Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.
13.2.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Bob The Robotin Tokmannille toteuttama Suomen rakastetuin markkinointikone -kampanja voitti Effie Finlandissa sekä Grand Effien että Erikoissarjan kultaa.

Strategisen markkinoinnin kategoriassa palkittu Suomen rakastetuin markkinointikone on erinomainen osoitus pitkäjänteisestä ja menestyksekkäästä markkinointityöstä, jossa selkeällä ja aikaa kestävällä konseptilla on onnistuttu kääntää mielikuvia sekä saavuttaa huikaisevia tuloksia.

Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni Delipap Oy:n tilaamalle Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin -kampanjalle, jonka toteutti TBWA\Helsinki. 

”Effie on erityisesti markkinoijien kilpailu, jossa pärjääminen vaatii onnistumista riittävän hyvin, monella osa-alueella samanaikaisesti. Vaikuttava markkinointiviestintä on toki yksi näistä. Valtavasti onnea erityisesti voittavien brändien markkinointitiimeille – jatkakaa hyvää työtä, koko ala kiittää teitä”, summaa kilpailun päätuomari, Kurion Executive Strategy Director, Elli Tuominen.

"Effie-kilpailun yksi tärkeimmistä tehtävistä on osoittaa markkinointiviestinnän kiistaton merkitys liiketoiminnan ajurina. Tässä jälleen onnistuttiin upeiden palkittujen töiden myötä. Lämpimät onnittelut Tokmanni sekä muut palkitut sekä short-listalle päässeet työt. Toivottavasti nähdään ensi vuonna vielä isompi joukko tuloksellisia markkinointiviestinnän caseja – pidetään markkinoinnin lippu korkealle”, kommentoi Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen.


Voittajatyöt perusteluineen

Grand Effie

Suomen rakastetuin markkinointikone
Tokmanni & Bob The Robot, Dagmar, Pictures Helsinki

Erinomainen osoitus pitkäjänteisestä markkinointityöstä, jossa onnistuttu luomaan hieno aikaa kestävä konsepti, joka kiinnittää huomion, puhuttelee laajaa kohderyhmää ja on aidosti muuttanut mielikuvia. Toteutus on loistava ja tulokset ovat huikaisevia.


Erikoissarja

Kulta

Suomen rakastetuin markkinointikone
Tokmanni & Bob The Robot, Dagmar, Pictures Helsinki

Todella eheä kokonaisuus, jossa on selkeät strategiset lähtökohdat ja joiden kautta pitkäjänteisellä brändin rakentamisella sekä uskolla alkuperäiseen konseptiin on onnistuttu kääntää mielikuvia sekä saavuttaa hienoja tuloksia. Työn ansiona on sen johdonmukaisuus sekä selkeä konsepti, joka on pystynyt elämään ajassa.  

Hopea

DNA Apuri feat. Lahjakäärijä
DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Kuubi Oy, Aste Helsinki Oy, Otto Tuotanto Oy, Liwlig Finland

Yksityiskohtaisesti mietitty laadukas luova toteutus, jossa on hyödynnetty innovatiivista mediaratkaisua ja mainospintaa. Vaikeassa, täysin saturoituneessa markkinassa kampanja on onnistunut valjastamaan massamedian, kuuluisuudet sekä jopa omat liikkeensä osaksi yhdenmukaista ja tuloksellista kokonaisuutta, joka pysyy brändille uskollisena.

Pronssi

Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki

Loistava ja vaikuttava PR-läpimurto, jonka vahva ja disruptiivinen idea erottuu edukseen kovasti kilpailussa markkinassa. Työ on onnistunut saavuttamaan upeat tulokset, joilla on vaikutusta koko brändin mielikuvaan sekä myyntiin.

Pronssi

TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki

Kategoriassa rohkeaa uida vastavirtaan sekä kääntää muiden näkemä heikkous ja uhka omaksi vahvuudeksi ja erottautumisen tekijäksi. Disruptiivinen kampanja, jossa hyödynnetään oivaltavasti kohderyhmälle ominaista kanavaa.


