Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten suomalaisten TV-katselu tulee muuttumaan tulevaisuudessa?

Elämme tällä hetkellä erilaisten TV-sisältöpalveluiden karkkikaupassa, Tina Åström kirjoittaa.
TIna Åström
30.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Yli 15 kuukautta sitten ennustimme, että TV-sisältöjen kulutustottumukset olivat muuttumassa siten, että lineaarikatselu on laskussa ja on-demand kasvussa. Olimme sekä oikeassa että väärässä. Vuonna 2020 sekä TV-sisältöjen lineaarikatselu ja on-demandin käyttö olivat kasvussa. Suomalaiset viihtyvät hyvin lineaarisen TV:n ääressä. Vietämme peräti 30 prosenttia enemmän aikaa TV-kanavien sisältöjen parissa verrattuna naapurimaahamme Ruotsiin.  

TV katselu graafi 1
Lähde: Nordicom
Suomi, Finnpanel Oy, 4+, Ruotsi, MMS, 3+, Tanska, Kantar, 3+, Norja, Kantar, 12+ (2018 -> 10-79 v.)
* Norjassa uusi mittausmenetelmä otettu käyttöön vuonna 2018.


Osa suomalaisista on ottanut entistä laajemmin TV-yhtiöiden omat ilmaiset netti-tv-palvelut käyttöönsä. Älytelevisioiden määrä kotitalouksissa on nousussa, ja tällä on ollut suotuisa vaikutus netti-tv-palveluiden kehitykseen. Suosituin päätelaite netti-tv-palveluiden käyttäjien keskuudessa on itse televisiolaite, ja sen osuus netti-tv-palveluiden kokonaiskatselusta on ollut kasvussa. Sanoman oman videoanalytiikan kautta nähdään, että melkein puolet Ruutu-palvelun katseluminuuteista tulee TV-laitteen kautta. 

Maksullisten suoratoistopalveluiden määrä on aikamoisessa kasvussa. Maailmalla puhutaan suoratoistopalveluiden taisteluista “streaming wars” -ilmiöinä. Suomalaiset ovat ottaneet aika hillitysti palveluja käyttöönsä. Tämän hetken tiedon mukaan noin puolet kotitalouksista tilaa jotain maksullisia TV-sisältöjä. Näissä SVOD-talouksissa on käytössä keskimäärin kaksi suoratoistopalvelua. Moniin muihin maihin verrattuna tämä on pienempi luku. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa luku on 2,6. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kuluttajat ovat valmiita maksamaan eri palveluista kuukausittain ja milloin tulee maksukatto vastaan. Suomalaiset ovat tottuneet seuraamaan monipuolista ja laadukasta TV-sisältöä ilmaiseksi. 

Suoratoistopalveluiden hybridimallit tekevät tuloaan. Hybridimallilla tarkoitetaan käyttäjille pienempää kuukausimaksua, mutta palvelussa esitetään myös rajallinen määrä mainontaa. Tämä on mielenkiintoinen malli ja avaa uusia mahdollisuuksia sekä kuluttajille että mainostajille. 

Elämme tällä hetkellä erilaisten TV-sisältöpalveluiden karkkikaupassa. Valikoima on laaja ja kuluttaja voi herkutella monipuolisesti. Mutta kuten karkkienkin kanssa, joskus on ahnehtia liikaa. Maailmalla on havaittavissa on-demand -väsymystä. Käyttäjät eivät aina jaksa etsiä sopivaa katsottavaa ja ovat kyllästyneitä siihen, että sisältöjen etsimiseen menee liikaa aikaa. On havaittu, että ihmiset kaipaavat rentoja katseluhetkiä. Eli sitä, että voivat siirtyä mieluisan kanavan pariin ja viettää ansaitun viihdehetken valmiiksi katetun ohjelmavirran parissa. Valmiiksi aikataulutetut ohjelmalähetykset ovat siis edelleen tärkeitä.  

Tuoreessa TV- ja videopalvelut nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksemme tulosten perusteella voidaan todeta, että kaikista muutoksista huolimatta TV on edelleen kovassa iskussa ja peräti 93 prosenttia suomalaisista kuluttaa TV-yhtiöiden sisältöjä. 

Kun tarkastellaan eri TV- ja videopalveluiden käyttöä eri ikäryhmissä niin nähdään, että TV-yhtiöiden sisältöjen katselu on edelleen ykkösenä kaikissa ikäryhmissä. 

TV graafit artikkelikuva 2
Ajassa siirretty katsominen = Elisa Viihteen, Telia TV:n, DNA TV:n tai digiboxin kautta
Netti-tv-palvelut = Ruutu, mtv, Areena, Dplay/Discovery+
Suoratoisto-/tilausvideopalvelut = Suoratoistopalvelut (Netflix, HBO, Viaplay, Ruutu+, C More, Disney+), operaattoreiden maksulliset suoratoisto- ja videovuokrapalvelut (esim. Elisa Viihde jne.)
Videopalvelut = YouTube, Twitch, videot kotimaisten sanomalehtien sivustoilla/sovelluksissa, muut videopalvelut (esim. Vimeo)
Videot sosiaalisessa mediassa = Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa, TikTokissa.
Sanoma: TV - Nyt ja tulevaisuudessa 2021 / Kantar TNS Oy

 

Tällä hetkellä 62 prosenttia suomalaisista käyttää neljää tai useampaa TV- ja videopalvelua. Vaikka eri palveluiden käyttö on ollut kasvussa, niin TV-yhtiöiden sisältöjen parissa vietetään eniten aikaa. Katselusta 76 prosenttia kuluu TV-yhtiöiden sisältöjen parissa. Ajankäyttö on monipuolisinta nuorimmissa kohderyhmissä. Erityisesti some-videoiden katselu korostuu 15–24-vuotiaiden keskuudessa, kun muissa ikäryhmissä ajankäyttö niiden parissa ajankäyttö on vähäistä. Silti nuorinkin kohderyhmä viettää katselustaan 46 prosenttia TV-yhtiöiden sisältöjen parissa.

TV graafit artikkelikuva 3
Ajassa siirretty katsominen = Elisa Viihteen, Telia TV:n, DNA TV:n tai digiboxin kautta
Netti-tv-palvelut = Ruutu, mtv, Areena, Dplay/Discovery+
Suoratoisto-/tilausvideopalvelut = Suoratoistopalvelut (Netflix, HBO, Viaplay, Ruutu+, C More, Disney+), operaattoreiden maksulliset suoratoisto- ja videovuokrapalvelut (esim. Elisa Viihde jne.)
Videopalvelut = YouTube, Twitch, videot kotimaisten sanomalehtien sivustoilla/sovelluksissa, muut videopalvelut (esim. Vimeo)
Videot sosiaalisessa mediassa = Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa, TikTokissa

 

Suomalaiset tulevat jatkossakin käyttämään monipuolisesti erilaisia TV- ja videopalveluja ja viettämään niiden parissa entistä enemmän aikaa. Voidaan jopa perustellusti väittää, että suomalaiset rakastavat TV:tä ❤. 

Tina Åström toimii Audience Insight Strategist -tehtävässä Sanoman B2B:n insight-tiimissä.  Hän rentoutuu perjantai-iltaisin  The Voice of Finlandin parissa. Myös netti-TV- ja suoratoistopalvelut ovat Tinalla ahkerassa käytössä. 

Tagit

Omakynä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland