Sisältömarkkinoinnin trendit 2025: Tiedä, älä oleta
1: Kohderyhmäajattelun pitää räjähtää
Hiljattain kuultiin yllätys. Uusin arvo- ja asennedata osoitti, että nuoriso ei ollutkaan yhtenäinen joukko, vaan jakautunut liberaaleihin naisiin ja konservatiivisiin miehiin.
Olipa uutinen! Kaikki genzetat eivät seisokaan Greta Thunbergin joukoissa! Kaikki nuoret miehet eivät olekaan radikalisoituneet Andrew Taten vanavedessä!
Se kaikista yksinkertaisin demografiakohdennus – ikä ja sukupuoli – ei ole koskaan toiminut erityisen elegantisti. Me markkinoinnin tekijät olemme tienneet sen aina. Ihmiset eivät jakaudu aitoihin kohderyhmiin tällaisten ulkoisten määritteiden kautta. Silti yhä teeskentelemme, että on olemassa yhtenäisiä, helposti hahmotettavia ja hallittavia yleisöjä kuten ”nuoriso” tai ”boomerit”.
Vuonna 2025 on lupa ja vaatimus ajatella enemmän, kun suunnittelee markkinointinsa kohderyhmiä ja niiden puhuttelemista. Vaadi itseltäsi enemmän ajattelua ja vähemmän ennakkoluuloista olettamista. Ja vaadi kumppaneiltasi dataan pohjautuvaa, arvo- ja asennetutkimuksiin nojaavaa kohderyhmäymmärrystä ja fiksummin suunniteltua kohdentamista.
2: Lyhytpalveluissa pärjääkin pitkä sisältö
Megalyhyt video toimii! Saahan tästä alle kuusisekuntisen?
Fiidiä selaava peukalo pitää pysäyttää heti, ja data kertoo, että sisällön kahdessa ensimmäisessä sekunnissa pitää saada pääasia kerrottua.
Paitsi että data on nyt myös osoittanut, että esimerkiksi Tiktokissa pidemmät, jopa minuutin tai kahden mittaiset videot ovat kasvattaneet suosiotaan, alle puoliminuuttisten kustannuksella. Tiktokissa! Joka on luotu mikromittaisten videoiden tekemiseen ja nopeaan selailuun.
Ihmisten sisällönkäyttö muuttuu jatkuvasti, mutta harvoin liikkeet ovat äkillisiä joko-tai-hyppyjä. Syvennymme kuudeksi tunniksi striimaamaan suosikkisarjaamme tai pysähdymme painetun tai kuunnellun kirjan pariin koko illaksi – ja päivän mikrotauoilla napostelemme lyhytsisältöjä.
Kun suunnittelet tulevan kauden markkinointia, älä nojaa sokeasti yhteen totuuteen, vaan muista molemmat ääripäät.
3: Asiantuntijat viihtyvätkin nuorisokanavissa
”Meidän kohderyhmä on B2B. Ajateltiin että meidän kannattaa luoda ajatusjohtajuussisältöjä täällä LinkedInissä.”
Tällainen suunnitelma on yhä ihan validi. Mutta kun katsoo tarkemmin, asiantuntijoita löytyy muualtakin.
Vakavatkin ammattilaiset ovat ihmisiä, jotka käyttävät eri kanavia myös viihtyäkseen ja tavoittaakseen kiinnostavia yleisöjä. Siksi he viettävät aikaa myös muualla kuin virallisen oloisilla ammattialustoilla. Videopalvelussa kohtaa trukkiyrityksiä ja muotikuvien virrassa puhuvat lääkärit ja koodarit.
Älä oleta. Tutki dataa, haasta omaa ajatteluasi ja kumppanisi kykyjä.
Luodaan ensi vuodelle tiedolla johdettua sisältömarkkinointia, joka tekee tuloksia.
Jenni Lieto
Kirjoittaja on Sanoma Content Studiossa työskentelevä sisältöjohtaja, jonka intohimona on tehdä vaikeista asioista kiinnostavia.
Lisää aiheesta
Sanoma Content Studion webinaaritallenne
Tallenteessa muun muassa AI-avatarit, hakemisen mullistuminen ja vastuullisuusviestinnän tulevaisuus!
Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä Sanoma Content Studioon.
SANOMA CONTENT STUDIO
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.