Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin syntyvät radiokanavien musiikkiformaatit

Musiikkipäällikön työn tärkein tehtävä on varmistaa, että kaikki kanavamme soivat jokaisella satunnaisesti valitulla vartilla juuri niin kuin olemme suunnitelleet, Sanoman radioiden musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari kirjoittaa.
Jussi Mäntysaari artikkelikuva
28.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Nelonen Medialla datan keruu ja datan ymmärtäminen on suuressa roolissa. Niin myös musiikkiosastolla. Mutta musiikkidatan seuraaminen ei ole aivan yhtä yksinkertaista kuin vaikka euromääräisen myyntidatan tai television TERPpien seuranta. Vai onko?

Radioissa musiikin tutkiminen ei suinkaan lähde siitä, että mietitään mitä uusia biisejä meidän pitää päästä soittamaan, vaikka julkinen keskustelu radion musiikista usein pyöriikin tämän osa-alueen ympärillä. Kun Nelonen Medialla on kahdeksan radiokanavaa ja kilpailijalla vähän enemmän, on ensinnäkin tärkeintä pitää huolta, että oma portfolio on kohdennettu oikein.

Homma lähtee liikkeelle asiakkaiden tarpeista. Halutaan tavoittaa tietyn ikäisiä ihmisiä, miehiä, naisia tai molempia. Sitten musiikki- ja ohjelmajohto istahtaa miettimään millaisella musiikkiformaatilla tämän ryhmän voisi tavoittaa. On otettava huomioon mainittu portfolio, sekä tietysti mitä kilpailijalla on tarjota vastaavaan positioon. Valitaan joukko musiikkiformaatteja, joilla voisi olla mahdollisuus tavoittaa tämä ryhmä.

Musiikkiformaatteja on kymmeniä, ellei satoja, ja ne on suurelta osin nimetty amerikkalaisten radioammattilaisten toimesta. Esimerkiksi Helmiradion formaatti on ”pure 80’s”. Formaatti määrittää miltä aikakausilta kanava soittaa musiikkia, mutta myös mitä musiikkityylejä ja minkälaista tunnetta musiikin halutaan välittävän. Kanavien hahmottaminen formaattien kautta auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja siinä, ettei kanava lähde ajan myötä luisumaan erilaiseksi kuin se on suunniteltu. Lopputuloksena on ennustettavuutta ja tavoittavuutta juuri niissä kohderyhmissä, joita myynti ja asiakkaat ovat toivoneet.

Formaatteja testaavan markkinatutkimuksen tuloksena meille syntyy kuva eri formaattien potentiaalista, ja siitä mitä muita kanavia formaatista pitävät ihmiset kuuntelevat – korostan vielä kertaalleen, että markkinoiden ollessa täynnä hienoja radiokanavia on erittäin tärkeää pitää huolta siitä, että omien kanavien kuulijaprofiilit eivät ole liian päällekkäisiä. Lopputuloksena valitaan yksi formaatti.

Sitten päästään biiseihin. Musatiimin ja ohjelmapäällikön yhteistyönä luomme noin 700 biisin listan. Tämän listan biisit sopivat valittuun musiikkiformaattiin soundinsa ja julkaisuajankohtansa puolesta. Sitten järjestämme paneelin joko netissä tai Sanomatalon auditoriossa. Paneeliin saavat osallistua ihmiset, jotka ilmoittavat pitävänsä musiikkiformaatin mukaisesta ”screeneristä”, eli kuuden kertosäkeen putkesta, joka esittelee kanavan soundin. Sitten vaan kuuntelemaan. Jokainen osallistuja kertoo jokaisen kertosäkeen perusteella pitääkö, tykkääkö, suhtautuuko neutraalisti, onko kyllästynyt, vihaako vai tunteeko edes kappaleen. Syntyy myrskyisän määrän lukuja sisältävä Excel-tiedosto, jota käymme sitten purkamaan.

Biisit jaetaan erilaisiin kategorioihin, mikä helpottaa kanavan musiikkiflow’n luomista. 700 biisistä jää tyypillisesti jäljelle vähän alle 300 biisiä, jotka muodostavat kanavan soittolistan aina seuraavaan testiin asti. Tämä on riittävä määrä biisejä, koska keskivertokuulijan viettämä aika kanavalla on tiedossa. Tätä kautta tiedämme myös, montako kertaa viikossa hän keskimäärin kuulee kunkin biisin. Raa’asti sanottuna periaate on, että parhaita biisejä soitetaan eniten, mutta formaattien välillä on tämän asian suhteen paljon eroja.

Musiikkipäällikkö järjestää biisit erityisesti tarkoitusta varten suunnitellun ohjelman avulla lähetysvirraksi. Musiikkipäällikön työn tärkein tehtävä on varmistaa, että kaikki kanavamme soivat jokaisella satunnaisesti valitulla vartilla juuri niin kuin olemme suunnitelleet. Ei siis niin, että yhdessä vartissa soi kolme kirjaston hitainta biisiä peräkkäin, vaan niin että jokainen vartti esittelee kanavan soundin mahdollisimman monipuolisesti.

Lopputuloksena on intohimoja herättävä, miellyttävä ja sopivasti yllättävä valikoima biisejä kunkin kanavan kohderyhmän tarpeet huomioiden.

Jussi Mäntysaaren omalla soittolistalla on tällä  hetkellä Deftonesin Ohms, Taylor Swiftin Folklore ja Frans Harjun vielä julkaisematon biisi.

Tagit

Näkemyksiä Audio & radio Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland