Sisältöjen konseptointi vaatii leipurin taitoja
ON MAHDOTONTA tehdä vaikuttavaa sisältökonseptia ilman, että tietää, kenelle se on suunnattu. Kohderyhmä määrittää sisällön näkökulman, puhuttelutavan ja muodon. Mitä rajatumpi kohderyhmä, sitä vaikuttavampia konsepteja on mahdollista luoda.
KONSEPTIN YDIN on tapa, jolla se vastaa kohderyhmän tarpeisiin tai ratkaisee sen ongelman. Jos kohderyhmä ovat esimerkiksi suomalaiset äkkirikastuneet, joilla ei ole kokemusta sijoittamisesta, konseptointityö aloitetaan selvittämällä, mitkä ovat heidän suurimmat haasteensa. Meillä Sanoma Content Studiossa kohderyhmän tarpeita kaivellaan eri datalähteistä ja haastattelujen avulla. Vastaus tarpeisiin muodostaa sisältölupauksen: ”Sisältökonsepti auttaa kohderyhmää löytämään elämään merkityksellisyyttä NHL-uran jälkeen.” Jokaisen konseptin alla julkaistun sisällön tulee täyttää sama lupaus.
KONSEPTI ON VIELÄ KESKEN, kun sen kuvauksessa vilisee sanoja tarinallinen, yllättävä, rohkea, koukuttava. Ne ovat luovassa prosessissa sallittuja välivaiheen placeholdereita mutta hyvä konseptikuvaus on konkreettinen. Konseptikuvauksen tehtävä on auttaa tekijöiden briiffaamisessa, joten tarkka kuvaus myös säästää työtä myöhemmissä vaiheissa. Epämääräinen ja löysäkärkinen konseptikuvaus johtaa siihen, että lopputulos on ”niitä näitä aiheen ympäriltä”, eikä sellaisesta sisällöstä ole mitään hyötyä.
KONSEPTOIJAN TYYPILLINEN VIRHE on määrittää pelkät fyysiset reunaehdot. Video on kaksi minuuttia pitkä. Artikkelissa on 3000 merkkiä. Podcastissa on kolme sisältöblokkia. Otsikon pistekoko on 36. Ne ovat kuin piparkakkumuotti, jonka sisällä voi olla hiekkaa tai taikinaa. Sisältö maistuu vasta, kun on tehty myös taikinan resepti.
KONENEEN KONSEPTOIJAN SYNTI on tehdä vaikeita konsepteja vain koska konseptoiminen on hauskaa. Tällöin on syytä aloittaa itsensä kanssa keskustelu laadusta: tuovatko kierteet konseptiin arvoa, joka palkitsee kohderyhmän? Usein vastaus on ei ja on palattava edelliseen versioon.
JOKAINEN TIIMI TARVITSEE konseptinvartijan. Konsepti voi ja sen tulee jalostua käytössä. Valitettavasti konseptilla on kuitenkin taipumus terävöitymisen sijaan laimentua. Samalla häviää vaikuttavuus. Konseptinvartijan tehtävänä on näyttää stop-merkkiä siinä kohtaa, kun joku ehdottaa, että voisiko tässä porkkanakonseptissa olla sittenkin sekä porkkana että punajuuri.
VARASTAMINEN on konseptoinnissa sallittua. Himokonseptoijan somekanavat ovatkin täynnä tallennettuja konseptiesimerkkejä. Tämä artikkeli on ottanut vaikutteita yhdeltä aikakauslehtimaailman klassikolta eli Esquire-lehden What I’ve Learned -konseptilta.
Kirjoittajan tiimi hylkäsi viime vuonna ainakin 30 konseptia.
Mikä on sisältökonsepti?
Sisältökonsepti on suunnitelma, joka kertoo, millaista sisältöä tuotetaan. Se vastaa kysymyksiin kenelle sisältöä tuotetaan, mitä se antaa kohderyhmälle, mitä sillä tavoitellaan sekä sisällön näkökulman, muodon ja kanavat. Kattokonsepteja ovat esimerkiksi printtilehti tai uutiskirje, jotka sisältävät useita samalle kohderyhmälle suunnattuja sisältökonsepteja,
Lisää aiheesta
Sanoma Content Studion webinaaritallenne
Tallenteessa muun muassa AI-avatarit, hakemisen mullistuminen ja vastuullisuusviestinnän tulevaisuus!
Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä Sanoma Content Studioon.
SANOMA CONTENT STUDIO
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.