Pluto TV on ollut Suomessa menestyksekäs alusta saakka
Kasvussa oleva FAST TV -trendi on esimerkki tv-sisältöjen uudenlaisesta kulutuksesta. Pluto TV:llä on 80 miljoonaa aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti, mikä tekee siitä katsotuimman FAST TV -palvelun. FAST TV tulee sanoista ” Free Ad-Supported Streaming Television”, eli palvelu on rahoitettu mainostuloilla ja katsojat voivat katsoa sitä ilmaiseksi.
Suomen markkinoille Pluto TV tuli mallilla, jota ei ole käytetty missään muualla. Aiemmin Pluto TV on aina uuteen maahan laajentuessaan lanseerannut oman paikallisen sovelluksensa. Suomessa Pluto TV solmi kumppanuuden Sanoman kanssa. Pluto TV:n ohjelmat näkyvät osana Ruutua, joten yleisö oli jo valmiina.
Pluto TV toimii ajan trendejä vastaan. Se tarjoaa lineaari-tv:n katsomiskokemusta video-on-demand-palvelujen aikana. Se on myös ilmainen aikana, jolloin suoratoistopalveluista on totuttu maksamaan, ja mainosrahoitteinen aikana, jolloin useimpien suoratoistopalvelujen tarjontaan ei kuulu mainoksia.
Palvelu koostuu yli 40 nettikanavasta, kuten Pluto TV:n kuratoimista kanavista, elokuvia, CBS:n uutisia ja lastenohjelmia sisältävistä kanavista sekä yksittäisten sarjojen omista kanavista. Kotimaisista sarjoista muun muassa Sykkeellä, Huutokauppakeisarilla, Huvila & Huussilla sekä Duudsoneilla on omat kanavansa Pluto TV:ssä.
Kiinnostava lisä mainostajille
Mikä katsojia viehättää palvelussa, jonka lähetykset pyörivät perinteisen television tapaan ennalta määrätyn ohjelmakartan mukaan?
”Ilmaisuus, helppous ja nopeus”, kertoi Pluto TV:n Pohjoismaiden toimitusjohtaja Jesper Dahl Sanoman mediatoimistoille järjestämässä tapahtumassa.
”Haluan vain viihtyä”, ”Sieltä löytyy aina jotain katsottavaa”, ”Sisällön löytäminen on helppoa” ja ”Se ei vaadi ponnisteluja katselun aloittamiseen”, kommentoitiin Dahlin esittelemässä FAST TV:n katsojien parissa tehdyssä kansainvälisessä tutkimuksessa. FAST TV vapauttaa katsojan valinnan vaikeudesta.
Mainostajille Pluto TV:n kattava ilmaiskanavavalikoima tarjoaa kiinnostavan lisän. Pluto TV:n katsominen edellyttää kirjautumista Ruutuun, ja mainoksia räätälöidään katsojien mukaan. Mainoksia ei voi myöskään ohittaa.
Suomessa Pluto TV:n taival on ollut menestyksekäs alusta saakka. Pluto TV:ssä on vieraillut 235 000 eri Ruutu-käyttäjätiliä ja katselusession keskimääräinen pituus on 44 minuuttia. Suosituimmat Pluto TV:n sisällöt ovat kansainvälisistä ohjelmista Frasier ja Top Gear ja kotimaisista Syke ja Huutokauppakeisari, jonka katselusession keskimääräinen pituus on 70 minuuttia.