Markkinointi on investointi paitsi yritysten, myös koko kansantalouden tulevaisuuden puolesta

Markkinoinnin tehokkuuden kaava on yksinkertainen: se tuo yrityksille uusia asiakkaita ja estää nykyisiä lipsumasta kilpailijalle, kannustaa heidät ostamaan useammin ja maksamaan enemmän. Näistä yksinkertaisista elementeistä syntyy toimialasta ja kokoluokasta riippumatta kaikkien yritysten markkinoinnin vaikuttavuus, joka luo kasvua.
Se nyt vaan on tyhmää olla markkinoimatta
Kasvu on yritysten tulevaisuuden olemassaolon edellytys. Joka ikisen yrityksen on kasvettava – ja siten jatkuvasti markkinoitava – tai se kuihtuu ennemmin tai myöhemmin olemattomiin. Ilman markkinointia kukaan ei kuule yrityksestä ja sen tuotteista, joten asiakkaaksi on vaikea ryhtyä. Perälauta vuotaa, kun asiakkaita poistuu pelkästään vanhuuttaan ja siksi, ettei yritys ja sen tuotteet pysy mielessä.
On äärimmäisen epätodennäköistä, että yksikään yritys investoisi markkinointiin liikaa. Jokainen yritys voi kehittää uusia tuotteita, löytää uusia jakeluteitä, markkina-alueita tai kohderyhmiä – ja siten markkinoida taas edemmän ja kasvaa kovemmin. Markkinointibudjetin pienentäjillä on vain yksi vaihtoehto; varautuminen kuihtuviin kassavirtoihin tulevaisuudessa. Myynti tuskin laskee vielä huomenna, mutta pidemmällä aikavälillä varmasti.
Jokaisen yrityksen tulisi maksimoida markkinointibudjettinsa, koska vain näin voidaan saavuttaa maksimaalinen kasvu ja estää markkinaosuuksien lasku. Jos markkinointiin käytetään vain kassasta löytyviä ylimääräisiä (liian pieniä) varoja, kasvu on hidasta ja markkinaosuus laskee, koska jokaiselta toimialalta löytyy aina pelureita, jotka investoivat enemmän.
Kansantalous kasvaa ja me kaikki sen mukana, jos näin päätämme
Jos kaikki yritykset lopettaisivat markkinoinnin, yritysten myynti alkaisi kuihtumaan. Työpaikat vähenisivät. Kassat olisivat entistäkin tiukemmalla eikä uusia innovaatioita syntyisi. Ennen pitkää luisuisimme takaisin kohti agraari- ja edelleen kohti keräilijä-metsästäjäyhteiskuntaa. Kunnes joku taas keksisi markkinoinnin.
Markkinoinnilla on merkittävä rooli kansantalouden kasvussa. Markkinointi stimuloi kysyntää, lisää kilpailua, innovaatioita ja vientiä. Yritysten kasvaessa työpaikat lisääntyvät ja ostovoima paranee. Tämä kiihdyttää yritysten myyntiä entisestään.
Uusi hallituksemme tehköön kaikkensa kansantalouden kasvun eteen, mutta kaikkein merkittävin kasvun katalyytti on meidän markkinoijien käsissämme. Investoidaan markkinointiin entistäkin enemmän, niin saamme maksimoitua paitsi yritystemme, myös koko kansantaloutemme kasvun.
Kirjoittaja on markkinoinnin kasvurahoittajan Foppa Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka on allerginen yritysten liian pienille markkinointibudjeteille, jotka hidastavat yritysten ja kansantalouden kasvua.
Lähteet:
Profit Ability: The business case for advertising (2018)
Ehrenberg-Bass: When brands stop advertising
Katso myös: