uusien potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa, jotka on vaikea tavoittaa vain perinteisten rekrytointisivujen kautta.
Ratkaisu: Klikkipohjainen CPC-kampanja, jolla rakennetaan Mediconsultin tunnettuutta ja kerrotaan avoinna olevista työpaikoista niissä kanavissa, missä potentiaaliset työntekijät viettävät aikaansa.
Mediconsult Oy on 100% suomalainen sote-alan järjestelmätoimittaja, jonka Mediconsult Saga® -tietojärjestelmäkokonaisuus on saanut avainlipputunnuksen.
Vuonna 1975 perustettu perheyritys on kasvanut huimasti viimeisen kahden vuoden aikana: 100 uutta työntekijää on kuitenkin vasta alkua, kasvua haetaan voimakkaasti lisää. Tavoitetta tuetaan rekryilmoituksilla, joita näytetään klikkipohjaisen CPC-mainonnan avulla Sanoman kanavissa (HS.fi ja IS.fi).
CPC-kampanjalla on tavoitettu potentiaaliset työntekijät sieltä, missä he viettävät vapaa-aikaansa
“Kaikki lähti siitä, että halusimme toteuttaa Mediconsultille uudenlaisen display-kampanjan uusissa kanavissa. Sain tuttavalta vinkin Sanoman verkkokaupasta, josta klikkasin mainoskampanjan ostoskoriin”, yrityksen Talent Acquisition Specialist Ina Hollin kertoo.
Tavoitteena oli ja on edelleen Mediconsultin tunnettuuden kasvattaminen uusien potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. Haluttujen ja hyvien, jo palkkalistoilla olevien ohjelmisto-osaajien tavoittaminen ja houkuttelu uusiin töihin perinteisiä rekrytointisivustoja hyödyntäen on vaikeaa. Mediconsult tunnisti tämän ongelman sekä sen, että uudet tekijät pitää tavoittaa sieltä, missä he viettävät vapaa-aikaansa.
“Vaikka Mediconsult on tunnettu sote-alan toimijoiden ja ammattilaisten keskuudessa, moni it-osaaja ei ole kuullutkaan meistä. Lähdimme miettimään, miten voisimme tavoittaa tämän meille potentiaalisen ryhmän, josta voisimme rekrytä taloon uusia tekijöitä. Ratkaisuksi valittiin klikkipohjainen CPC-mainonta, jota pystytään näyttämään laajasti ja kohdennetusti toivotuilla alueilla.”
Klikkipohjainen mainonta on tärkeässä roolissa Mediconsultin tunnettuuden kasvattamista
Yrityksellä on vahva aie ja tarkoitus rakentaa tunnettuutta nimenomaan ohjelmistotalojen puolella. Klikkipohjainen CPC-mainonta sopii tähän tarkoitukseen erinomaisesti.
“Mediconsult ei suoraan kerro nimenä, mitä teemme. Sen vuoksi hyödynnämme CPC:tä tunnettuuden kasvattamisessa. Kerromme, keitä olemme ja mitä yrityksemme tekee. Tuomme itsemme uusien tekijöiden tietoisuuteen.”
Takana on jo kaksi pienempää ja yksi laajempi Sanoman kanssa toteutettu CPC-kampanja. Millaisia tuloksia ollaan ansaittu?
“Kävijämäärät nousevat kasvuun aina silloin, kun mainonta on päällä. Sitä emme kuitenkaan pysty todentamaan, kuinka monta hakijaa mainosten kautta on tullut, harva kun tekee työhakemusta siltä istumalta mainoksen nähtyään, vaikka meillä onkin CV:tön haku. Ja juuri tämän vuoksi ajattelemme CPC-mainokset nimenomaan kattomarkkinointina, eli panostamme jatkuvasti yrityksen tunnettuuden kasvuun. Ilman sitä uudet tekijät eivät tiedä meistä.”
Mediconsult siis toteuttaa klikkipohjaista CPC-mainontaa ennen kaikkea kattomarkkinoinnin vuoksi.
“Kattomarkkinoinnin vuoksi, kyllä, mutta myös siksi, että Sanoman kautta ansaittu näkyvyys on ollut suurempaa kuin muualta hankittuna. Yhteistyö on toiminut hyvin ja ollut hyvin opettavaista. Olemme saaneet tukea ja apua, ja rekrymainoskampanjat on saatu pyörimään nopeasti. Lisäksi datan avulla olemme pystyneet tekemään päätöksiä siitä, missä ja miten mainontaa kannattaa jatkossa näyttää ja käyttää. Tämä on vielä tällaista kokeilua, ja aika näyttää, miten kaikki lopulta toimii.”
Työpaikat täyttyvät ja kasvuvaraa löytyy silti
Molemminpuolinen luottamus ja asiantuntijuus vahvistaa yhteistyötä:
“Yhteistyömme jatkuu kaiken muun tekemisen ohella: vastaamme itse sosiaalisen median mainonnasta ja kaikkien mainosten visuaalisuudesta. Sanoman kanssa toteutettava CPC-mainonta on kuitenkin tärkeä osa isoa kokonaisuutta. Yrityksen tunnettuus ja sen kasvattaminen on aina monen tekijän summa, siksi käytämme displayn ja somen ohella myös erilaisia työpaikkaportaaleja.”
Kasvutavoite on jatkuva, samoin mainonta Sanoman kanavissa:
“Tekijöitä tarvitaan lisää ja kasvunvaraa löytyy. Jatkamme oman brändin tunnettuuden kasvattamista uusien potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa, CPC on tähän mitä mainioin tapa. Ilman mainontaa tietoisuuden kasvattaminen pätevien tekijöiden keskuudessa on haastavaa, mikä pitää korjata, sillä mielellämme tarjoamme heille huipun työpaikan Mediconsultilla.”
Joko olet tutustunut digimainostajan helppoon valintaan? Sanoman Ad Manager on kotimainen mainonnan ostoalusta, jolla voit itse suunnitella ja ostaa digimainontaa esimerkiksi Ilta-Sanomiin, Helsingin Sanomiin ja Aamulehteen.