Kauppa & kuluttaja

Hopea

Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)

Rohkea liiketoimintapäätös. Tunnetun ja valtavaa myyntiä tahkovan brändin lopettaminen mielikuvallisista syistä on todella rohkea ja harvinainen veto. Hyvää strategista markkinointia. Selkeä looginen kokonaisuus, joka tukee laatumielikuvaa. Laadukkaat toteutukset kautta linjan ja uskomattoman hienot tulokset.

Pronssi

Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar

Loistava oivallus uudelle tuotelanseeraukselle. Erinomainen strategia, tavoite ja toteutus, joiden avulla onnistuttiin olla kannibalisoimatta päätuotetta. Erittäin hyvät lanseeraustulokset ja volyymin kokonaiskasvu.


Media

Pronssi

TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki

Oivaltava ja kohderyhmälähtöinen työ rohkealla ja oikealla kanavavalinnalla, joka on investointeihin nähden saavuttanut merkittävät tulokset. Kategoriassaan disruptiivinen ja erottuva.


Positiivinen muutos

Kulta

Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki

Poikkeuksellisen innovatiivinen kampanja, jolla tartuttu rohkeasti tärkeään aiheeseen. Työ osoittaa, kuinka yksittäiseen kohderyhmään panostaminen voi hyödyttää koko brändiä ja pienellä budjetilla voidaan saavuttaa merkittävä vaikutus.

Hopea

The Heritage
Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö & United Imaginations, Clear Channel Finland, Havas Helsinki

Oivaltava ja vahva idea. Kriittisessä tilanteessa, jossa rahoitus oli loppua, uskallettiin olla rohkeita ja ottaa isosti kantaa tyylikkäällä ja erittäin puhuttelevalla toteutuksella. Targetoidut ratkaisut sopivat kokonaisuuteen saumattomasti. Laadukas kokonaisuus ja vakuuttavat tulokset.

Hopea

Vaaralliset somehaasteet
Mannerheimin Lastensuojeluliitto & TBWA Helsinki

Nopeaa reagointia maailmalla kasvavaan isoon ongelmaan. Työn idea on erinomainen. Konkreettinen ratkaisu aitoon ongelmaan. Tulokset erittäin vaikuttavia tärkeän ja ajankohtaisen aiheen äärellä.


Tuotteet & palvelut

Hopea

Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)

Erinomainen liiketoimintastrategiasta lähtevä markkinointistrategia. Usko valittuun strategiaan ja sen horjumaton läpivienti erottuvalla ja brändille sopivalla rohkealla toteutuksella. Todella vakuuttava tunnettuus ja harkinta – tulokset puhuvat puolestaan.

Pronssi

Oikotiä uuteen kotiin viä
Schibsted/Oikotie Asunnot & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Onni Wiljami photography, Picture it Production

Toistoon perustuva innovatiivinen ja mieleenpainuva konsepti erittäin vahvalla ja tarttuvalla viestillä. Selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus alan konventioista erottuvalla mainonnalla. Kiistattomat tulokset.

Pronssi

Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar

Erinomainen insight. Loistava strategia markkinan kasvattamiseen, jonka avulla selkeällä ja ajassa olevalla toteutuksella onnistuttiin saamaan huikeita tuloksia kannibalisoimatta päätuotetta.


Kuva: Petri Mast

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu, jonka omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina olivat tänä vuonna myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano. 

Lisätiedot

Elli Tuominen, päätuomari
Executive Strategy Director, Kurio, Part of Samy Alliance
+358 40745 2878
elli@kurio.fi

Suvi Lähde, ohjausryhmän puheenjohtaja
Executive Creative Director, SEK
+358 40 703 0337
suvi.lahde@sek.fi

Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja
Marketing Finland
+358 40 5781 974
riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi
 

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Effie näyttää, että yhteistyö bodaa ideoista kokoaan isompia

    Onnistunut markkinointi on huimasti enemmän kuin osiensa summa, kirjoittaa Staartin Juuso Kemi.

    Tagit

    Effie Vieraskynä
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland