Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sisältömarkkinoinnin trendit 2025: Tiedä, älä oleta

Nämä kolme tärppiä paljastavat, miten markkinoinnin suunnittelua kannattaa vuonna 2025 johtaa, kirjoittaa Jenni Lieto.
6.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

1: Kohderyhmäajattelun pitää räjähtää

Hiljattain kuultiin yllätys. Uusin arvo- ja asennedata osoitti, että nuoriso ei ollutkaan yhtenäinen joukko, vaan jakautunut liberaaleihin naisiin ja konservatiivisiin miehiin. 

Olipa uutinen! Kaikki genzetat eivät seisokaan Greta Thunbergin joukoissa! Kaikki nuoret miehet eivät olekaan radikalisoituneet Andrew Taten vanavedessä! 

Se kaikista yksinkertaisin demografiakohdennus – ikä ja sukupuoli – ei ole koskaan toiminut erityisen elegantisti. Me markkinoinnin tekijät olemme tienneet sen aina. Ihmiset eivät jakaudu aitoihin kohderyhmiin tällaisten ulkoisten määritteiden kautta. Silti yhä teeskentelemme, että on olemassa yhtenäisiä, helposti hahmotettavia ja hallittavia yleisöjä kuten ”nuoriso” tai ”boomerit”. 

Vuonna 2025 on lupa ja vaatimus ajatella enemmän, kun suunnittelee markkinointinsa kohderyhmiä ja niiden puhuttelemista. Vaadi itseltäsi enemmän ajattelua ja vähemmän ennakkoluuloista olettamista. Ja vaadi kumppaneiltasi dataan pohjautuvaa, arvo- ja asennetutkimuksiin nojaavaa kohderyhmäymmärrystä ja fiksummin suunniteltua kohdentamista.

2: Lyhytpalveluissa pärjääkin pitkä sisältö

Megalyhyt video toimii! Saahan tästä alle kuusisekuntisen?

Fiidiä selaava peukalo pitää pysäyttää heti, ja data kertoo, että sisällön kahdessa ensimmäisessä sekunnissa pitää saada pääasia kerrottua.

Paitsi että data on nyt myös osoittanut, että esimerkiksi Tiktokissa pidemmät, jopa minuutin tai kahden mittaiset videot ovat kasvattaneet suosiotaan, alle puoliminuuttisten kustannuksella. Tiktokissa! Joka on luotu mikromittaisten videoiden tekemiseen ja nopeaan selailuun. 

Ihmisten sisällönkäyttö muuttuu jatkuvasti, mutta harvoin liikkeet ovat äkillisiä joko-tai-hyppyjä. Syvennymme kuudeksi tunniksi striimaamaan suosikkisarjaamme tai pysähdymme painetun tai kuunnellun kirjan pariin koko illaksi – ja päivän mikrotauoilla napostelemme lyhytsisältöjä.

Kun suunnittelet tulevan kauden markkinointia, älä nojaa sokeasti yhteen totuuteen, vaan muista molemmat ääripäät.

3: Asiantuntijat viihtyvätkin nuorisokanavissa

”Meidän kohderyhmä on B2B. Ajateltiin että meidän kannattaa luoda ajatusjohtajuussisältöjä täällä LinkedInissä.” 

Tällainen suunnitelma on yhä ihan validi. Mutta kun katsoo tarkemmin, asiantuntijoita löytyy muualtakin. 

Vakavatkin ammattilaiset ovat ihmisiä, jotka käyttävät eri kanavia myös viihtyäkseen ja tavoittaakseen kiinnostavia yleisöjä. Siksi he viettävät aikaa myös muualla kuin virallisen oloisilla ammattialustoilla. Videopalvelussa kohtaa trukkiyrityksiä ja muotikuvien virrassa puhuvat lääkärit ja koodarit. 

Älä oleta. Tutki dataa, haasta omaa ajatteluasi ja kumppanisi kykyjä. 

Luodaan ensi vuodelle tiedolla johdettua sisältömarkkinointia, joka tekee tuloksia. 

Jenni Lieto

Kirjoittaja on Sanoma Content Studiossa työskentelevä sisältöjohtaja, jonka intohimona on tehdä vaikeista asioista kiinnostavia. 

Lisää aiheesta

Sanoma Content Studion webinaaritallenne
Tallenteessa muun muassa AI-avatarit, hakemisen mullistuminen ja vastuullisuusviestinnän tulevaisuus!

Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä Sanoma Content Studioon.

SANOMA CONTENT STUDIO

Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

Ota yhteyttä

Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu

Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin

Tähdet sisältöihisi

Tutustu tiimiin

Tagit

Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2025

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland