Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tutkimus: Näillä keinoin yrityspodcast saa kuuntelijoita

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta monia markkinoijia pohdituttaa, miten podcasteille saisi kuuntelijoita – sehän on ratkaisevaa, kun mietitään yrityspodcastin arvoa markkinointityökaluna, Suomen podcastmedian Juhani Pajunen kirjoittaa.
Podcast artikkelikuva
4.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta monia markkinoijia pohdituttaa, miten podcasteille saisi kuuntelijoita – sehän on ratkaisevaa, kun mietitään yrityspodcastin arvoa markkinointityökaluna, Suomen podcastmedian Juhani Pajunen kirjoittaa.

Tyypillinen suomalainen podcast vain saa muutaman sata kuuntelukertaa per jakso. 

Oikeista yleisömarkkinoinnin keinoista on alalla mututietoa, mutta faktaa vähän. Niinpä Suomen Podcastmedia teki Media-alan tutkimussäätiön rahoittamana tutkimuksen, jossa vertasimme yhden Suomen suurimman podcast-alustan, Suplan, kuuntelulukuja podcastien yleisömarkkinoinnin toimiin ja etsimme niiden väliltä korrelaatioita. Päämääränä oli löytää vastaus yksinkertaiseen kysymykseen: mitkä podcastin markkinointikeinot ja -kanavat ovat tehokkaita?

Analysoimme yli 20 sarjan dataa yli puolen vuoden ajalta, loppuvuodesta 2019 kesään 2020 asti. Aineisto on siis ennennäkemättömän laaja. Oman kokemuksemme sekä RadioMedian kyselytutkimuksen perusteella koostimme kuusi hypoteesia:

  1. Uuden jakson julkaisua seuraa aina kuuntelupiikki, vaikka markkinointitoimenpiteitä ei tehtäisi. 

Ei ole yllättävää, että tämä hypoteesi osoittautui paikkansapitäväksi. Vain yhdessä tutkimassamme tapauksessa uusi jakso ei synnyttänyt kuuntelupiikkiä. Voi siis sanoa, että uusi jakso tuo käytännössä aina kuuntelupiikin. 

  1. Kuuntelualustan sisäinen markkinointi kasvattaa podcastin kuulijamääriä, voi itsenäisesti aiheuttaa kuuntelupiikin ja kasvattaa julkaisupäivän kuuntelupiikkiä.

Kuuntelualustan sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi podcastin trailerin (pre-roll) soittoa alustalla tai nostoa etusivulle appissä. Analysoidusta aineistosta 83 % tapauksista alustamarkkinointi aiheutti kuuntelupiikin ja vain 17 % tapauksista ei esiintynyt piikkiä alustamarkkinoinnista huolimatta. Piikki oli suurempi, jos sarjasta oli alustamarkkinoinnin aikana julkaistu uusi jakso, mutta alustamarkkinointi aiheutti myös itsenäisiä piikkejä – tosin pienempiä – vaikka uutta jaksoa ei olisi julkaistu. Piikkien koko vaihteli, mutta parhaimmillaan alustamarkkinointi nosti kuuntelumääriä sadoilla prosenteilla.

Tulokset eivät siis ole yksiselitteiset, mutta voidaan sanoa, että alustamarkkinointi melko suurella todennäköisyydellä aiheuttaa kuuntelupiikin. 

  1. Natiivisomenäkyvyys kasvattaa podcastin kuuntelumääriä mutta ei aiheuta kuuntelupiikkiä, paitsi jos julkaisu on vaikuttajan kanavassa.

Natiivisomenäkyvyys esimerkiksi podcast-alustan tai yrityksen kanavalla ei tutkimuksen perusteella yleensä aiheuta kuuntelupiikkiä. On kuitenkin muistettava, että tutkimusten mukaan some on yksi yleisimmistä lähteistä löytää uusia podcasteja, joten somella voi olla vaikutusta tunnettuuteen, vaikka se ei näy kuuntelupiikkeinä.

Sen sijaan postaukset vaikuttajien – podcastin hostien tai vieraiden – sometileillä näyttäisivät aiheuttavan kuuntelupiikin. 

  1. Maksettu somenäkyvyys kasvattaa podcastin kuuntelumääriä ja voi aiheuttaa kuuntelupiikin.

Tutkimuksen perusteella maksettu somenäkyvyys näyttäisi aiheuttavan ainakin osassa tapauksia pientä piikkiä tai nostavan kuuntelumääriä pysyvästi korkeammalle tasolle. Tutkimuksen aineisto oli kuitenkin maksullisen somemainonnan osalta pieni, joten asia vaatii jatkotutkimusta.

  1. Radiomainonta kasvattaa podcastin kuuntelumääriä ja voi aiheuttaa kuuntelupiikin.

Lähes kaikilla tutkimuksessa analysoiduilla radiomainoskampanjoilla oli selvä yhteys kuuntelumäärien kasvuun. Aineistosta oli kuitenkin vaikeaa erottaa täysin muiden markkinointitoimien vaikutusta. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että radiomainonnalla näyttäisi olevan vaikutusta kuunteluun.

  1. Ansaittu medianäkyvyys kasvattaa podcastin kuuntelumääriä mutta ei aiheuta kuuntelupiikkiä. 

Ansaitun medianäkyvyyden vaikutus kuuntelulukuihin on ristiriitainen. Välillä se on synnyttänyt kuuntelupiikin, välillä ei tullut piikkiä, mutta luvut ovat yleisesti nousseet ja välillä medianäkyvyydellä ei tunnu olevan mitään vaikutusta kuuntelulukuihin. 

Tiivistäen voi siis todeta, että parhaiten kuunteluiksi konvertoituu alustalla tehtävä markkinointi. Tämä oli odotettu tulos, onhan kuluttaja alustalla jo valmiiksi asennoitunut kuuntelemaan podcasteja. Sosiaalisessa mediassa tehdyt markkinointitoimenpiteet eivät tulostemme valossa näytä kovin tehokkailta. Toisaalta vaikuttajamarkkinointi somessa voi toimia erittäin hyvin myös podcasteissa. Radiomainonta näyttäisi myös tehokkaalta, mutta ansaittu medianäkyvyys on tapauskohtaista. 

Kannattaa huomioida, että tutkimuksessa ei arvioitu eri markkinointitoimien kustannuksia tuloksiin suhteutettuna. Tutkimus kuitenkin antaa selvää ohjenuoraa yritykselle ja tietenkin kaikille muillekin, jotka haluavat tehdä hittipodcasteja.

Voit ladata koko tutkimuksen täältä.

Juhani Pajunen on Suomen Podcastmedian Senior Advisor.

Tagit

Audio & radio Tutkittua Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland